Dbaj o zdrowie Zdrowie

Dieta na odporność

odporność

Katar, kaszel czy gorączka to doskonale nam znane objawy przeziębiania czy grypy. W sezonie zwiększonej zachorowalności warto zadbać o układ immunologiczny. Pomóc może nam dieta na odporność.

Jesienny sezon przeziębień

Jesienią obserwujemy wzrost zachorowań na przeziębienie i grypę. Powodów jest klika. Przede wszystkim zmienia się temperatura. Słoneczne i ciepłe dni zamieniają się w te chłodniejsze i deszczowe. Szczególnie zimno jest rano i wieczorem, czyli w czasie kiedy wychodzimy i wracamy z pracy czy ze szkoły. Wchodząc do ogrzewanych wnętrz zmieniamy gwałtownie temperaturę, co odczuwa nasz organizm. W sezonie jesiennym łatwiej złapać nam wirusa, ponieważ ludzie wokół kichają i kaszlą, co możemy zaobserwować m.in. w komunikacji miejskiej czy w sklepach.

 Jedzenie ma znaczenie czyli dieta na odporność

To co jemy ma wpływ na nasze zdrowie oraz pracę układu odpornościowego. Dzięki odpowiednio skomponowanej diecie jesteśmy w stanie wzmocnić odporność i uchronić się przed przeziębieniem. Wystarczą właściwe produkty i dawka aktywności fizycznej. Kuchnia europejska, którą znamy i lubimy niestety hamuje komórki immunologiczne. Odwrotnie działa zaś kuchnia śródziemnomorska. W sezonie jesiennym warto zwiększyć spożycie pokarmów, które mają właściwości przeciwzapalne. Należą do nich czosnek, cebula, kurkuma czy zielona herbata. Należy także wprowadzić do diety kwasy omega, których doskonałym źródłem są ryby oraz owoce morza. Osoby, które chcą wzmocnić organizm powinny ograniczyć spożycie cukru i pamiętać o wypijaniu dużej ilości wody w ciągu dnia.

 Produkty zwiększające odporność organizmu

odporność

Największymi grupami produktów, które wzmacniają odporność są warzywa i owoce. Brukselka, brokuły, dynia, pomidory, seler, szpinak, buraki czy por to tylko niektóre z cennych warzyw. Wśród owoców, nie można zaś pominąć malin, jagód, truskawek, pomarańczy, mandarynek, cytryn oraz grejpfrutów. Do diety warto wprowadzić także suszone owoce, orzechy i migdały. W odżywianiu ważne jest także białko a to znajdziemy w mięsie drobiowym i rybach takich jak łosoś, makrela, sardynki czy węgorze. Na liście odpowiednich produktów znajdziemy również soczewicę, tofu, soję, mleko i ciemne pieczywo. Nie możemy zapomnieć o przyprawach takich jak imbir, kurkuma, cynamon, rozmaryn i majeranek. Olej lniany, oliwa z oliwek i tran również powinien znaleźć się w codziennej diecie. Tak samo jak jogurty, kefiry i kapusta kiszona. Jesienią warto pić herbatę zieloną, wodę z cytryną i czerwone wino.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz