ABC Zdrowia Zdrowie

Probiotyki i prebiotyki

probiotyki-i-prebiotyki

Już w Starożytności znany był dobroczynny wpływ na zdrowie człowieka bakterii fermentujących mleko. W 1907 roku Ilja Miecznikow, rosyjski mikrobiolog oraz laureat nagrody Nobla z medycyny, potwierdził tą tezę. W prawie każdej reklamie jogurtu dowiadujemy się, że zawiera on żywe kultury bakterii. Czy wiesz, czym różni się probiotyk od prebiotyku?

Probiotyki

Już sama oryginalna nazwa wskazuje na korzystny wpływ na organizm i zdrowie człowieka, z greckiego pro bios oznacza „dla życia”. Najprościej mówiąc – probiotyki to podawane doustnie wyselekcjonowane kultury bakteryjne lub drożdży, najczęściej pałeczki kwasu mlekowego (Lactobacillus), których zadaniem jest korzystne dla zdrowia działanie w przewodzie pokarmowym, poprzez zachowywanie prawidłowej flory fizjologicznej.

Chcesz żyć długo i zdrowo? Jedz jogurty!

Produkty mleczne to źródło pysznego smaku oraz… zdrowia. Porcja jogurtu lub kefiru powinna na dobre zagościć w naszym codziennym menu.

Fermentowane produkty mleczne dzięki zawartości probiotyków:

  • wzmacniają i pobudzają układ odpornościowy człowieka,
  • degradują i rozkładają związki rakotwórcze, stanowią jeden z czynników zapobiegających osteoporozie.
  • Bakterie zawarte w produktach mlecznych posiadają zdolność osiedlania się w przewodzie pokarmowym, hamowania rozwoju bakterii gnilnych i chorobotwórczych,
  • obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory jelit,
  • przynoszą ulgę w dolegliwościach przewodu pokarmowego,
  • obniżają reakcje alergiczne na mleko,
  • regulują pracę przewodu pokarmowego u ludzi w podeszłym wieku
  • mają zdolność obniżania poziomu cholesterolu we krwi
  • zapobiegają biegunce poantybiotykowej czy infekcyjnej.

A czym w takim razie jest prebiotyk?

Zuzanna Górka

Już w Starożytności znany był dobroczynny wpływ na zdrowie człowieka bakterii fermentujących mleko. W 1907 roku Ilja Miecznikow, rosyjski mikrobiolog oraz laureat nagrody Nobla z medycyny, potwierdził tą tezę. W prawie każdej reklamie jogurtu dowiadujemy się, że zawiera on żywe kultury bakterii. Czy wiesz, czym różni się probiotyk od prebiotyku?

Prebiotyk

Prebiotyki to składniki żywności niepodlegające trawieniu, które stymulują wzrost i aktywność szczepów bakterii w jelicie grubym, powodując, tak jak probiotyki korzystny wpływ na stan naszego zdrowia i odporności. W odróżnieniu od probiotyków nie zawierają one jednak drobnoustrojów.

Czym rózni się prebiotyk od probiotyku?

Najprościej mówiąc – prebiotyki nie zawierają żadnych mikroorganizmów, a jedynie substancje stymulujące.

Prebiotyki to naturalne substancje lub wyciągi roślinne, które silnie wspierają i stymulują układ immunologiczny organizmu. Najbardziej znanym prebiotykiem jest błonnik pokarmowy.
Efekt prebiotyczny obserwowany jest przy dawce 4-8 g prebiotyku na dzień. Znajdziemy go przede wszystkim w: szparagach, karczochach, cykorii, czy cebuli. Warto wiedzieć, że połączenie prebiotyku i probiotyku w jednym preparacie nosi nazwę synbiotyku.

Zuzanna Górka

Komentarze (5)

Mindi

6 lat temu

Przeczytałam z ciekawości ten artykuł bo jak zobaczyłam nazwę to probiotyk był mi dobrze znany a prebiotyk źle mi się kojarzył. Artykuł wyjaśnił szczegółowo pojęcia i będę teraz znała te terminy.

drobina

7 lat temu

Interesyjący artykuł. Bardzo lubię jogurty, jem je prawie codziennie. Wiedziałam też, że są bogate w probiotyki. O prebiotykach wcześniej nie słyszałam.

Annagata

7 lat temu

Nigdy nie słyszałam o prebiotykach.Może dlatego,że zawsze mówi się o probiotykach?Niezależnie od siebie,sprzyjają naszemu organizmowi i zdrowiu.A to,że błonnik jest perbiotykiem,to by mi do głowy nie przyszło.Tyle dobrych rzeczy nas otacza,że nie zdajemy sobie nawet sprawy z ich istnienia i działania.

pati25

8 lat temu

Bardzo fajnie został napisany ten artykuł.Wiem teraz czym różni się prabiotyk od prebiotyku choć prawdę mówiąc nie słyszałam nazwy prebiotyk.Tyle cennych właściwości mają prabiotyki,że waarto jeść jogurty

Zostaw komentarz