ABC Odżywiania Dieta

Wszystko o witaminie C, cz. II

wszystko-o-witaminie-c-cz-ii

Można by powiedzieć, że witamina C to prawdziwa perełka wśród witamin. Doceń jej walory i spożywaj jak najwięcej w naturalnej postaci, gdyż gwarantuje Ci zdrowie oraz piękny, młody wygląd.

W pierwszej części artykułu, przedstawione została witamina C, teraz czas na to, aby poznać jej rolę i nieocenione w skutkach właściwości.

Rola witaminy C

Jako antyoksydant rozpuszczalny w płynach ustrojowych chroni ona wnętrze komórek i ich otoczenie przed atakiem wolnych rodników (czytaj w artykule Antyoksydanty kontra wolne rodniki). Jest niezbędna do przebiegu wielu reakcji związanych z przemianą materii w komórkach nerwowych, z biosyntezą kolagenu, kości, chrząstek, przyswajaniem żelaza.

*Optymalna podaż witaminy C zapewnia:

  • prawidłową aktywność układu odpornościowego (dlatego jest tak niezbędna przy walce z przeziębieniem i grypą),
  • aktywizuje wiele enzymów,
  • reaktywuje witaminę E,
  • przyśpiesza gojenie się ran,
  • bierze udział w metabolizmie tłuszczy,
  • kontroluje strukturę i ciągłość śródbłonka naczyń krwionośnych,
  • działa profilaktycznie w chorobie niedokrwienia serca,
  • osłabia odczyny alergiczne.

Witamina C a profilaktyka rakowa

Ważne jest również działanie profilaktyczne kwasu askorbinowego w chorobach nowotworowych. Skutecznie zapobiega on w tworzeniu się rakotwórczych nitrozoamin, poprawia metabolizm, tworzy zagęszczenie tkanki łącznej wokół komórek nowotworowych, zapobiegając przed rozprzestrzenieniem. Ostatnie badanie potwierdzają, że witamina C obniża ryzyko występowania nowotworów złośliwych jamy ustnej, przełyku, płuc, żołądka, jelita grubego, szyjki macicy i piersi.

Dla kogo witamina C?

Dla wszystkich! Jednak część z nas ma zwiększone zapotrzebowanie na tą witaminę.

  • kobiety w ciąży i matki karmiące,
  • palacze (1 papieros „zużywa” 25-100 mg witaminy C),
  • osoby żyjące w skażonym środowisku (tlenek węgla, metale ciężkie),
  • przy urazach tkanek,
  • przy stosowaniu tabletek antykoncepcyjnych

Według badań dr Enstroma i dr Paulinga (laureat nagrody Nobla w dziedzinie biochemii) współczesny człowiek żyjący w kraju uprzemysłowionym potrzebuje 1500-4000 mg witaminy C dziennie. Jak widać w tym przypadku suplementacja jest konieczna. Aby dostarczyć około 1000 mg/dzień, człowiek musiałby zjeść 22 świeże pomarańcze.

W tej sytuacji wskazana jest suplementacja. Najlepsze suplementy witaminy C to naturalne preparaty pochodzenia roślinnego. Kwas askorbinowy nie daje efektów ubocznych, nie można go przedawkować. Skutecznie utrzymuje nasze komórki w stanie zdrowia i młodości.

Drogie Panie, zapraszamy do lektury pierwszej części artykułu – Wszystko o witaminie C, cz. I.

Zuzanna Górka

Komentarze

pati25

8 lat temu

Bardzo cenny artykuł.Jak ważną rolę spełnia witamina C przedstawia powyższy artykuł.Jej wpływ na nasze zdrowie i urodę,Nie należy łączyć witaminy C z gorącą wodą gdyż traci ona swe właściwości.Czyli nie pijmy herbaty z cytryną

Zostaw komentarz