tabletki antykoncepcyjne a płaczliwość

Wahania nastroju to częsty problem kobiet, zmiany hormonalne, jakie zachodzą w organizmie pań, znajdują odzwierciedlenie w ich samopoczuciu.  To normalne, że przed menstruacją stajemy się bardziej nerwowe i drażliwe. Zespół napięcia przedmiesiączkowego nie jest wymysłem kobiet, naukowcy dowiedli istnienia PMS. Choć antykoncepcja hormonalna jest najskuteczniejszą metodą zapobiegania ciąży, może oddziaływać na psychikę pań. Niektóre kobiety pod wpływem tabletek antykoncepcyjnych stają się spokojniejsze, inne wręcz przeciwnie. Płaczliwość  a tabletki antykoncepcyjne to temat rzeka. Czy pigułki muszą determinować nasze samopoczucie?

REKLAMA

Huśtawki nastroju a wahania hormonalne

Żeńskie hormony płciowe, do których zaliczamy estrogeny i gestageny, odpowiadają nie tylko za dojrzewanie komórki jajowej i podtrzymanie ewentualnej ciąży. Te związki chemiczne oddziałują także na nasz układ nerwowy i determinują nastrój.  Zapewne zauważyłaś, że w pewnych fazach cyklu menstruacyjnego jesteś bardziej rozdrażniona niż w pozostałe. Niektóre panie skarżą się na zespół napięcia przedmiesiączkowego, któremu oprócz huśtawki nastroju towarzyszy też zatrzymywanie wody w organizmie i bolesność piersi.  Inne z kolei najbardziej nerwowe robią się podczas samego krwawienia. Pogorszenie ich samopoczucia bardzo często wynika z faktu, iż złuszczanie komórek endometrium jest stosunkowo bolesne. Kiepski nastrój podczas okresu to  często spotykany problem wśród kobiet borykających się z endometriozą. Niektóre panie stają się nerwowe po menstruacji, zwłaszcza gdy krwawienie było obfite  wraz z krwią ubyło sporo składników mineralnych.

REKLAMA

Płaczliwość a tabletki antykoncepcyjne

Nie zawsze istnieje związek między zażywaniem tabletek antykoncepcyjnych a płaczliwością czy huśtawką nastroju.  Niektóre kobiety stają się nerwowe i drażliwe ze względu na zmiany, jakie zachodzą w ich w życiu prywatnym i zawodowym.  Wówczas zmiana pigułek na inne na niewiele się zda. Często jednak zdarza się, że tabletki antykoncepcyjne są źle dobrane. Kobieta, w której życiu nie dzieje się nic złego, z dnia na dzień staje się płaczliwa i smutna.  Dokuczliwe objawy czasem ustępują przy trzecim blistrze, nie zawsze jednak organizm przyzwyczaja się do dawki hormonów.  Jeśli wciąż czujesz się rozdrażniona, zmęczona i nie masz sił wstać z łóżka, prawdopodobnie powinnaś porozmawiać ze swoim ginekologiem. Lekarz powinien ci zaproponować inne tabletki o bardziej optymalnym składzie.  Gdy ich przyjmowanie ponownie doprowadzi do spadku nastroju, warto zastanowić się nad zmianą metody antykoncepcyjnej.

 

Antykoncepcja hormonalna a niedobory cynku

Ponadto tabletki antykoncepcyjne wpływają na przyswajalność witamin i minerałów.  Estrogeny zawarte w pigułkach w połączeniu z niewłaściwą dietą mogą doprowadzić do niedoboru cynku, magnezu czy kwasu foliowego, czyli substancji wpływających na funkcjonowanie układu nerwowego. Niedostateczna podaż tych składników odżywczych skutkuje pogorszeniem nastroju, bolesnymi skurczami mięśni, mrugającą powieką, drażliwością i płaczliwością.

Tabletki antykoncepcyjne nie muszą powodować płaczliwości, jeśli zadbasz o zdrową zbilansowaną dietę.  Nie powinno zabraknąć w niej orzechów, gorzkiej czekolady, szpinaku, brokułów, awokado i ziaren słonecznika.  Można też pomyśleć nad włączeniem do diety odpowiednich suplementów. Warto jednak wybierać te o bezpiecznym i naturalnym składzie.

Irmina Cieślik

5 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ