Fitness Pilates

Zasady treningu pilates

zasady-treningu-pilates

Kontrola i płynność ruchu,odmienna technika oddychania, precyzja wykonania ćwiczenia, świadomość własnego ciała w przestrzeni i stabilizacja mięśni centrum, czyli zapoznajmy się z zasadami obowiązującymi w metodzie pilates.

Kontrola jest pierwszą i najważniejszą regułą, która obowiązuje nie tylko w trakcie wykonywania samych ćwiczeń, ale również w przejściach pomiędzy nimi. Płynne, wykończone delikatnie ruchy pozostawiają mięsień w stanie rozciągnięcia, dzięki czemu staje mocny i smuklejszy. Kontrolę nad ciałem umożliwi nam powolne wykonywanie ćwiczenia. Efektem świadomego ruchu będzie skoordynowanie pracy ciała z umysłem, zaangażowanie mięśni brzucha i wykorzystanie mniejszych mięśni wspomagających. Ćwiczenia pilates pomagają nam zapanować mięsień po mięśniu nad całym ciałem.

Nieprawidłowe oddychanie często wiąże się z utrwaleniem niewłaściwej postawy, oraz z wyrobieniem nawyku napinania mięśni, w konsekwencji wstrzymywania oddechu. W związku z tym, iż podczas ćwiczeń mięśnie brzucha muszą być cały czas napięte, używa się tu jest odmienna technika oddychania. Polega ona na rozszerzaniu żeber na boki i wypełnieniu klatki piersiowej powietrzem wdychanym przez nos. W ten sposób naturalnie zwiększa się przestrzeń między żebrami a kręgosłupem, a przepona obniża się. Przy głębokim wydechu, powietrze opuszcza płuca, przepona unosi się, a mięśnie brzucha zapadają się do wewnątrz ułatwiając ich napięcie. Im bardziej przesadnie wykonamy ten ruch, tym głębsze partie mięśni zaktywizujemy.

W metodzie pilates niezwykle ważna jest płynność ruchów i opanowanie, nawet kiedy mamy do czynienia z ćwiczeniami, w których następuje szybka zmiana położenia napiętych mięśni. Unikając gwałtownych ruchów oddalisz od siebie możliwość pojawienia się urazów i ryzyko kontuzji stawów i nie stracisz panowania nad wykonywanym ćwiczeniem.

Anna J

Kontrola i płynność ruchu,odmienna technika oddychania, precyzja wykonania ćwiczenia, świadomość własnego ciała w przestrzeni i stabilizacja mięśni centrum, czyli zapoznajmy się z zasadami obowiązującymi w metodzie pilates.

W pilatesie więcej nacisku kładzie się na precyzję wykonania ćwiczenia i jego jakość, niż na ilość powtórzeń. Polecenia wykonania są bardzo szczegółowe, abyś wiedziała na których mięśniach się skupić i jak właściwie oddychać. Ćwiczenia powtarzane są kilka razy, więc masz chwilę na skorygowanie ewentualnych błędów. W pilatesie liczą się takie szczegóły jak wiedza na temat, gdzie dany ruch się rozpoczyna i gdzie kończy, dlatego dla skuteczności treningu istotna jest świadomość własnego ciała w przestrzeni.

Centrum ciała to jedna z podstawowych zasad zapewniająca osiągnięcie wymiernych efektów w trakcie treningu pilates. Dotyczy ona stabilizacji mięśni centrum przez przyjęcie odpowiedniej postawy zwanej neutralną: z wciągniętym brzuchem, schowaną pod siebie miednicą i opuszczonymi barkami. O napięciu brzucha należy również pamiętać, gdy ćwiczymy inne partię mięśni, np. ramiona.

Wytrwałość lub jak mówią niektórzy „rutyna”, polega na wypracowaniu regularnego schematu ćwiczeń, których wykonywanie będzie nam sprawiać przyjemność, mimo częstego powtarzaniu tego samego ćwiczenia. Dla niektórych metoda ta może się wydać zbyt monotonna, ale pierwsze rezultaty w postaci silnych mięśni i smuklejszej sylwetki powinny zmobilizować ich do kontynuacji treningów. Nie jest ważne czy dwa razy w tygodniu uczęszczasz na zajęcia w klubie, czy ćwiczysz w domu z kasetą dvd, czy wprowadzasz elementy pilatesa w czynności dnia codziennego- ważne żebyś robiła to regularnie.

Anna J

Kontrola i płynność ruchu,odmienna technika oddychania, precyzja wykonania ćwiczenia, świadomość własnego ciała w przestrzeni i stabilizacja mięśni centrum, czyli zapoznajmy się z zasadami obowiązującymi w metodzie pilates.

Zastanawiałaś się kiedyś czemu po treningu pilatesa w przeciwieństwie do innych dyscyplin fitness czujesz się wypoczęty, lekka i pełna energii ? Otóż okazuje się, że ćwiczenia te wzmacniają mięśnie posturalne i jednocześnie przynoszą rozluźnienie, które usuwa napięcie z okolic pasa barkowego i kręgosłupa.

Podczas treningu, a najlepiej także podczas codziennych zajęć należy pamiętać o prawidłowej postawie i wciągnięciu brzucha. Pamiętaj, że pilates z założenia jest treningiem mentalnym, w którym dużą rolę odgrywa skupienie, oddech i wyobraźnia. Koncentracja jest niezbędnym warunkiem do właściwego wykonania ćwiczenia i co za tym idzie- do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.

Anna J

Komentarze (3)

mjbz

10 lat temu

Ćwiczę w ten sposób od kilkudziesięciu lat, ale dopiero teraz dowiedziałam się że ćwiczę „pilates” Wszystko trzeba przecież, wcześniej czy później, jakoś nazwać haha.

lalakosi

10 lat temu

Dotychczas nie slyszalam o pilatesie. Brzmi ciekawie,i mysle ze sprobuje, poniewaz nie lubie gwaltownego wysilku, zalezy mi raczej na technikach, ktore odprezaja umysl i cialo.

Zostaw komentarz