Fitness Joga

Oddychanie w jodze, oddychanie w życiu

oddychanie-w-jodze-oddychanie-w-zyciu

Tego, że oddychanie jest najważniejszą funkcją życiową dowiadujemy się już na początku naszej edukacji. Mało która z nas zastanawia się nad jakością procesu własnego oddychania. Traktujemy je jako rzecz naturalną, która „dzieje się sama” i nie rozmyślamy nad tym, co świadomy oddech może nam przynieść.

Najczęstszym błędem jest zbyt płytki wdech, w trakcie którego wykorzystujemy zaledwie 1/3 naszych płuc. Prawidłowe oddychanie, tzw. oddychanie brzuszne wykorzystuje górny, środkowy oraz dolny odcinek płuc, angażując przy tym mięśnie przepony. Dzięki temu jesteśmy spokojne, rozluźnione, a nasze narządy wewnętrzne i tkanki są dotlenione i odżywione.

Czy nieprawidłowe oddychanie może nam zaszkodzić? Owszem, choć nie do końca będziemy tego świadome. Nauka udowodniła nam, że istnieje silna zależność pomiędzy stanem emocjonalnym naszego organizmu, a częstością i jakością procesu oddychania.

Czynniki zewnątrzpochodne, takie jak sytuacje stresowe, lęki kumulują się w postaci napięć i blokad mięśniowych. Ujawniają się w postaci bólów mięśni, przykurczów i ograniczeń ruchowych w stawach.

Brak regularnej aktywności fizycznej, sedenteryjny tryb życia, ograniczony kontakt z naturą i świeżym powietrzem, a także niedbałe oddychanie mogą przytępić naszą świadomość, przeszkadzać w osiągnięciu rozluźnienia, przyprawić nas o kłopoty ze snem i zwiększyć ryzyko wystąpienia złego samopoczucia i depresji. Czy którakolwiek z nas połączyła by te objawy z jakością procesu oddychania? Szczerze w to wątpię.

Anna J

Tego, że oddychanie jest najważniejszą funkcją życiową dowiadujemy się już na początku naszej edukacji. Mało która z nas zastanawia się nad jakością procesu własnego oddychania. Traktujemy je jako rzecz naturalną, która „dzieje się sama” i nie rozmyślamy nad tym, co świadomy oddech może nam przynieść.

Z pomocą w uświadomieniu sobie wagi prawidłowego oddechu oraz jego nauką i praktyką przychodzi joga. Pranayama jest techniką oddychania stosowana w trakcie ćwiczeń, której zadaniem jest połączenie sfery fizycznej i psychicznej praktykującego jogę.

W porównaniu z innymi dyscyplinami aktywności fizycznej, spełnia więc o wiele ważniejsze funkcje niż tylko dotlenienie organizmu i ułatwienie ćwiczeń. To nauka kontroli świadomego, regularnego oddechu, która docelowo prowadzi do zdobycia panowania nad umysłem i jego ograniczeniami.

Płynny, równomierny oddech będący efektem praktykowania jogi potrafi oddalić frustracje, negatywne myśli i depresje, a także udrożnić połączenia energetyczne w całym organizmie.

Jeżeli w trakcie zajęć nie otrzymasz od nauczyciela innych instrukcji, przy wykonywaniu asan oddychaj przez nos. Postaraj się oduczyć wydychania powietrza ustami. Dzięki temu, łatwiej skontrolujesz oddech i zapobiegniesz utracie energii.

Anna J

Tego, że oddychanie jest najważniejszą funkcją życiową dowiadujemy się już na początku naszej edukacji. Mało która z nas zastanawia się nad jakością procesu własnego oddychania. Traktujemy je jako rzecz naturalną, która „dzieje się sama” i nie rozmyślamy nad tym, co świadomy oddech może nam przynieść.

Nos jest bardzo mocno unerwionym organem, dlatego przepływające przez niego powietrze oddziałuje na procesy psychiczne i równowagę przepływu energii. Poza tym według tradycji kultury wschodu zmysł węchu pobudza głębsze warstwy świadomości, dlatego właśnie w medytacji stosowane są różne kadzidła.

Świadome oddychanie w jodze jest bardzo istotne dla skuteczności przyjmowanych asan. Każdy wdech daje możliwość wprowadzenia do pozycji większej ilości energii, umożliwia otwarcie ciała i wydłużenie kręgosłupa. Natomiast każdy wydech wprowadza większe rozluźnienie i usunięcie ewentualnych napięć w trakcie trwania w pozycji.

Kiedy twoje oddychanie wreszcie stanie się świadome, poczujesz jak bardzo pomocny jest prawidłowy oddech i jak bardzo ułatwia on wykonywanie ruchów takich jak skłony i skręty. Pranayama powinna obudzić Twoją czujność, ułatwić skoncentrowanie się na czasie i miejscu obecnym, zdystansować Cię od wszystkich bodźców zewnętrznych i otworzyć drogę do opanowania nie tylko własnego ciała, ale i umysłu.

Anna J

Komentarze (4)

pati25

9 lat temu

Nigdy nie zwracałam uwagi na sposób jak oddycham.A przecież oddychanie spełnia istotną rolę w naszym życiu.Ćwiczenia jogi pomagają nam aby prawidłowo oddychać bo przecież opierają się one na prawidłowej technice oddechu

justi

10 lat temu

zawsze miałam problemy z oddychaniem, oddycham ustami i przez pewien czas nawet byłam leczona na astmę…. pracuję nad oddechem, jednak jest to trudne…

Zielarka

10 lat temu

Łapię się na tym, że płytko oddycham bardzo skupiając się nad jakąś czynnością, – nadrabiam idąc na zakupy. Wtedy próbuję porządnie dotlenić organizm i oddycham na 4 tzn. 4 kroki głęboki wdech – 4 kroki długi wydech 🙂

Annagata

10 lat temu

Jestem muzykiem i w moim zawodzie oddech jest bardzo ważny.Ale sztuką jest umiejętność prawidłowego i świadomego oddychania.W muzyce oddech musi być głęboki,pełny wypełniający całkowicie nasze wnętrze.Takie ćwiczenia przydają się też w codziennym życiu,bo wtedy mózg jest lepiej dotleniony.

Zostaw komentarz