Sen

Domowe sposoby na bezsenność cz. 2

domowe-sposoby-na-bezsennosc-cz-2

Szacuje się, iż ponad połowa Polaków cierpi z powodu zaburzeń snu. Osoby, które nie wysypiają się, gorzej pracują. Spada ich wydajność i kreatywność. W jaki sposób można przywołać sen?

Z przeprowadzonych badań wynika, iż kobiety częściej borykają się z bezsennością i płytkim snem. Wynika to ze stresu, jaki towarzyszy im na co dzień. Panie nie potrafią nabrać dystansu do problemów zawodowych i rodzinnych. Nieustannie analizują trudności, w rezultacie organizm wytwarza hormony stresu, które utrudniają zasypianie.

Nie spoglądaj na zegarek

Kiedy sen nie nadchodzi, nerwowo wpatrujemy się w zegarek. Warto ustawić go w taki sposób, aby nie zaprzątał naszych myśli. Jeśli nie potrafisz zmrużyć oczu, nie marnuj czasu. Czytając książkę, zrobisz coś pożytecznego. Jednocześnie lektura pozwala przenieść się w inny świat, wolny od codziennych problemów. Dobra książka zajmuje nasze myśli do tego stopnia, iż nie zastanawiamy się, w jaki sposób będziemy funkcjonować w pracy po zarwanej nocy. Udowodniono, że osoby, które czytają w bezsenne noce, w końcu oddają się objęciom Morfeusza.

Usuń źródła światła

Mówiąc o świetle, zazwyczaj myślimy o żarówkach i słońcu. Często zapominamy, iż promienie wpadające z ulicznych latarni oraz migoczące cyfry z radiobudzika ograniczają produkcję melatoniny, czyli hormonu snu. Niedobór tej substancji często nie pozwala zmrużyć oka. Jednocześnie udowodniono, iż zimą szybciej robimy się senni. Zważywszy na powyższe informacje, warto wyposażyć sypialnię w rolety, a radiobudzik ustawić w takiej pozycji, aby emitowane światło nie zakłócało naszego snu.

Ruszaj się

Amerykańscy naukowcy wykazali, iż poranna aktywność fizyczna wieczorem ułatwia zasypianie. W związku z tym latem warto zrezygnować z autobusu na rzecz roweru. Ten pojazd dwukołowy posiada wiele zalet. Uniezależnia nas od środków komunikacji miejskiej i pozwala uniknąć popołudniowych korków.

Irmina

Szacuje się, iż ponad połowa Polaków cierpi z powodu zaburzeń snu. Osoby, które nie wysypiają się, gorzej pracują. Spada ich wydajność i kreatywność. W jaki sposób można przywołać sen?

Zastąp kawę mlekiem

Naukowcy ostrzegają, iż pijąc kawę i/lub herbatę po 14, ryzykujemy bezsenną noc. Kofeinę zalicza się do substancji pobudzających. Znajdziemy ją również w gorącej czekoladzie. Przed snem warto wypić szklankę mleka. Osoby, których organizm nie toleruje białka krowiego, mogą sięgnąć po napój sojowy. Zawarty w nim wapń uczestniczy w szeregu reakcji chemicznych, które pozwalają przekształcić tryptofan (aminokwas) w melatoninę (hormon snu).

Weź długą, aromatyczną kąpiel

Ciepła kąpiel potrafi zdziałać cuda. To rozwiązanie z pewnością przypadnie do gustu osobom, które lubią korzystać z uroków wanny. Podnosząc temperaturę ciała o 2-3 stopnie, zwiększamy senność. Osoby, które nie potrafią zmrużyć oka, mogą połączyć kąpiel z aromaterapią. Dodatek naturalnego olejku lawendowego uspokaja i rozluźnia napięte mięśnie.

Przewietrz sypialnię

Osoby, które nie wietrzą sypialni, często nie potrafią zmrużyć oka. Warto pamiętać, iż świeże powietrze ułatwia zasypianie. Latem możemy zostawić otwarte okno na całą noc. Zimą to rozwiązanie mogłoby zakończyć się przeziębieniem, toteż warto wietrzyć sypialnię w ciągu dnia.

Bezsenność utrudnia normalne funkcjonowanie. Na szczęście istnieją sposoby, które pozwalają zmrużyć oko. W bezsenne noce nie należy sięgać po tabletki, ponieważ farmaceutyki uzależniają. Czasem wystarczy otworzyć okno lub sięgnąć po książkę.

Irmina

Komentarze (4)

pati25

5 lat temu

Każda z nas ma ulubiony sposób,aby zasnąć.Ja oglądam jakiś film,czytam książkę.Mam problemy ze snem.Budzę się w nocy i nie mogę zasnąć.Czasami całą noc nie śpię.
Zapalam światło i czytam książkę

Mindi

5 lat temu

Wieczorny spacer, dobry nastrój i ciekawa książka to dobre pomysły na wyciszenie przed snem. Dziś jestem zmęczona to skorzystam z porady i zrobię sobie pachnącą kąpiel przed spaniem 🙂

Tess

5 lat temu

Zauważyłam, że lepiej zasypiam gdy przyjdę z wieczornego spaceru. Ale ważne jest także żeby nie być zestresowanym, trzeba zrobić coś dla siebie przyjemnego 🙂

drobina

5 lat temu

Wiem, że czasami postępuję niezbyt mądrze robiąc sobie kawę wieczorem:-X Myślę jednak, że nie ma to wpływu na moją bezsenność, bo jak nie piję kawy wieczorkiem, to też mnie „nosi” zanim zasnę. Najlepszym lekarstwem na bezsennośc (oprócz szklanki gorącego mleka) jest dobra książka lub krzyżóweczka – zasypiam po kilku minutach:-X:P

Zostaw komentarz