Psychologia

Na czym polega aktywne słuchanie?

aktywne słuchanie

Andrea Piacquadio z Pexels

Z pozoru słuchanie jest proste. Wydaje nam się banalną czynnością, wykonywaną w sposób automatyczny. To jednak błędne przekonanie. W rzeczywistości aktywne słuchanie stanowi spore wyzwanie, któremu nie każdy potrafi sprostać. Wymaga od nas koncentracji, a o tę w dzisiejszych czasach trudno. W naszym artykule podpowiadamy, na czym polega aktywne słuchanie.

Spis treści:

  1. Wysłuchanie drugiej osoby wymaga koncentracji i uważności
  2. Na czym polega aktywne słuchanie?
  3. Zaangażowanie w rozmowę a mowa ciała
  4. Dlaczego umyka nam sens rozmowy? Rozkojarzenie i skupienie na własnych problemach
  5. Wysłuchanie drugiego człowieka wzbudza zaufanie
  6. Podsumowanie rozmowy przez krótkie streszczenie

Wysłuchanie drugiej osoby wymaga koncentracji i uważności

Zapewne nie raz czułaś, że mówisz do kogoś, ale ten ktoś zupełnie cię nie słucha, mimo że siedzi obok ciebie. Miałaś wówczas wrażenie, że lekceważy ciebie i twoje problemy. My również nie jesteśmy bez winy. Sami często postępujemy w podobny sposób. Nie potrafimy skupić się na tym, co ma nam do przekazania drugi człowiek, bo coś nas rozprasza. Może to być telefon, komputer, włączony telewizor czy krążenie myślami wokół własnych problemów.

Na czym polega aktywne słuchanie?

Czy wiesz, że aktywne słuchanie wymaga pełnego skupienia się na drugiej osobie? Powinnaś zgrywać się z nią. Po czym to rozpoznać? Po mowie ciała, która powinna stanowić lustrzane odbicie gestów rozmówcy. Gdy ktoś mówi ciszej, ty także dostosowujesz do niego swój ton. Gdy ktoś się cieszy, tobie też udziela się jego radość. Aktywne słuchanie to pełne otwarcie na rozmówcę i poświęcenie mu swojego czasu. Nie można popędzać lub ponawiać rozmówcy ani mu przerywać. Niewskazane jest też wyskakiwanie z poradami w trakcie wypowiedzi i zmuszanie drugiej osoby do przyjęcia naszego stanowiska, które postrzegamy jako właściwe.

Zaangażowanie w rozmowę a mowa ciała

Gdy naprawdę kogoś słuchasz, utrzymujesz z nim kontakt wzrokowy. Zgranie z rozmówcą odzwierciedla też mowa ciała. W sposób naturalny pochylasz się do drugiej osoby, ściszasz głos, gdy ona to robi, smucisz się, gdy jej jest przykro. Gdy druga osoba siedzi na luzie przy stole, ty również przyjmujesz swobodną postawę ciała. Za zgranie z rozmówcą odpowiadają neurony lustrzane. Nic dziwnego, że osoby, które cierpią na narcystyczne zaburzenie osobowości, nie potrafią słuchać. One nie wykształciły dostatecznej ilości neuronów lustrzanych. W rezultacie nie stać ich nie tylko na empatię, ale też wysłuchanie tego, co masz do powiedzenia.

Dlaczego umyka nam sens rozmowy? Rozkojarzenie i skupienie na własnych problemach

Czasem jednak zgranie z rozmówcą nie jest możliwe. Aktywne słuchanie przysparza ci sporo trudności. Tak dzieje się, gdy jesteś zmęczona i niewyspana. Wówczas w ogóle nie potrafisz się na niczym skupić. To zrozumiałe, w takiej sytuacji zawsze można poprosić o przełożenie rozmowy na później i wytłumaczyć przyczynę. Zdarza się, że zgranie z rozmówcą nie jest możliwe, ponieważ nasz umysł zaprzątają różne myśli. Martwimy się o pracę, zarobki i zastanawiamy się, czy te wystarczą nam na pokrycie rachunków w dobie inflacji. To też zrozumiałe. Zawsze możemy kogoś przeprosić i wytłumaczyć, dlaczego jesteśmy nieobecni myślami. Ważne, aby powrócić do rozmowy, gdy poczujemy się lepiej i odzyskamy zdolność do koncentracji.

Wysłuchanie drugiego człowieka wzbudza zaufanie

Pamiętajmy o tym, że tylko słuchając drugiego człowieka, możemy stworzyć bliską relację opartą na intymności. Dotyczy to nie tylko związku z mężczyzną, ale też prawdziwej przyjaźni. Gdy czujesz się przez kogoś ignorowana, widzisz, że ktoś lekceważy twoje problemy, w ogóle cię nie słucha, tylko ponagla, nie zbudujesz z nim bliskiej relacji. Jeśli chcesz zyskać przyjaciół, musisz nauczyć się aktywnego słuchania.  To właśnie ono rodzi zaufanie do naszej osoby i sprawia, że inni darzą nas sympatią. To bardzo cenny kapitał!

Podsumowanie rozmowy przez krótkie streszczenie

Prawdziwe wysłuchanie drugiej osoby jest wolne od opinii i rad. Warto na koniec rozmowy pokazać, że się kogoś wysłuchało, wprowadzając podsumowanie. Np. streść krótko to, co opisała ci druga osoba. Na koniec dodaj, czy dobrze cię zrozumiałam? Pokażesz w ten sposób, że bardzo chciałaś to zrobić i jeśli nawet ci się to nie udało, to druga strona nie będzie miała ci tego za złe. Na koniec możesz zapytać: mówiłaś mi o problemach w pracy i propozycji z konkurencji. Czy dobrze zrozumiałam, że rozważasz udział w rekrutacji w innej firmie, aby znaleźć lepsze miejsce do zawodowego rozwoju?

Dodaj komentarz