rodzaje-jogi

Joga, nawet uprawiana czysto rekreacyjnie, jest doskonała na oczyszczenie umysłu oraz ciała z niepotrzebnego nadmiaru wrażeń i napięć. Jest kilka gałęzi systemu filozoficznego, jakim jest joga. Joga Kundalini to rodzaj ćwiczeń, które obok rozciągania i nastawiania stawów, potrafią obudzić w praktykującym ją uśpioną twórczą energię. Hatha joga tymczasem skupia się na wzmocnieniu ciała.

Już sama definicja określa jogę nie jako dyscyplinę rekreacji, jak przyjęło się o niej myśleć, lecz system filozofii oraz dyscyplinę duchową. Na Zachodzie uprawia się ją przeważnie dla zdrowia i relaksu. Lecz sanskryckie słowo „joga” wywodzi się od starszego „yuj”, które oznacza „zjednoczenie”, „połączenie”, „przyłączenie”, „ujarzmienie”, a zatem podkreśla wyższy wymiar uprawianych ćwiczeń. Słowo „joga” jest w Indiach stosowane do określenia technik ascezy i medytacji w ogóle. Zresztą prawdopodobnie każdy, kto choć raz wziął udział w zajęciach, musiał zmierzyć się z koniecznością wyciszenia, spotkania ze szwankującą kondycją swojego ciała, natłokiem myśli i obrazów, które pchają się do świadomości, chcąc zająć naszą uwagę. Za to po zajęciach poczuł, że nareszcie może na spokojnie przyjrzeć się swojemu życiu.

Zjednoczenie i pojednanie

Każdy rodzaj jogi opiera się na poszukiwaniu harmonii i równoważenia sił naszego ciała, umysłu i ducha. Czy będzie to bardziej joga medytacyjna czy wysiłkowa, założenie jest to samo – odnalezienie drogi do zjednoczenia wszystkich elementów. Obejmuje ona techniki oddychania, ćwiczenia fizyczne oraz medytację, a dla bardziej zaawansowanych czeka cały system filozoficzny, który na relaksowaniu się nie kończy. Chodzi o zmianę myślenia, czyli rozsupłanie pętli dawnych żali, złości, rozczarowań i niekoniecznie mądrych wyborów, by nareszcie mieć możliwość swobodnie działać w świecie i pośród innych ludzi.

Rodzaje jogi

System filozoficzny, z którego praktyka jogi się wywodzi, narodził się w starożytnych Indiach. Od tamtej pory wykształciło się kilka ścieżek jogi. Jedne bardziej skupiają się na przeżyciach duchowy, drugie na wzmocnieniu i oczyszczeniu ciała. Niezależnie jednak od przyjętego światopoglądu, każda ścieżka może zaprowadzić nas ku wewnętrznemu pojednaniu poprzez zjednoczenie ducha, umysłu i ciała. Korzyść z rozgałęzienia się systemu jogi jest taka, że każdy ma możliwość dobrać ten styl, który najlepiej pasuje do jego osobowości oraz kondycji.

Wyróżniamy między innymi:

  • Bhaktijogę, która skupia się na bezpośrednim kontakcie z Bogiem poprzez bezinteresowną miłość i uwielbienie;
  • Dźńanajogę, koncentrującą się na transcendentnym poznaniu stosunków panujących we wszechświecie; obejmuje zarówno poznanie intelektualne jak i intuicyjne;
  • Hathajogę, która charakteryzuje się mniejszym naciskiem na metafizykę, a za to proponuje uzyskanie równowagi poprzez ćwiczenia fizyczne i oddechowe;
  • Karmajogę, dążącą do wyzwolenia poprzez bezinteresowne działania;
  • Kundalinijogę, rozbudzającą twórczą energię życia poprzez praktyki ezoteryczne.

Można by wymienić jeszcze kilka innych, lecz dość powiedzieć, że skupiają się one na technikach medytacyjnych, praktykowanych według różnorodnych systemów. Jedne używają mantr, drugie więcej koncentrują się na oddechu. Jeżeli interesowała nas joga dla właściwości rekreacyjnych, pamiętajmy wybrać tę, w której nazwie występuje “hatha”, lub tę zwaną “jogą klasyczną”.

Jakąkolwiek ścieżkę obierzemy, da nam ona sporo satysfakcji oraz wzmocni nasze ciało i siłę woli. Zarówno jedno jak i drugie jest niezwykle ważne dla osób wchodzących w wiek średni, gdy sił ubywa, a umysł zaczyna płatać nam figle. Wówczas oczyszczenie z nagromadzonych napięć oraz przypomnienie mięśniom i stawom, jak powinny funkcjonować jest podstawą zachowania zdrowia i energii na długie lata.

Anna Piosik