Jak zapobiegać? Profilaktyka

Nie daj się rakowi! – Europejski Kodeks Walki z Rakiem

nie-daj-sie-rakowi-europejski-kodeks-walki-z-rakiem

Liczba chorych na nowotwory w Europie wciąż drastycznie rośnie. Przeraża fakt, że ponad połowa chorych na raka umiera. Wychodząc naprzeciw temu problemowi stworzono Europejski kodeks walki z rakiem. Ten poradnik ma wskazać Polakom odpowiedź na pytanie – co robić, aby żyć zdrowo i nie zachorować na raka? Jest to zbiór 11 zasad, które mają pomóc w zmniejszeniu ryzyka występowania chorób nowotworowych.

Prowadząc zdrowy styl życia można poprawić ogólny stan zdrowia i zapobiec wielu zgonom z powodu nowotworów złośliwych.

1. Nie pal; jeśli już palisz, przestań. Jeśli nie potrafisz przestać, nie pal przy niepalących.

  • W krajach rozwiniętych 25-30% wszystkich zgonów z powodu nowotworów ma związek z paleniem tytoniu.
  • Po zaprzestaniu palenia ryzyko tego typu nowotworów szybko się zmniejsza. Korzyści zdrowotne obserwuje się już po 5 latach od zerwania z nałogiem.

2. Wystrzegaj się otyłości.

  • Otyłość stanowi drugi po paleniu tytoniu czynnik ryzyka rozwoju chorób przewlekłych, zwłaszcza cukrzycy, chorób układu krążenia i nowotworów złośliwych.
  • W Polsce problem z nadwaga ma aż 20% społeczeństwa.
  • Otyłość ma związek z zachorowaniami na raka okrężnicy, piersi (po menopauzie), trzonu macicy, nerki i gruczolakoraka przełyku.

3. Bądź codziennie aktywny ruchowo, uprawiaj ćwiczenia fizyczne.

  • Aktywność fizyczna związana z regularnym, umiarkowanym wysiłkiem może być wskazana dla utrzymania odpowiedniej masy ciała, szczególnie u osób prowadzących siedzący tryb życia. Zaleca się wykonanie gimnastyki 3 razy w tygodniu po pół godziny.

Zuzanna Górka

Liczba chorych na nowotwory w Europie wciąż drastycznie rośnie. Przeraża fakt, że ponad połowa chorych na raka umiera. Wychodząc naprzeciw temu problemowi stworzono Europejski kodeks walki z rakiem. Ten poradnik ma wskazać Polakom odpowiedź na pytanie – co robić, aby żyć zdrowo i nie zachorować na raka? Jest to zbiór 11 zasad, które mają pomóc w zmniejszeniu ryzyka występowania chorób nowotworowych.

4. Spożywaj więcej różnych warzyw i owoców: jedz co najmniej 5 porcji dziennie. Ogranicz spożycie produktów zawierających tłuszcze zwierzęce.

  • Spożywanie dużych ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowań na różne nowotwory, szczególnie przełyku, żołądka, okrężnicy, odbytnicy i trzustki.
  • Spożycie produktów zbożowych pełnoziarnistych oraz o dużej zawartości błonnika zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i inne nowotwory przewodu pokarmowego.

5. Jeśli pijesz alkohol – piwo, wino lub alkohole wysokoprocentowe – ogranicz jego spożycie: mężczyźni do dwóch porcji dziennie, kobiety do jednej porcji dziennie.

  • Picie alkoholu zwiększa ryzyko nowotworów górnego odcinka przewodu pokarmowego i układu oddechowego nawet u osób niepalących. Natomiast picie wraz z paleniem tytoniu istotnie zwiększa ryzyko zachorowania na wymienione nowotwory, a każdy z tych czynników potęguje działanie drugiego.
  • Udowodniono, że 10 lat po zaprzestaniu spożywania alkoholu ryzyko zachorowania na raka przełyku zmniejsza się o 60%.
  • Dzienny limit spożycia dla mężczyzn nie powinien przekraczać 20 g etanolu (około 2 szklanek piwa, 2 kieliszków wina lub 2 małych kieliszków mocnego alkoholu), a w przypadku kobiet – 10 g.

6. Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne. Szczególnie chroń dzieci i młodzież. Osoby mające skłonność do oparzeń słonecznych powinny przez całe życie stosować środki chroniące przed słońcem.

  • Przebywając na świeżym powietrzu, należy chronić się przed słońcem w godzinach od 11:00 do 15:00 (są to godziny największego narażenia na promieniowanie UV). Zaleca się przebywanie w cieniu, noszenie okularów przeciwsłonecznych i odpowiedniego, chroniącego przed słońcem ubrania. Bezwzględnie należy stosować kosmetyki zawierające filtry przeciwsłoneczne.
  • Odradza się korzystanie z solarium, gdyż urządzenia te emitują promieniowanie zbliżone do tego, które uważa się za odpowiedzialne za zwiększone ryzyko zachorowań na czerniaka skóry.

7. Przestrzegaj ściśle przepisów dotyczących ochrony przed narażeniem na znane substancje rakotwórcze. Stosuj się zawsze do instrukcji postępowania z substancjami rakotwórczymi. Przestrzegaj zaleceń krajowych ośrodków ochrony radiologicznej.

  • Uważaj na: promieniowanie słoneczne, bierne wdychanie dymu tytoniowego, pył zawierający wolną krzemionkę, gazy spalinowe z silników Diesla, produkty rozpadu radonu, pył drzewny, benzen, azbest, formaldehyd, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, związki chromu VI, kadmu i niklu.

8. Bierz udział w programach szczepień ochronnych, przede wszystkim przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu B.

  • Około 18% nowotworów w populacji światowej przypisuje się przewlekłym zakażeniom wirusowym, bakteryjnym i pasożytniczym.
  • Obecnie w Polsce prowadzi się szczepienia noworodków, młodzieży w wieku 14 lat, osób należących do grup ryzyka, osób z bliskiego otoczenia chorych zakażonych HBV, a ostatnio również pacjentów z przewlekłą chorobą wątroby (w szczególności zakażonych HCV).

Zuzanna Górka

Liczba chorych na nowotwory w Europie wciąż drastycznie rośnie. Przeraża fakt, że ponad połowa chorych na raka umiera. Wychodząc naprzeciw temu problemowi stworzono Europejski kodeks walki z rakiem. Ten poradnik ma wskazać Polakom odpowiedź na pytanie – co robić, aby żyć zdrowo i nie zachorować na raka? Jest to zbiór 11 zasad, które mają pomóc w zmniejszeniu ryzyka występowania chorób nowotworowych.

Dla niektórych nowotworów istnieją programy badań przesiewowych zwiększających szansę na ich wyleczenie.

9. Kobiety po 25. roku życia powinny uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy.

10. Kobiety powyżej 50. roku życia powinny uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka piersi.

11. Kobiety i mężczyźni po 50. roku życia powinni uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka jelita grubego i odbytnicy.

Drogie Panie, stosowanie się do wymienionych „ przykazań”, pozwoli nam prowadzić zdrowy tryb życia oraz zminimalizować prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór. Zróbmy wszystko, aby cieszyć się długim i zdrowym życiem. Pamiętajmy o profilaktyce.

Szacuje się, że w Polsce w 2015 roku na nowotwór złośliwy umrze około 66 316 mężczyzn oraz około 49 371 kobiet. Dajmy sobie szanse zmienić te liczby.

Zuzanna Górka

Komentarze (7)

milutka

11 lat temu

kodeks ściśle przestrzegany całe życie..punkt 10 badanie wykazuje raku w I stadium, więc
obecnie po BCT i w trakcie radioterapii..cdn?

drobina

11 lat temu

Dziękuję za ten artykuł. Myślałam, że dużo wiem o raku, a okazuje się, że nie. To straszne, że tyle ludzi umiera na raka. Dobrze, że powstał taki Europejski Kodeks do Walki z Rakiem, i że coraz więcej sie robi w zakresie profilaktyki.

ell@

11 lat temu

Wymieniono podstawowe zalecenia, w sumie – chodzi o higieniczny tryb życia.
A czy może któraś z Was czytała o znaczeniu wit.B17 w profilaktyce onkologicznej? Cos ostatnio słyszałam („piąte przez dziesiąte” ;)) .. muszę poczytać na ten temat.

pati25

11 lat temu

Świetnie,że pojawił się taki kodeks,w którym zawarto zasady, które mają pomóc w zmniejszeniu ryzyka występowania chorób nowotworowych.Ja staram się przestrzegać tych zasad

Zostaw komentarz