Fitness Jak ćwiczyć?

Stawy muszą być w ruchu

stawy-musza-byc-w-ruchu

Poruszamy się za pomocą pracy naszych mięśni, które przyczepione są do kości, one zaś połączone są ze sobą w sposób ruchomy, tworząc stawy. Jak zadbać o ich ruchomość, by nam służyły jak najdłużej?

Staw zbudowany jest z powierzchni stawowych kości, pokrytych odporną na ścieranie chrząstką szklistą. W stawie występuje maź stawowa, pełniąca rolę smaru – podobnie jak w łożyskach niwelując problem tarcia. Z wiekiem organizm produkuje coraz miej potrzebnej mazi, dodatkowo brak ruchu ogranicza jej wytwarzanie. Gdy mało jest mazi pojawia się tarcie, które skutkuje bólem.

W szczególności podatne są na zużycie te stawy, dzięki którym się poruszamy tj. kolanowe i biodrowe. Często zaprzestajemy aktywności fizycznej ze względu na dolegliwości związane z właśnie z nimi.

W pułapce bólu

Boli nas, więc przestajemy się ruszać, jednak bezczynność ruchowa nie popłaca – dla stawów nie ma nic gorszego. Zmniejsza się przepływ krwi, chrząstki są gorzej zaopatrzone w substancje odżywcze i automatycznie spada produkcja mazi stawowej. Dochodzi do zaniku mięśni, które stabilizują – utrzymują staw we właściwej pozycji. Zmniejsza się gibkość czyli zakres ruchu w stawie, gdyż obniża się elastyczność ścięgien i więzadeł. Staw sztywnieje, nasze ruchy są mniej płynne.

Powyższe niekorzystne zmiany wsteczne w układzie ruchu zachodzą w wyniku bezczynności ruchowej lub niewystarczającej aktywności. Coraz częściej dostrzec je można u młodych osób. Kanapowy styl życia, okazjonalne forsowne wysiłki np. wyjazd na narty nie służą naszym stawom. Często dochodzi do kontuzji w wyniku jednorazowych intensywnych wysiłków, do których nasze stawy nie zostały odpowiednio przygotowane. W leczeniu stawów stosuje się najczęściej zasadę mówiącą, o tym, że staw musi być w ciągłym ruchu. W przypadku bólów reumatycznych stosuje się podawanie leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, by pacjent mógł ćwiczyć, wykonując ruch w stawie.

Kiedy ruch jest zdrowy

Należy też pamiętać, że nadmierna aktywność fizyczna (sportowa), powodująca sumowanie się mikrourazów może być przyczyną bólu i trwałego uszkodzenia stawu. Umiarkowana, systematycznie prowadzona aktywność fizyczna, jest dobrodziejstwem dla naszych stawów. Problemem jest również nadmierna masa ciała, szczególnie nagły jej przyrost.

W nowoczesnym podejściu do prozdrowotnej aktywności fizycznej zaleca się ćwiczenia, które nie obciążają zbytnio stawów (unikanie wstrząsów), stosując jednocześnie bezpieczny sprzęt sportowy np. obuwie z grubą miękką podeszwą. W zajęciach fitness odchodzi się od skoków, podskoków, przysiadów, przy których przekracza się w stawach kolanowych kąt 90 stopni itp. Wielu lekarzy zwraca uwagę, że ćwiczenia np. ze skakanką czy figury w jodze są niewskazane dla osób z problemami stawów i kości. Coraz częściej poleca się ćwiczenia w środowisku odciążającym stawy czyli w wodzie, stąd w ostatnich latach oszałamiającą karierę robi aqua-aerobik.

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (6)

pati25

8 lat temu

Właśnie mała ilość mazi powoduje tarcie się kości o kość a to powoduje ból.Moja babcia miała problem ze stawem biodrowym.Wiem jakie miała boleści.Lekarz mówił,że chociaż boli to trzeba chodzić..Dziwiłam się.Teraz wiem,że niepotrzebnie

dulcynea

10 lat temu

Jestem ,mam wrażenie ,aktywną osobą. Codziennie spaceruję z kijkami ok.2km.
Od maja co niedzielę wraz z mężem zdobywamy szczyty , te znajdujące się w naszej bliskiej okolicy .
Zdobyliśmy już Wlk. Sowę, Ślężę, Igliczną,Śnieżnik i wiele innych. Dziś dotarliśmy na Śnieżkę 1602 m.
Przebyliśmy w sumie 15 km. I mimo ,że byłam przygotowana to była dla mnie droga przez mękę .
Może miałam dzisiaj gorszy dzień?

topik4433

10 lat temu

Moja Mama od zawsze powtarza, że nie musi uprawiać sportu, bo ma mnóstwo ruchu na co dzień, może aż nawet za dużo. Mieszkamy na wsi, więc pracy w domu, ogrodzie i na grządkach jest pod dostatkiem. Tym sposobem można połączyć domowe obowiązki z dbałością o stan naszego ciała jak i ducha.

summer

10 lat temu

Oj, jiji – to są właśnie takie wakacyjne wyskoki bez przygotowania, po których później muszę odcierpieć swoje!;)

summer

10 lat temu

Oj, zgadzam się z tym, co zostało napisane, wszystko to niby wiem…… a robię swoje!:( Siedząca praco, mało ruchu – miesiącami, a potem forsowny wysiłek, a po nim kilka dni bólu!:( Nie wiem, czy uda mi się kiedyś zmądrzeć;)

Zostaw komentarz