Fitness Jak ćwiczyć?

Dylematy wysportowanych, czyli słów kilka o bólach pleców

bólach pleców

Ból pleców u osób w dojrzałym wieku rozwija się szczególnie szybko przy gwałtownych ruchach takich, jak wyskoki do piłki siatkowej i przy nagłych skłonach i skrętach tułowia. Jego przyczynę zazwyczaj stanowi przyjęcie niewygodnej pozycji ciała. Co zrobić żeby uniknąć uczucia przeszywających kręgosłup szpili?

Każde zajęcia ruchowe powinny być poprzedzone stosowną do nich rozgrzewką. Bardzo ważne miejsce w rozgrzewce zajmują ćwiczenia rozciągające. Delikatne rozciąganie mięśni przed i po wysiłku, za pomocą skłonów, skrętów tułowia itp. jest koniecznością. Ważne, by wykonywać je powoli i delikatnie, unikać jakichkolwiek szarpnięć. Nie powinno się ćwiczyć na twardej nawierzchni.

Jeśli korzystamy ze sprzętu do ćwiczeń – trzeba odpowiednio go wyregulować, dopasowując do swoich rozmiarów. Lepiej robić krótkie i częste przerwy, wówczas organizm lepiej wypocznie.
Przyczyną większości bólów jest nadmierne, długotrwałe i kumulujące się przeciążenie układu kostno-stawowo-więzadłowego – dlatego należy często zmieniać pozycję ciała podczas wykonywanych ćwiczeń, unikać nadmiernego jednostronnego przeciążenia kręgosłupa. Warto tak zaplanować ćwiczenia, aby wystąpiła zmienność pracy mięśniowej. Ćwiczenia dynamiczne powinny być przeplatane ćwiczeniami statycznymi, ćwiczenia określonej części ciała powinny być przeplatane ćwiczeniami innej części ciała.

Jeśli korzystasz z pomocy fizjoterapeuty lub wykwalifikowanego trenera osobistego to ustal na kilka tygodni przed rozpoczęciem sezonu sportowego jaki poziom wysiłku będziesz wykonywać, co pozwoli na właściwe przygotowanie ciała do danej aktywności.

Mimo że większość problemów z bólem pleców można zażegnać na własną rękę, istnieją sytuacje, kiedy należy skonsultować się z lekarzem – gdy ból wywołuje stopniowe pogorszenie lub trwa dłużej niż trzy tygodnie, albo gdy towarzyszą mu problemy z równowagą, pęcherzem moczowym (czynność jelit) lub ból nóg, drętwienie lub osłabienie. Jeśli wymagamy opieki medycznej, musimy zdać sobie sprawę, że nie wszystkie bóle pleców są takie same, a mogą okazać się skomplikowane. Kilka czynników może wywoływać objawy – w tym więzadła i ścięgna, a nie tylko dyski, stawy i nerwy, które winimy błędnie za ból pleców i nóg. Dlatego należy udać się do specjalisty, który posiada wiedzę na temat szerokiego zakresu diagnostyki i leczenia, zarówno operacyjnego, jak i metodami pozachirurgicznymi – który skupia się na leczeniu całego organizmu, a nie tylko ostatnich objawów.

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (4)

pati25

7 lat temu

Do każdego wysiłku fizycznego należy się przygotować.Aby
uniknąć kontuzji,bólów mięśni trzeba te mięśnie porozciągać.Pomogą ćwiczenia rozciągające

tereska56

8 lat temu

Aj, aj, mnie się zdarzyło poczuć taki ból podczas gry w badmintona. Zapomniałam o rozgrzewce i nie skończyło się to najlepiej.

drobina

8 lat temu

Zawsze pamiętam o „rozciąganiu” przed ćwiczeniami, czy jazdą na rowerze. Śmieję się, że mam to po… córce, która uprawia siatkówkę. Sama często chodzę na mecze siatkówki, więc mam okazję obserwować rozgrzewkę zawodników, która właśnie zaczyna się od ćwiczeń rozciągających.

ell@

8 lat temu

Ale oni głupio wyglądają na tych hulajnogach.

Bezwzględnie należy pamiętać o rozgrzewce jak i o rozciąganiu mięśni PO wysiłku fizycznym – a o tym częściej się zapomina.
Nawet po przejażdżce rowerowej pamiętam o rozciągnięciu mięśni nóg.

Zostaw komentarz