Dieta O dietach

Dieta nordycka – poznaj jej podstawowe założenia

dieta nordycka

Znalezienie diety odchudzającej i jednocześnie korzystnej dla zdrowa nie jest prostym zadaniem. Jednak dieta nordycka, popularna zwłaszcza w krajach skandynawskich może spełnić oba warunki. Pomaga pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej i jednocześnie ochrania przed wieloma chorobami.

Czym jest dieta nordycka?

Dieta nordycka nazywana jest również dietą północną. Znana i lubiana jest przede wszystkim na północy Europy, w Norwegii oraz Szwecji, jednak ze względu na jej walory, warto zapoznać się z nią również w Polsce.

Dieta powstała z inicjatywy Arne Astrupa założyciela restauracji Noma, uznawanych za jedną z najlepszych na świecie. Podstawą diety są produkty naturalne, lokalne, które są łatwo dostępne i dostosowane do regionu zamieszkania. Ze względu na wybór tego, do czego organizm jest przyzwyczajony dieta nordycka dobrze wpływa na układ krwionośni, serce oraz pracę mózgu, co przenosi się na lepszą koncentrację i pamięć. Jednocześnie dieta stanowi skuteczny sposób na naturalną walkę ze złym cholesterolem oraz nadwagą.

Dieta skandynawska – co ograniczyć?

Przed rozpoczęciem stosowania diety nordyckiej trzeba poznać jej podstawowe zasady. Najważniejszą jest znaczne ograniczenie spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, na rzecz produktów roślinnych. Dzięki temu unika się wprowadzania do organizmu nadmiaru niezdrowego tłuszczu oraz cholesterolu, który występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, a którego nie ma w roślinach. Nie oznacza to jednak, że trzeba z mięsa zrezygnować całkowicie. Zalecane jest jedynie 3 razy w tygodniu. Decydując się na posiłek mięsny trzeba mieć pewność, że jest to mięso pochodzące z zakładów przestrzegających ekologicznych zasad chowu. To samo dotyczy ryb. Twórca diety podkreśla, że najlepsze są produkty rosnące z dala od ośrodków przemysłowych, na terenach dzikich i czystych.

Wybierając mięso dobrze jest postawić na drób, zwłaszcza na indyka, jak również na dziczyznę.

Zasady diety zalecają również ograniczenie lub całkowite zrezygnowanie z białego pieczywa, smalcu, alkoholu oraz słodyczy.

dieta skandynawska

Podstawowe założenia diety nordyckiej

Jadłospis w diecie nordyckiej powinien zawierać przede wszystkim produkty zbożowe, rośliny i owoce. Wskazane są rośliny strączkowe – fasola, fasolka, groszek, soczewica – które zawierają dużo witamin, żelaza, jak również błonnika, skutecznie hamującego apetyt i oczyszczającego organizm. Wśród produktów zbożowych należy wybierać pieczywo pełnoziarniste oraz płatki owsiane, które komponują się zarówno z nabiałem, np. z beztłuszczowym jogurtem naturalnym, jak również sałatkami. Nie należy również bać się ziemniaków, które często cieszą się złą sławą tuczącego warzywa, jak i warzyw kapustnych, które pełne są istotnych składników mineralnych.

W ramach przekąsek, po odstawieniu słodyczy, można sięgnąć po owoce oraz orzechy, choć w ograniczonej ilości.

Dieta bogata w ryby

Tym, co jest najbardziej charakterystyczne dla diety nordyckiej jest zalecenie spożywania dużej ilości ryb oraz owoców morza. To właśnie one sprawiają, że dieta jest tak zdrowa. W rybach, zarówno morskich, jak i słodkowodnych, znajduje się witamina D, niezbędna dla układu kostnego, jak również wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Wpływają one na cały organizm, poprawiając stan układ krwionośnego, nerwowego, pracę mózgu, serca i wpływają na zmniejszenie ilości złego cholesterolu we krwi. Dodatkową zaletą jest obecność jodu w rybach morskich, którego często brakuje w organizmie, co przyczynia się do rozwoju chorób tarczycy. Dieta nordycka pozwala na uniknięcie również takich problemów przy jednoczesnej stabilizacji wagi na odpowiednim poziomie.

Karolina Skrzek

Komentarze (4)

Mindi

5 lat temu

Warto zmienić dietę na nordycką. W sumie to nie musiałabym tak wiele zmieniać, jedynie wprowadzić częściej ryby do menu oraz gotować dania z soczewicą i fasolką. Inne produkty jadam

Tess

5 lat temu

Znam taką dietę i od kilku lat staram się tak gotować. Kiedyś miałam wysoki cholesterol a teraz mam już w normie. Mięso czerwone jem dwa lub trzy razy w tygodniu. Ryby raz albo dwa razy w tygodniu a częściej zupy warzywne, trochę drobiu i surówki. Teraz mogę gotować co chcę bo jestem sama. Kiedyś musiałam gotować dla rodziny i wtedy nie udałoby mi się.

pati25

5 lat temu

Bardzo podoba mi się ta dieta.Jest przede wszystkim zdrowa.Dla mnie była by idealna,bo w jej składzie są wszystkie produkty,które lubię.A za rybami wprost przepadam 🙂

filodendron

5 lat temu

Ta dieta wygląda na dobra i zdrową . Siedzę ostatnio w temacie diet . I spodobała mi się . Pieczywo pełnoziarniste – takie lubie, warzywa i owoce plus smaczne ryby – zdrowo i smacznie i pamięć można sobie poprawić.

Zostaw komentarz