Fitness Jak ćwiczyć?

Wałki i rolki z pianki

walki-i-rolki-z-pianki

Zdawałoby się, że masażysta w pracy, po ciężkim dniu albo po treningu pozostanie w sferze marzeń, a złagodzenie bólu pleców po całodniowym siedzeniu nieruchomo przy biurku jest wpisane w ‘ryzyko zawodowe’. Skoro tak, to co zrobić z obolałymi mięśniami po wyjątkowo mocnym wysiłku fizycznym? Przecież nie wymienimy ich na nowszy model. Z pewnością też nie odżyjemy po włożeniu nowych paluszków niczym maskotka na baterie.

Rozwiązanie okazuje się dużo prostsze niż by się mogło wydawać. Firmy specjalizujące się produkcji sprzęt do odnowy biologicznej zapewniają szeroką gamę urządzeń przeznaczonych do samodzielnego stosowania w domu, bez konieczności odbywania wizyt w specjalistycznych gabinetach. Zgodnie ze stwierdzeniem: ‘najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze’, udostępniono wałek stworzony z pianki, który można wykorzystać jako masażer i zafundować sobie rozluźniający zabieg po pracy.

Rolki z pianki o różnych wymiarach mogą być użyteczną i tanią alternatywą, cenną nie tylko dla sportowców, ale i pracowników biurowych, którzy odczuwają częste bóle pleców z powodu nieprawidłowej postawy, wynikających z niej przeciążeń i braku aktywności fizycznej.

Rolki piankowe – wałki masujące – są stosowane w fizykoterapii, gdyż łączą tradycyjne rozciąganie z masażem. Prawidłowo wykonywane na nich ćwiczenia mogą zwiększyć długość mięśni, umożliwiają masowanie powięzi (elastyczne błony, otaczające mięśnie) oraz miękkich tkanek łącznych w całym organizmie. Masaż taki, często nazywany mięśniowo-powięziowym, umożliwia lepsze funkcjonowanie mięśniom, zmniejszając ich zmęczenie z powodu np. przetrenowania jednocześnie zwiększając zakres ruchu i łagodząc ból.

dr Paweł F. Nowak

Zdawałoby się, że masażysta w pracy, po ciężkim dniu albo po treningu pozostanie w sferze marzeń, a złagodzenie bólu pleców po całodniowym siedzeniu nieruchomo przy biurku jest wpisane w ‘ryzyko zawodowe’. Skoro tak, to co zrobić z obolałymi mięśniami po wyjątkowo mocnym wysiłku fizycznym? Przecież nie wymienimy ich na nowszy model. Z pewnością też nie odżyjemy po włożeniu nowych paluszków niczym maskotka na baterie.

Kiedy są pomocne?

Wałki piankowe zdają egzamin szczególnie w przypadku masażu zewnętrznych stron ud – wałek układamy na podłodze i przesuwając uda po rolce, od kolana do miejsca poniżej miednicy. Drugą nogę stabilnie stawiamy na podłodze, by uniknąć zachwiania równowagi. Tkanka, która rozciąga się od stawu biodrowego na zewnątrz kości piszczelowej lub kości podudzia, tuż poniżej kolana, współpracuje z innymi mięśniami nóg, by stabilizować kolana i jest częstą przyczyną ich bólu oraz boleści w obrębie stawu biodrowego u biegaczy i rowerzystów.

Na bóle od połowy pleców do barków – masaż podczas leżenia na plecach, gdy wałek jest umieszczony prostopadle do ciała, mniej więcej na wysokości zapięcia od biustonosza. Unosząc biodra z ziemi i wyginając je w lekki łuk, trzymamy głowę i ramiona na podłodze. Wałek pracuje zaledwie kilka centymetrów powyżej i poniżej linii obwodu biustonosza.

Zbyt długie przesiadywanie w pracy w jednej pozycji przy biurku może często prowadzić do napięcia mięśni klatki piersiowej, co również może przyczynić się do bólu pleców. Ruch wałka w tym miejscu pomaga rozciągnąć i rozluźnić także mięśnie klatki piersiowej.

Sam automasaż nie powinien trwać dłużej niż trzy minuty w jednym miejscu. Należy zwrócić szczególną uwagę kostne partie naszego ciała, np. kolana, duże stawy itp, ponieważ może wywierać zbyt duży nacisk na nerwy, takich jak nerw strzałkowy. Duże siniaki, skręcenia dyskwalifikują z możliwości korzystania z takiego masażu, ponieważ zarówno siniaki jak i urazy mogą się pogłębić i być przyczyną niechcianych komplikacji.

dr Paweł F. Nowak

Zdawałoby się, że masażysta w pracy, po ciężkim dniu albo po treningu pozostanie w sferze marzeń, a złagodzenie bólu pleców po całodniowym siedzeniu nieruchomo przy biurku jest wpisane w ‘ryzyko zawodowe’. Skoro tak, to co zrobić z obolałymi mięśniami po wyjątkowo mocnym wysiłku fizycznym? Przecież nie wymienimy ich na nowszy model. Z pewnością też nie odżyjemy po włożeniu nowych paluszków niczym maskotka na baterie.

Czy to boli?

Jak każdy masaż może powodować ból i pewien dyskomfort, ale w regulowanych wałkach nie trzeba przekraczać poziomu 5 na skali 1-10, regulując go proporcjonalnie do masy ciała, by złagodzić niedogodności. Rolki z pianki są sprzedawane w różnych długościach, twardsze lub bardziej miękkie, o różnych średnicach. Można je nabyć w popularnych sieciowych sklepach sportowych. Wybierając odpowiednie dla siebie powinniśmy pamiętać, że im twardsze są wałki tym bardziej agresywną formę masażu zaaplikujemy swojemu organizmowi.

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (8)

dulcynea

7 lat temu

Świetne te wałeczki ,takie wałkowanie mogłoby być całkiem przyjemne. Takie pomoce typu wałki pewnie nie są drogie i nie zajmują dużo miejsca w mieszkaniu. Przydałyby mi się ćwiczenia ,które zwiększają zakres ruchu w stawach barkowych.A jak jeszcze złagodziłby ból , to rewelacja.

drobina

7 lat temu

Wygląda to ciekawie. Co więcej, podoba mi się.:) Obawiam się jednak, że ćwicząc na tych wałeczkach, bedę się rechotała ze śmiechu – łaskotki 😉 Jest jeszcze jeden problem – siniaki, które bardzo szybko pojawiają się na moim ciele, nawet przy lekkim nacisku mięśni.

mjbz

8 lat temu

Szczerze mówiąc, widząc tytuł artykułu, myślałam, że będą opisywać mój ;), na brzuchu ;).
Opisywany mnie się podoba i chciałabym go mieć.

Zostaw komentarz