Menopauza Przed menopauzą

Profilaktyka menopauzy

profilaktyka-menopauzy

Menopauza to naturalny etap życia każdej kobiety, wynikający ze zmian funkcjonowania układu hormonalnego. Nie można się przed nim uchronić, jednak można skutecznie zminimalizować negatywne skutki przekwitania.

Menopauza dotyka zarówno fizycznej, jak i umysłowej kondycji kobiety. Od nas zależy, jak duże to będą zmiany i czy będziemy do nich dobrze przygotowane.

Ćwicz przed menopauzą

Dobra kondycja fizyczna przed menopauzą nie oznacza, że bierzemy udział w maratonie, podnosimy ciężary i pływamy jak ryby. Dobra kondycja to umiejętność wejścia na czwarte piętro bez zadyszki, powrót z zakupów bez bólu całego ciała czy szybszy powrót do funkcjonowania po zarwanej nocy.

Wyrobienie sobie nawyku prostych, ale regularnych ćwiczeń przyjdzie nam z pomocą, gdy zacznie się menopauza. Brak estrogenów w znaczący sposób obniża kondycję i napięcie mięśni, co powoduje większe, szybsze zmęczenie. Jeśli jednak będziemy wcześniej regularnie się gimnastykować, będziemy fizycznie przygotowane na spadek kondycji i znacznie łatwiej nasze ciało nauczy się funkcjonować w warunkach niższego poziomu estrogenu.

Dodatkowo regularny wysiłek fizyczny zwiększy elastyczność naszych naczyń krwionośnych, zadba o kondycję serca i lepsze utlenienie mózgu. W przyszłości zapobiegnie to (albo bardzo złagodzi) objawy menopauzy takie jak utrata koncentracji, uderzenia gorąca czy zimne poty.

Joanna Pastuszka-Roczek

Menopauza to naturalny etap życia każdej kobiety, wynikający ze zmian funkcjonowania układu hormonalnego. Nie można się przed nim uchronić, jednak można skutecznie zminimalizować negatywne skutki przekwitania.

Dieta premenopauzalna

Nie czekaj na brak pierwszej miesiączki, tylko już dziś włącz do diety morskie algi, soję, ryby morskie, oliwę z oliwek. Dzięki temu organizm „nauczy” się, że w tych potrawach znajdują się elementy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania ciała w czasie menopauzy. Mowa tu o nienasyconych kwasach tłuszczowych i fitohormonach (roślinnych zamiennikach estrogenu).

Nie zapominaj o codziennej porcji błonnika – pomoże on wytrenować jelita, których praca może ulec pogorszeniu podczas menopauzy. Jak już wspominałam, brak estrogenu widać w pracy mięśni, a to właśnie one odpowiadają za prawidłowe przesuwanie się pokarmu w jelitach. Błonnik stymuluje je do działania, pełniąc rolę miotełki, która wymiecie wszystkie zalegające w układzie pokarmowym resztki.

Możesz zjeść nieprażone i niesolone pestki dyni czy słonecznika, zjadać miskę płatków owsianych, wypijać od czasu do czasu mielone siemię lniane czy schrupać liść sałaty.

Warto także raz na dwa tygodnie ugotować obiad z porządną porcją kaszy gryczanej bez skwarek.

Joanna Pastuszka-Roczek

Menopauza to naturalny etap życia każdej kobiety, wynikający ze zmian funkcjonowania układu hormonalnego. Nie można się przed nim uchronić, jednak można skutecznie zminimalizować negatywne skutki przekwitania.

Używki a kondycja podczas menopauzy

Palenie papierosów i nadmierne picie alkoholu bardzo niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie, ale równocześnie mogą przyspieszyć wystąpienie menopauzy. Kobiety palące znacznie gorzej przechodzą okres przekwitania – mają silne uderzenia gorąca, mocne problemy z koncentracją i wyglądem i kondycją skóry.

Jeśli chcemy rzucić palenie, lepiej to zrobić teraz, gdyż w czasie menopauzy hormonalna burza szykuje nam sporo napięć psychicznych i nie będziemy w stanie oderwać się od nałogu.

Jeśli chodzi o herbatę, czas zrezygnować z mocnych, prawie czarnych naparów i spróbować innych gatunków – zielonych i czerwonych. Zrezygnujmy też z kawy po turecku i ograniczmy kawę rozpuszczalną. Warto zaopatrzyć się w aeropress – wydatek jest stosunkowo niewielki, a dzięki temu możemy zaparzyć o wiele smaczniejszą i łagodniejszą kawę.

Zadbaj o psychikę

Wiele kobiet zapomina o swoich pasjach, gdyż chcą być idealnymi matkami i gospodyniami. Myślą, że mają czas, by zająć się sobą, a nagle okazuje się, że jest już za późno. Nie czekaj do pierwszych objawów menopauzy. Ustaw swój dzień tak, żeby znaleźć choć pół godziny dla siebie.

Joanna Pastuszka-Roczek

Menopauza to naturalny etap życia każdej kobiety, wynikający ze zmian funkcjonowania układu hormonalnego. Nie można się przed nim uchronić, jednak można skutecznie zminimalizować negatywne skutki przekwitania.

Jeśli teraz nie nauczysz się relaksować, cieszyć wolnym czasem i doceniać siebie, w czasie menopauzy czeka Cię ciężka walka. Twoimi wrogami będą rozdrażnienie, niepokój, złość, niezdecydowanie, niezadowolenie. Wynikać one będą ze zmian hormonalnych.

O ile nie nauczysz się radzić sobie ze złością przed menopauzą i dostarczać sobie małych przyjemności, bardzo łatwo będzie wpaść w błędne koło niezadowolenia z własnego życia, siebie, dzieci, męża. Aby się przed tym uchronić, zaangażuj się w jakąś czynność – najlepiej połączoną z wysiłkiem fizycznym.

Menopauza nie jest taka straszna, jak ją malują, jest jednak wyzwaniem dla każdej kobiety. Nie utrudniajmy sobie życia – zacznijmy profilaktykę menopauzy już dziś!

Joanna Pastuszka-Roczek

Komentarze (5)

pati25

8 lat temu

Każda z kobiet przechodzi menopauzę różnie.W artykule są istotne rady odnośnie proffilaktyki menopauzy.Chcemy w tym etapie naszego życia czuć się jak najlepiej.Warto zadbać o dietę,odpowiednią dawkę aktywności fizycznej.Ważne jest także pozytywne myślenie(woot)B):-)

Mindi

8 lat temu

Niby wszystko wiem o konieczności sportu, zdrowej diety i pozytywnego myślenia tylko jak to realizować przy nadmiarze obowiązków? Podejmę kolejną próbę, może tym razem się uda, wiosna sprzyja takim postanowieniom a mi przecież zależy na zdrowiu 🙂

filodendron

8 lat temu

Zgadzam się z artykułem i koleżankami ,dieta ,ruch i pozytywne myślenie pomagają w przejściu obok menopauzy:-d. ja ,niestety mam sobie trochę ( a właściwie dużo !!! ) do zarzucenia ,jesli chodzi o ruch i pozytywne myslenie .potrzebuję kogoś ,kto by mnie od czasu do czasu pogonił.

aneczka

8 lat temu

Pozytywne myślenie, ruch na świeżym powietrzu, uśmiech na twarzy plus odpowiednia dieta – to jest moja profilaktyka menopauzy:))):))):)))

drobina

8 lat temu

Zawsze będę powtarzała starą prawdę, aktywność fizyczna i odpowiednia dieta skutecznie łagodzą objawy menopauzy. Czasami nawet pomagają przejść obok niej :-X

Zostaw komentarz