Fitness Jak ćwiczyć?

Trening siłowy

trening-silowy

Profesjonalnie zaplanowany trening zdrowotny poza dominującymi ćwiczeniami wytrzymałościowymi powinien uwzględniać również ćwiczenia siłowe. Odpowiedni poziom siły mięśni jest niezbędny do naszego zdrowia w istoty sposób decyduje o naszej życiowej zaradności umożliwiając nam wykonywanie codziennych obowiązków.

Ćwiczenia siłowe kojarzą się wszystkim z siłownią, czyli z miejscem w których jest wiele maszyn hantli, sztangielek słowem masa żelastwa które trzeba dźwigać. Tak to jest że dla efektywnego rozwoju siły potrzebny jest opór zewnętrzny. Kształtować siłę można nie tylko za pomocą ciężkich maszyn dostępnych w siłowni równie skutecznie można to robić w domowych warunkach, wykorzystując obciążenia swobodne – rozmaite ciężkie przedmioty. Obciążenia swobodne to sztangielki, hantle, gumy itp. za pomocą których można ćwiczyć wszystkie partie mięśni.

Co lepsze maszyny do ćwiczeń czy obciążenia swobodne? Odpowiedź nie jest prosta zarówno wielkie ciężkie skomplikowanie na pozór wyglądające maszyny i urządzenia do ćwiczeń jak i proste przybory mają swoje wady i zalety.

Obciążenia swobodne wymagają od ćwiczącego utrzymywania równowagi i koordynacji ruchów, dzięki temu więcej mięśni angażowanych jest do pracy. W przypadku stacjonarnych maszyn ustabilizowanie ciała w czasie ćwiczenia mamy zapewnione, a wiec i możliwość ćwiczenia mięśni w izolacji (ćwiczymy tylko wybraną grupę) Nie do końca jest to zaletą ponieważ można doprowadzić do nierównego rozwoju mięśni.

Zaletą ćwiczeń z przyborami jest fakt, iż ruchy mogą być wykonywane w swobodny sposób przypominać czynności ruchowe przydatne w codziennym życiu. Natomiast w przypadku maszyn – to one niemal całkowicie determinują przebieg ruchu. Są też tego wielkie zalety m.in. zwiększa się poziom bezpieczeństwa np. ciężarek nie upadnie nam na nogę, i asekuracja nie jest nam potrzebna.

A propos wygody – to też jest istotne – w przypadku maszyn opór można precyzyjnie, łatwo i szybko zmieniać, przy ćwiczeniach z obciążeniem swobodnym sprawa bywa czasami kłopotliwa. Różnorodność (ilość możliwości) ćwiczeń są ograniczone konstrukcją maszyny, takiego ograniczenia nie ma, kiedy stosujemy proste przybory – jedyne co nas ogranicza to nasza pomysłowość, a dokładniej wiedza dotycząca ćwiczeń na poszczególne partie ciała.

Dla niektórych koszty mogą odgrywać ważną rolę. Maszyny jako że urządzenia bardziej skomplikowane są droższe, nie są też tak mobilne jak przybory i zajmują dużo miejsca, chociaż niektóre są przystosowane do szybkiego składania, rozkładania i przenoszenia z miejsca na miejsce.

Dla początkujących z pewnością wizyta w fitness clubie i porada instruktora jest lepszym rozwiązaniem (bardziej bezpiecznym) niż samodzielne eksperymentowanie z przyborami w domu. Trening siłowy wykonywany z obciążeniem swobodnym wymaga odpowiedniej techniki, natomiast maszyny swoją konstrukcją ułatwiają nam poprawne wykonanie zadania ruchowego.

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (4)

pati25

6 lat temu

Ćwiczenia siłowe bardzo fajnie kształtują naszą sylwetkę.Zaopatrzyłam się w hantle i ćwiczę mięśnie ramion.Także mięśnie biustu (woot)

ell@

7 lat temu

Nie lubię siłowni, dawno temu to sprawdziłam 🙂 wolę innego rodzaju ruch, a to, co trzeba wypracować hantelkami czy gumami fitness – „odhaczam” sama parę razy w tygodniu.
Najgorzej, jeśli z jakichś powodów muszę zrobić przerwę – ciężko mi od nowa się zmobilizować.

tasha

7 lat temu

Ja jestem bardzo szczupła i uwielbiam ćwiczenia siłowe. Dzięki nim udało mi się najwięcej schudnąć, a o przyrost masy trzeba się BARDZO postarać.
Dzięki siłowym ciało staje się znacznie bardziej prężne. Polecam zdecydowanie !
Szczególnie tym paniom, które mają problemy z obwisłymi ramionami, nie ma lepszego sposobu na zlikwidowanie zwisów.

linet

7 lat temu

Efekty treningu siłowego dla kobiet kojarzą mi się od razu z paniami o szerokich barach, potężnych ramionach i ogólnie przerosniętą muskulaturą. Podobno przyrost mięśni u kobiet nie następuje tak szybko jak u mężczyzn, ale mimo wszystko nie czuję potrzeby „dźwigania żelastwa” i nie wyobrażam sobie,ze mogłabym znaleźć w tym przyjemność. Wolę umiarkowanie intensywne ćwiczenia aerobowe /niektóre/, ale niestety, nie jestem systematyczna.

Zostaw komentarz