ABC Odżywiania Dieta

Witaminowe abecadło

witaminowe-abecadlo

Witaminy są niezbędnymi dla naszego organizmu związkami organicznymi. Ludzki organizm nie potrafi sam ich wytwarzać dlatego muszą być dostarczane wraz z pokarmem lub jako prowitamina. Biorą one udział w przemianach biochemicznych w postaci koenzymów – ich działanie powoduje prawidłowe działanie enzymów, białek, które wspomagają przemianę materii. Poznajcie witaminowe abecadło.

Witaminy nie są związkami, które są źródłem energii, ani nie są strukturalnymi składnikami tkanek, jednakże są nam niezbędne do prawidłowego przebiegu procesu metabolicznego. Działanie ich jest widoczne nawet przy małym stężeniu, a działanie każdej jest inne, mimo to wszystkie wpływają tak samo na nas organizm bądź w sposób bezpośredni lub pośredni na komórkowe procesy metaboliczne. Organizm ludzki nie potrzebuje dużej ilości witamin, ale trzeba je dostarczać – jak wspomniałam nie potrafimy sami syntezować witamin.

Abyśmy mogli prawidłowo funkcjonować musimy dostarczać organizmowi witamin, niedobór którejś z witamin powoduje hipowitaminozę, a brak wywołuje chorobę zwaną awitaminozą. Jeśli nie dbamy o dietę bogatą w witaminy możemy doprowadzić do zaburzeń spowodowanych niedoborem witamin, przez to zwiększa się ryzyko rozwijania się chorób. Pamiętać należy o znalezieniu „złotego środka”, niedobór witamin powoduje różne schorzenia, ale nadmierne spożywanie, czy nawet przedawkowanie powoduje hiperwitaminozę.

Witaminy dzielą się na dwie grupy:

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K

Witaminy rozpuszczalne w wodzie: B1, B2, B5, B6, B12, PP, C, H, kwas foliowy

Kanka

Komentarze (6)

pati25

12 lat temu

Witamin powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi codziennie.Najlepiej tych naturalnych.W owocach.warzywach.Możemy też łykać witaminy w tabletkach.Na rynku jest duży wybór preparatów witaminowych

7-zyczen

13 lat temu

Wiadoma sprawa jest,ze owoce maja wiele witamin,ale teraz latwiej polknac tabletke,przeciez tez maja piekne kolory….Czytalam kiedys wiele na temat owocow i zapamietalam wazna porade.Aby spelnialy swoja powinnosc i dostarczaly nam jak najwiecej wartosci,to powinno sie je jesc do godziny 15.Spozywajac po tym czasie dlugo leza w zoladku i fermentuja tylko,co zle wplywa na sen i zakwaszaja organizm.I cos w tym jest,bo pozno zjedzony owoc wydalamy niestrawiony:):):)

Annagata

13 lat temu

A ja myślę,że powinniśmy dostarczać sobie witaminy tak często,jak tylko można.Oczywiście we wszystkim trzeba zachować umiar,ale wiele składników mineralnych jest bardzo szybko wydalanych z organizmu,więc nie ma niebezpieczeństwa ich przedawkowania.

justi

13 lat temu

ja preferuję spożywanie owoców do południa, wieczorem wybieram raczej warzywa – owoce mają za dużo cukru, więc wolę się nimi nie opychać przed snem

danatwa

13 lat temu

Moim zdaniem trzeba zaczynać dzień z witaminami , np. jabłuszko na śniadanie i warto kończyć dzień również jakimś pysznym owocem. Warto – dla urody i dla zdrowia.

Zostaw komentarz