czy-wiek-przeszkadza-w-nauce-jezykow-obcych

Wiek nie tylko nie przeszkadza w nauce języków obcych, ale nie przeszkadza też w nabywaniu żadnych innych kompetencji intelektualnych, nawet jeśli uczymy się ich od początku!

Żartobliwie można by powiedzieć, że gdyby nauka języków w dorosłym wieku nie miała sensu to nie mielibyśmy kursów (często bardzo atrakcyjnych cenowo) dla emerytów. Jeśli zaś chodzi konkretnie o naukę języka, to liczy się głównie sposób w jaki się uczymy, albowiem inne metody edukacyjne powinny być stosowane wobec dzieci, młodzieży, dorosłych i starszych. Wiąże się to z odmiennymi w zależności od wieku sposobami nabywania wiedzy.

Po stronie zalet uczenia się nieznanego języka przez osoby dojrzałe znajdują się takie czynniki jak dążenie i motywacja do nauki języka, które grają kluczową rolę w jakości języka, jakim będziemy się posługiwać. Zarówno dzieci, jak i młodzież w przeważającej mierze uczą się języka w szkole, czy na dodatkowych kursach i rzadko można powiedzieć, że ta decyzja jest świadomą i przemyślaną decyzją tych młodych osób.

Po wtóre, nawet jeżeli młoda pamięć jest elastyczna i pojemna, to jednak sumienność i koncentracja przy nauce nie tylko pozwalają zrównać poziomy, ale nawet przewyższyć umiejętności młodzieży. Ćwiczenia bowiem w tym wypadku autentycznie czynią z nas mistrzów.W nauce języka tym, co ma szczególne znaczenie jest “obycie się” z językiem. Ważne jest więc, by próbować czytać obcojęzyczne gazety, oglądać filmy i słuchać muzyki w oryginalnej wersji językowej.

Można powiedzieć, że po stronie młodych ludzi istnieją pewne “naturalne” kompetencje, takie jak spontaniczność, brak obaw, czy ocen ze strony rozmówców, łatwość zapamiętywania. Rzadko jednak młodzi dokładają szczególnych wysiłków na drodze do nauki np. słówek. Tymczasem ludzie dorośli i osoby dojrzałe być może mają pewne obawy przed mówieniem i sprawdzaniem nabytych kompetencji w praktyce, za to dużo bardziej się angażują i systematycznie pracują, przez co udaje im się osiągać ten sam efekt.

Nauka języka daje wiele korzyści wśród których można wymienić łatwość podróżowania, obsługi urządzeń technicznych, nabywanie nowych znajomości i czytanie literatury obcojęzycznej etc. Ważny jest także fakt, iż osoby, które w wieku dojrzałym decydują się na naukę nowych umiejętności (w tym posługiwania się obym językiem) doskonalą także funkcjonowanie całego układu poznawczego. Osoby, które nabywają nowych kompetencji w tym wieku rzadziej chorują na choroby otępienne czy demencję oraz dłużej zachowują sprawność pamięci i zdolność koncentracji.

Nauka w każdym wieku ma swoje niekwestionowane korzyści. W wieku dorosłym zaś umożliwia nie tylko skuteczne porozumiewanie, ale wpływa także na nasz dobrostan i zdrowie. Obecnie mamy tak wiele możliwości nauki (kursy, lekcje prywatne, programy komputerowe, płyty do nauki języka, konwersacje z native speakerami i inne), że z pewnością każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie.

Joanna P