O badaniach Profilaktyka
Nadzór kardiologiczny przez telefon?

Epidemia chorób układu krążenia obok nowotworów jest podstawowym problemem zdrowotnym nie tylko Polski, ale i całego współczesnego świata. Statystyki zachorowań są zatrważające -10% naszego społeczeństwa to ludzie obciążeni chorobami układu krążenia. Rocznie 100 000 umiera z ich powodu.
W odróżnieniu od innych schorzeń, serce daje znać o sobie nagle i natychmiast stwarza zagrożenie życia. Dlatego właśnie, potrzebna jest szybka interwencja lekarska. Skojarzenie potrzeb zdrowotnych i możliwości technicznych dało solidną podstawę do powstania i rozwoju usług telemedycznych. Metoda tele-EKG mieści się w szerokim pojęciu tych usług mających na celu skuteczniejsze, bardziej komfortowe i tańsze rozwiązywanie problemów zdrowotnych pacjenta.
Telefoniczne świadczenia medyczne
W Polsce kilka prywatnych firm zlokalizowanych w dużych miastach podjęło próby tworzenia usługi transmisji EKG przez telefon do Centrum monitorującego, gdzie dyżurujący kardiolog ocenia i interpretuje badania. Centrum Nadzoru Kardiologicznego „KARDIOFON” działające od 1996 posiada największe doświadczenie w tym zakresie. Pacjenci rekrutują się głównie z terenu województwa mazowieckiego, ale nie tylko. Należy podkreślić, że . system jest dostępny w pełnym zakresie przez całą dobę, również w święta, miesięczny koszt usługi nie przekracza, możliwości przeciętnego emeryta
Jak działa „Kardiofon”?
Pacjent posiada w domu specjalny aparat do badania EKG i transmisji jego wyniku przez telefon. W CNK natomiast znajdują się dane dotyczące historii choroby pacjenta oraz lista aktualnie branych leków. Te materiały oraz informacja o bieżących dolegliwościach pozwalają na udzielenie prawidłowej konsultacji przez telefon. Lekarz specjalista oceniwszy problem pacjenta podejmuje decyzję czy:
- pacjent ma pozostać w domu
- kierować pacjenta do wskazanej wyspecjalizowanej jednostki ochrony zdrowia
- wezwać Pogotowie Ratunkowe, gdy dochodzi do zagrożenia życia i zdrowia
Chcemy podkreślić, że ocena EKG i pacjenta jest dokonywana, przez doświadczonego lekarza. W znakomitej większości pacjenci pozostają w domu z odpowiednimi zaleceniami. W każdym przypadku wątpliwości i stanów zagrożenia lekarz Kardiofonu organizuje transport pacjenta do stosownej placówki służby zdrowia. Coraz częściej z usług Kardiofonu korzystają lekarze rodzinni.
Anna J
Epidemia chorób układu krążenia obok nowotworów jest podstawowym problemem zdrowotnym nie tylko Polski, ale i całego współczesnego świata. Statystyki zachorowań są zatrważające -10% naszego społeczeństwa to ludzie obciążeni chorobami układu krążenia. Rocznie 100 000 umiera z ich powodu.
Zalety Kardiofonu
Telefoniczny nadzór kardiologiczny umożliwia skuteczne monitorowanie pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń rytmu serca i bólów w klatce piersiowej. Na podstawie kilkuletnich doświadczeń i standardów kardiologicznych wdrożono program leczenia przez telefon najbardziej powszechnej i dokuczliwej arytmii – napadowego migotania przedsionków. Pozwoliło to istotnie zredukować ilość interwencji pogotowia ratunkowego oraz hospitalizacji w przypadku tej arytmii.
Pracownia wszczepiania stymulatorów Szpitala Wolskiego w Warszawie również potwierdziła przydatność transtelefonicznej rejestracji EKG w rozpoznawaniu, ocenie i weryfikacji przeróżnych zaburzeń związanych z pracą układów stymulujących implantowanych coraz większej grupie pacjentów.
Kolejną zaletą kardiologicznej konsultacji telefonicznej jest szybka ocena reakcji organizmu na podawane leki, co daje komfort w miarę bezpiecznego „leczenia” przez telefon bez zbędnego angażowania placówek publicznej służby zdrowia.
Czy Kardiofon się sprawdza?
O efektywności świadczy stale wzrastająca liczba interwencji przy jednocześnie malejącej ilości wezwań Pogotowia Ratunkowego. (W ciągu 5 lat redukcja z 10.8% do 2 %). Dużo mówi również ankieta przeprowadzona wśród pacjentów oceniających system nadzoru telefonicznego pokazała, że u:
- 96% poprawiło się poczucie bezpieczeństwa
- 88% poprawiła się jakość życia
- 66% spadła ilość wizyt u lekarzy specjalistów
- 47% zmniejszyła się liczba pobytów w szpitalu
- a 42% uważa, że sprawność Pogotowia Ratunkowego poprawiła się
Anna J
Epidemia chorób układu krążenia obok nowotworów jest podstawowym problemem zdrowotnym nie tylko Polski, ale i całego współczesnego świata. Statystyki zachorowań są zatrważające -10% naszego społeczeństwa to ludzie obciążeni chorobami układu krążenia. Rocznie 100 000 umiera z ich powodu.
Statystyki oraz zadowolenie pacjentów potwierdzają fakt, że idea systemu telefonicznego nadzoru kardiologicznego, zyskuje coraz większą akceptację pacjentów i środowisk medycznych.
Dla kogo Kardiofon?
Usługa przeznaczona jest głównie dla osób z problemami kardiologicznymi, a więc:
• różnymi typami arytmii,
• z chorobą wieńcową,
• po przebytych zawałach serca,
• ze wszczepionym stymulatorem serca,
• z wadą serca,
• po przebytych zabiegach i operacjach kardiochirurgicznym (np. balonikowaniu, by-passach, operacjach zastawek serca)
Oraz dla osób z grup ryzyka tzn. chorych:
• z cukrzycą,
• z zaburzeniami gospodarki lipidowej,
• z nadciśnieniem,
• palaczy papierów,
• i osób narażonych na ciągły stres
Również dla tych, którzy:
• opiekują się osobą z powyższymi problemami
• czują się źle z powodu braku poczucia bezpieczeństwa dla siebie lub najbliższych
• wydają zbyt dużo pieniędzy na konsultacje lekarskie
• są niezadowoleni z długich (kilkumiesięcznych) terminów wizyt do kardiologa w ramach NFZ
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: www.kardiofon.waw.pl
Redakcja dziękuje za wszelkie informacje placówce CNZ KARDIFON oraz kardiologowi i zastępcy ordynatora w Klinicznym Oddziale Kardiologii w Szpitalu Bielańskim lek. med. Wojciechowi Drewniakowi.
Anna J
« Ćwicz według wskazówek zegara
elle@elle
8 lat temu
ja o tym jeszcze nie slyszalam ale widze ze sa widoczne postepy w medycznych wynalazkach:)))
pati25
12 lat temu
Słyszałm o tym wynalazku.Jest to bardzo pomocna usługa.Szkoda tylko,że nieliczni mogą sobie na nią pozwolić.A nie wszyscy z chorobami serca
jkokosza
13 lat temu
Kardiofon to bardzo dobry wynalazek, pacjent mając takie urządzenie czuje się bezpieczny, wie, że w każdej chwili może się skontaktować z lekarzem, jednak na takie coś nieliczni mogą sobie pozwolić.
Nasza służba zdrowia jest biedna i nie finansuje nam takiej usługi, a myślę,że dużo ludzi z takiego czegoś by skorzystało.
basikmac
13 lat temu
Kardiofon to wspaniała sprawa, ale w moim regionie wciąż nieosiągalna, zwłaszcza dla osób o niskich dochodach… NFZ niestety nie finansuje tego wynalazku….
tereskasz
13 lat temu
Dziękuję za informacje, właśnie szukałam ich na Internecie i u Państwa znalazłam wszystkie potrzebne informacje. Myślę, że będę zaglądać tu częściej mimo braku menopauzy 😉