ABC Odżywiania Dieta

Tłuszcze

tluszcze

Tłuszcze zwane inaczej lipidami są najbardziej skoncentrowanym źródłem energii. Oznacza to, że w porównaniu z białkiem i węglowodanami z 1g tłuszczów otrzymujemy największą ilość energii, tj. 9 kcal.

Nie jest to jednak pierwsze źródło po które się sięga nasz organizm, ponieważ tłuszcz jest głównie odkładany w postaci materiału zapasowego. Pozwala on chronić tkankę podskórną przed nadmierną utratą ciepła i ułatwia adaptację w niskich temperaturach.

Ponadto tłuszcze są źródłem witamin w nich rozpuszczalnych oraz niezbędnych jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Oprócz tak prozaicznych funkcji jak polepszenie smaku potraw czy ułatwienie ich przełykania lipidy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Tzw. dobre tłuszcze obniżają poziom cholesterolu i tym samym służą profilaktyce miażdżycy, na którą w okresie klimakteryjnym jesteśmy szczególnie narażone.

W związku z powyższymi faktami, gwałtowne ograniczenie tłuszczy w diecie przez kobiety odchudzające się, może doprowadzić do poważnych schorzeń. Obecność lipidów, zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego w pożywieniu jest niezbędna, szczególnie podczas wykonywania ciężkiej pracy fizycznej lub częstej aktywności sportowej. Podczas układania własnego jadłospisu panie, które w okresie menopauzy zaczęły mieć problemy z utrzymaniem wagi, powinny pamiętać o wyborze dobrych tłuszczy (patrz: art. Zbilansowana dieta) i dobrych węglowodanów.

Pokarmy typu fast food oraz duże ilości masła, śmietany, tłustych mięs i serów podnoszą wartość energetyczną posiłków, zaburzają przemiany metaboliczne i w połączeniu z brakiem ćwiczeń ruchowych szybko prowadzą do otyłości. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego wpływają też niekorzystnie na skład krwi, podwyższając w niej zawartość triglicerydów, cholesterolu całkowitego oraz złego cholesterolu LDL. Wysokotłuszczowa dieta w wieku około menopauzalnym naraża nas na choroby serca, nadciśnienie, miażdżycę oraz nowotworów sutków i jajników. Nie poddawajmy się wiec świadomie tym schorzeniom, ale już dziś wzbogaćmy naszą dietę w oliwę z oliwek, ryby, orzechy, skorupiaki i przyprawmy to wszytko wysiłkiem fizycznym.

Zbilansowana dieta aktywnej kobiety dojrzałej powinna zawierać w nieoczyszczone węglowodany bogate błonnik, odpowiednią do wzrostu i wagi ilość chudego białka- źródła wapnia oraz około 50 g tłuszczu, z których 2/3 powinno zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe. Pozwoli to na poprawne działanie układu krążenia i zwiększy wydolność organizmu, doda nam energii do pracy i rekreacji ruchowej, a także zahamuje proces pogarszania pamięci i „zwróci nam” zdolność uczenia się.

Anna J

Komentarze (5)

pati25

10 lat temu

Dowiedziałam się wiele cennych informacji o tłuszczach.Unikm tłuszczów zwierzęcych jak smalec.Chociaż cczasami nabierze mnie taka ochota że się skuszę.Taki ze skwarkami.Pychot!Rzadko też jem rzeczy smażone.A ryby uwielbiam

Emilly27k

11 lat temu

Zastanawiam się czy tłuszcze pomagają czy szkodzą naszemu organizmowi.Chociaż nie wszystkie tłuszcze są zdrowe dla nas.Oliwa jest bardzo zdrowa.Co prawda jest droga, ale cenna jeśli chodzi
i o nasze zdrowie.Co się nie zrobi dla zdrowia.

danatwa

11 lat temu

To podobnie jak ja 🙂 W moim domu nigdy nie moze zabraknąc oliwy , bardzo lubię jej smak w sałatkach , w daniach smażonych.

Annagata

11 lat temu

Z tłuszczy najbardziej preferuję oliwę z oliwek,choć przez bardzo specyficzny smak i zapach nie każdemu może odpowiadać.Ale co się nie robi dla zdrowotności.Choć mam i małe grzeszki,bo czasem skusi mnie smalec ze skwareczkami,cebulką i jabłkiem własnej roboty…

topik4433

11 lat temu

Nie warto oszczędzac na zdrowiu, więc w mojej kuchni od wielu lat króluje oliwa z oliwek, gdyż nie zawiera cholesterolu i jest doskonałą alternatywą dla zwykłego oleju.

Zostaw komentarz