ABC Odżywiania Dieta

Znaczenie żywienia dla zdrowia człowieka

znaczenie-zywienia-dla-zdrowia-czlowieka

Źródłem energii oraz składników odżywczych dla ustroju człowieka jest żywność. To, co spożywamy ma znaczenie dla naszego zdrowia i życia: to wiedzą wszyscy. Ale jak dokładnie przebiegają procesy przemiany materii i na co mają wpływ? Dowiesz się z naszego artykułu.

W konstytucji z 1948 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła zdrowie jako stan pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub zniedołężnienia.

Wartość odżywcza żywności zależy wartości energetycznej, od obecności naturalnie występujących substancji antyodżywczych, dodatków do żywności, substancji wzbogacających i innych. Na wartość odżywczą żywności wpływają procesy przetwórcze, zarówno przemysłowe, jak i stosowane w gospodarstwach domowych podczas przygotowywania potraw.

Znaczenie składników odżywczych, energii i wody

Szczególną rolę w żywieniu odgrywają tłuszcze. Wysokie spożycie i niekorzystny pod względem żywieniowym ich skład, wykazują wpływ na rozwój wielu chorób: otyłości, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego krwi, niektóre choroby nowotworowe.

Polienowe kwasy tłuszczowe (PUFA) mają szczególnie istotne znaczenie w żywieniu dzieci i młodzieży – potrzebne są do prawidłowego rozwoju umysłowego. Wykazują też korzystny wpływ na włosy i cerę.

*Istotne są proporcje kwasów tłuszczowych nasyconych, nienasyconych, a także obecność kwasów
tłuszczowych trans, które wykazują działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe.*
Najbogatszym ich źródłem są produkty mięsne oraz mleczarskie.

Ewa Przysiężna

Źródłem energii oraz składników odżywczych dla ustroju człowieka jest żywność. To, co spożywamy ma znaczenie dla naszego zdrowia i życia: to wiedzą wszyscy. Ale jak dokładnie przebiegają procesy przemiany materii i na co mają wpływ? Dowiesz się z naszego artykułu.

Witaminy

Witaminy z grupy B uczestniczą między innymi w przemianach węglowodanów, białek, cholesterolu. Są niezbędne do rozwoju i funkcjonowania mózgu oraz obwodowego układu nerwowego, układu krwiotwórczego, a także systemu odpornościowego.

Witaminy A, C, E oraz z grupy B wykazują korzystny wpływ na włosy. Ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest też dostarczanie z pożywieniem białek, węglowodanów, składników mineralnych. Każdy z tych składników odżywczych pełni konkretną funkcję w ustroju człowieka.

Białka pełnią funkcję budulcową, między innymi służą do budowy odporności, ale ich spożywanie w nadmiernych ilościach jest niekorzystne dla zdrowia człowieka. Węglowodany stanowią źródło energii, a błonnik pokarmowy pełni, między innymi, funkcję mechaniczną, zwiększa perystaltykę jelit, przyspiesza wydalanie niestrawionych resztek pokarmu.

Składniki mineralne

Składniki mineralne są materiałem budulcowym, dbają o fizyczną i chemiczną integralność
komórek i tkanek. Wpływają na aktywność enzymów i witamin. Cynk, magnez, żelazo, siarka wykazują korzystny wpływ na włosy. Podobnie selen, zwiększa bowiem skuteczność działania witaminy E. Najczęstszym objawem niedoboru krzemu jest osłabienie włosów i paznokci.

Ewa Przysiężna

Źródłem energii oraz składników odżywczych dla ustroju człowieka jest żywność. To, co spożywamy ma znaczenie dla naszego zdrowia i życia: to wiedzą wszyscy. Ale jak dokładnie przebiegają procesy przemiany materii i na co mają wpływ? Dowiesz się z naszego artykułu.

Energia w żywności

Żywność dostarcza energię. Zachwianie równowagi między dostarczaniem a wydatkowaniem energii może prowadzić do niedożywienia, a z drugiej strony do nadwagi, otyłości, a co za tym idzie: cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy.

bilansowanie energii z diety i wydatku energetycznego każdego dnia, jest trudnym zadaniem. Najlepiej pożywać pokarmy o wysokiej wartości odżywczej, co połączymy z aktywnością fizyczną przez co najmniej godzinę dziennie. Warto także ograniczyć czas przed komputerem i telewizorem do mniej niż dwóch godzin dziennie.

Znaczny procent ludzi cierpi z powodu nadwagi lub otyłości i liczba ta dramatycznie rośnie. Powstawaniu otyłości sprzyjają nieprawidłowe nawyki żywieniowe: picie słodzonych napojów, częste podjadanie wysokoenergetycznych produktów między posiłkami, niewłaściwe rozłożenie posiłków w ciągu dnia, zbyt szybkie spożywanie pokarmu. Prognozuje się, że do 2015 r. około 2,3 mld dorosłych na świecie będzie mieć nadwagę, z czego ponad 700 milionów będzie otyłych.

Ewa Przysiężna

Źródłem energii oraz składników odżywczych dla ustroju człowieka jest żywność. To, co spożywamy ma znaczenie dla naszego zdrowia i życia: to wiedzą wszyscy. Ale jak dokładnie przebiegają procesy przemiany materii i na co mają wpływ? Dowiesz się z naszego artykułu.

Duże znaczenie dla zdrowia i urody ma woda, którą tracimy pocąc się, wydychając, z moczem. Odwodnienie organizmu prowadzi do różnego rodzaju dolegliwości: pragnienia, suchości w ustach, zmęczenia, bólów głowy, obniża także poziom sprawności psychicznej i fizycznej. Utrata wody w ilości ok. 20% masy ciała, prowadzi do śmierci.

Nauczmy się dobrze jeść

Prozdrowotna edukacja żywieniowa pomoże w eliminowaniu złych nawyków żywieniowych. Dieta jest jednym
z głównych sposobów terapii, możliwym do stosowania praktycznie u wszystkich ‑ w placówkach zbiorowego żywienia, np. w sanatoriach, szpitalach. Może być stosowana u każdego chorego.

Dzieci są szczególnie zagrożone nieprawidłowym żywieniem, które wpływa na ich rozwój fizyczny i psychiczny, aktywność ruchową, zdolność uczenia się, zachowania emocjonalne i samopoczucie.

Pierwszy raz poza domem jedzą w przedszkolu, żłobku, dlatego placówki te powinny pełnić funkcję edukacyjną również w zakresie prawidłowego żywienia.

Według Światowej Organizacji Zdrowia niewłaściwy sposób żywienia w młodości ma znaczący wpływ na rozwój wielu przewlekłych chorób wieku dorosłego: otyłości, chorób układu krążenia, przewodu pokarmowego, osteoporozy. Wyniki badań potwierdzają korzystną rolę żywienia w ograniczaniu czynników ryzyka miażdżycy u młodzieży.

Ewa Przysiężna

Źródłem energii oraz składników odżywczych dla ustroju człowieka jest żywność. To, co spożywamy ma znaczenie dla naszego zdrowia i życia: to wiedzą wszyscy. Ale jak dokładnie przebiegają procesy przemiany materii i na co mają wpływ? Dowiesz się z naszego artykułu.

Nie możemy sobie zmienić genów, które odpowiadają za taką, a nie inną przemianę materii, dlatego powinniśmy się skupić na zmianie nawyków żywieniowych i poszerzanie naszej wiedzy o żywności. W końcu zdrowie zależy w znacznym stopniu od własnego zaangażowania i własnych wyborów diety i aktywności.

Wzrost zainteresowania żywnością, żywieniem i zdrowiem nie jest niestety gwarancją wzrostu posiadanej wiedzy, czy zmiany nawyków. Istotną rolę w modyfikowaniu zachowań żywieniowych odgrywa proces edukacji. Modyfikacja zachowań żywieniowych jest procesem powolnym, przede wszystkim z powodu dużego przywiązania do tradycji żywieniowych, przyzwyczajeń, ale i upodobań smakowych.

Wychodząc naprzeciw powszechnemu zapotrzebowaniu na specjalistów z aktualną, szeroko rozumianą wiedzą o żywieniu człowieka, wiele szkół oraz uczelni medycznych i kosmetycznych tworzy kierunek nauczania
– dietetyka, kształcąc specjalistów do pracy w poradniach, zakładach zbiorowego żywienia, zakładach opieki zdrowotnej, cateringu, inspekcji sanitarnej, poradnictwie dietetycznym, organizacjach konsumenckich, komercyjnych placówkach rekreacyjnych i sportowych.

Ewa Przysiężna

Komentarze (4)

pati25

7 lat temu

Bardzo interesujący artykuł.Wiemy o pozytywnym wpływie składników odżywczych na nasze zdrowie i urodę.O tym,że aby uniknąć wielu chorób powinniśmy prawidłowo się odżywiać.Jednak popełniamy błędy żywieniowe

babka

7 lat temu

Wszystko jest takie oczywiste – zróżnicowana dieta, zdrowy tryb zycia i takie tam. Ciągle sobie obiecuje, ąe będe tak robiła a potem brak czasu , wieczna gonitwa i wszystko bierze w łeb. Niby się staram i nie popełniam rażacych błędów ale niestety można jeszcze dużo poprawić.
Drobinka ma rację, że trzeba tylko chcieć i się postarać- przyrzekam poprawę, obiecuje sobie 🙂

filodendron

7 lat temu

Stare przysłowie mówi – jesteś tym co jesz.Jest w tym dużo racji ,bo prawidłowe odżywianie wpływa na wygląd,zdrowie i intelekt człowieka,a także jego emocje.

drobina

7 lat temu

Kiedyś nie zwracałam uwagi na to co jem. Ważne żeby było smacznie i dużo;). Teraz pilnuję, żeby było zdrowo, a dieta była zbilansowana. Zmiana nawyków żywieniowych jest możliwa. Trzeba tylko bardzo chcieć i trochę się postarać 🙂

Zostaw komentarz