HTZ Wady hormonalnej terapii zastępczej

Ryzyko przyjmowania HTZ

ryzyko-przyjmowania-htz

Hormonalna terapia zastępcza może zostać przepisana przez lekarza w okresie okołomenopauzalnym w celu wyrównania poziomu hormonów w organizmie. Z uwagi na indywidualne uwarunkowania, terapia powinna zostać dobrana w sposób przemyślany, odpowiedni dla danej osoby.

Z lekami hormonalnymi jest jednak tak, że to dopiero praktyczne zastosowanie jest ostatecznym potwierdzeniem ich skuteczności, dlatego trzeba pilnować zaleconych terminów kontroli lekarskiej.

Może się zdarzyć, że podczas przyjmowania hormonalnej terapii zastępczej zaobserwujemy skutki, które nas zaniepokoją. Czy jest to jednak efekt samej terapii czy zbieg okoliczności, spowodowany ogólnym osłabieniem organizmu w trakcie przekwitania?

Owłosienie na twarzy

Pojawienie się “wąsika” czy innej formy owłosienia na twarzy może być spowodowane nadmierną produkcją hormonów męskich (androgenów). W tym przypadku należy skonsultować się z lekarzem, który przepisał nam HTZ, by ustalić przyczynę takiego stanu. Dodatkowe owłosienie może być spowodowane nadprodukcją androgenów w jajnikach, nadnerczach lub nadmiarem prolaktyny (hormonu kobiecego) w organizmie.

A. Złotkowska

Hormonalna terapia zastępcza może zostać przepisana przez lekarza w okresie okołomenopauzalnym w celu wyrównania poziomu hormonów w organizmie. Z uwagi na indywidualne uwarunkowania, terapia powinna zostać dobrana w sposób przemyślany, odpowiedni dla danej osoby.

Dopiero po ustaleniu przyczyny można dobrać odpowiednią metodę leczenia owłosienia na twarzy. Choć przyjmowanie HTZ może pobudzić tego rodzaju reakcje, to jednak nie stanowi bezpośredniej przyczyny pojawienia się “wąsików”, co więcej – mocniejsza dawka estrogenów może pomóc zdominować hormony męskie. Konsultacja z lekarzem jest jednak konieczna, ponieważ ten mały defekt estetyczny może być objawem wielu chorób, np. zespołu policystycznych jajników, wrodzonego przyrostu nadnerczy czy guzów jajników, dlatego

Zmienne nastroje

Nerwowość, zmienność nastroju, czasem płaczliwość i stany depresyjne to nieprzyjemne skutki okresu przekwitania, które mogą (choć nie muszą) się pojawić w tym czasie.
Jeśli więc w trakcie przyjmowania terapii zastępczej zauważasz u siebie taką skłonność, jest to znakiem, że HTZ nie spełnia naszych potrzeb i należy udać się do lekarza w celu jej zweryfikowania. Sama terapia jednak nie powoduje tego rodzaju objawów.

A. Złotkowska

Hormonalna terapia zastępcza może zostać przepisana przez lekarza w okresie okołomenopauzalnym w celu wyrównania poziomu hormonów w organizmie. Z uwagi na indywidualne uwarunkowania, terapia powinna zostać dobrana w sposób przemyślany, odpowiedni dla danej osoby.

Tycie

O ile potwierdzono badaniami skłonności do tycia w wyniku przyjmowania niektórych hormonalnych środków antykoncepcyjnych, o tyle przybieranie na wadze podczas stosowania HTZ nie jest udowodnione. Terapia wręcz powinna zapobiegać wzrostowi masy ciała, ponieważ reguluje gospodarkę hormonalną organizmu, która – jak wiadomo – stanowi czasem przyczynę nadmiernego tycia czy chudnięcia. Tycie w okresie okołomenopauzalnym może być spowodowane raczej zmieniającą się przemianą materii dojrzałego człowieka, złym trawieniem albo nieodpowiednią dietą.

A. Złotkowska

Komentarze (14)

sirena46

8 lat temu

Myślę,że jak ktoś nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do stosowania HTZ, a ma mocne objawy menopauzy to warto zastosować HTZ .Jest więcej plusów niż minusów .Przede wszystkim jest lepsze samopoczucie.

pati25

9 lat temu

hekamel,ja przez rok stosowałam plastry Systen 50 a teraz od stycznia mój gin zmienił na plastry Systen Conti.Nie mam żadnych objawów menopauzy i wróciły nawet miesiączki.Plastrów nie można tak od razu przestać stosować.We wrześniu idę do gina po receptę i chcę się spytać,czy mogę stosować tylko połowę plasterka.

zoey

9 lat temu

Dziewczyny, możecie mnie uświadomić? czy jeśli stosuje się terapię zastępczą, to przedłuża się tym samym występowanie miesiączki? czy jak zanika to zanika, a hormony tylko mają poprawić samopoczucie? Z góry dziękuję za wyjaśnienia.

hekamel55

9 lat temu

Przyjmuje HTZ w postaci plastrów,Conti System,od trzech lat.Ustąpiły wszystkie objawy menopauzy,mocne uderzenia gorąca,zmiany nastrojów,suchość pochwy,obniżone libido.Jednak nie wiem jak długo moge je stosować?Moj lekarz mówi,że jak długo bede chciała,a ja obawiam sie skutków ubocznych.Teraz od dwóch tygodni ich nie stosuje i powoli wracaja objawy,szczególnie uderzenia gorąca i zmiennosc nastrojów.Czy efektem ubocznym HTZ mogą byc bóle stawów i kości?

pati25

10 lat temu

Stosując plastry zauważyłam ,że trochę prrzytyłam,tu i ówdzie pojawiło się więcej ciałka.Czyżby to po nich?A może po słodkościach

pati25

10 lat temu

Do 35 lat to zawsze miałam regularne miesiączki a potem zupełnie je straciłam.A jaka była przyczyna?Sama nie wiem.Jak byłam u ginekologa to jak mu wszystko opoiwiedziałam to on ,że tablketki nna wywołanie to nie,bo to już nie będzie ta pprawdziwa krew miesiączkowa tylko przepisał mi plastry

summer

10 lat temu

Ojej, pati, ale wcześnie!!! Ja się wzięłam za soję, bo nie mam pewności, czy mój hirsutyzm i wypadanie włosów są androgenne, czy z braku estrogenów. Antykoncepcja mi nie pomagała, więc sięgnęłam po soję, mimo iż nie mam żadnych objawów menopauzy, poza nieregularnymi miesiączkami, ale były też od zawsze 😉

pati25

10 lat temu

Ja w wieku 35 lat przestałam miesiączkowac.Lekarz ginekolog przepisywał mi początkowo tabletki na wywołanie okresu.Potem po 5 latach przestałam je przyjjmowac i pojawiły się pierwsze objawy menopauzy:uderzenia gorąca.Nie były dokuczliwe.Parę miesięcy temu skończyłam 44 lata.Poszłam do ginekologa na badania kontrolne i wtedy przepisał mi plastry.Czuję się poi nich bardzo dobrze

jkokosza

10 lat temu

pati25 ja zażywam Menoplant Soya 40+ od dłuższego czasu i czuję się dobrze. Ostatnio trochę przybralam na wadze i teraz zastanowiam się czy to po zimie , czy po tych tabletkach?

ell@

10 lat temu

Ja zażywam fitohormony.
Co do masy ciała – zauważyłam tendencję do odkładania się tłuszczyku w okolicach ..tzw. oponki. Ostro się za nią wzięłam ostatnio 😉

pati25

10 lat temu

Ja stosuję HTZ ale nie w formie tabletek lecz plastrów.Przed ich stosowaniem włosy na głowie mi wypadały a teraz zauwżyłam,że już tak nie wypadają.Kiedyś po tabletkach hormonalnych które przyjmowałam ale z innego powodu to włoski na nogch zwiększyły się (gęstośc).Ale może wypróbuję ten Menoplant Soya 40+ to może włoski n nogach się osłabią

summer

10 lat temu

Nie stosuję HTZ – mam „dopiero” 42 lata – ale naczytałam się o dobroczynnych właściwościach soi, o izoflawonach i odmładzaniu skóry. Po 2 tygodniach zażywania Menoplantu Soya 40+ mam wrażenie, że osłabiło mi się owłosienie na nogach. Chciałabym, żeby skutki działania leku poszerzyły się o następne obszary mojego ciała, gdyż mam też włoski na twarzy, piersiach, za to wypadają mi włosy na głowie :(.
Może więc tego typu leczenie mogłoby zastąpić w niejednym przypadku HTZ, aby uniknąć wpadnięcia z deszczu pod rynnę?

Zostaw komentarz