Jak psychologia ubioru przekłada się na życie zawodowe
LinkedIn Sales Solutions z Unsplash

Zapewne nie raz słyszałaś, jak ważną rolę odgrywa psychologia ubioru w życiu zawodowym. Nie bez powodu przed rozmową kwalifikacyjną, ważną prezentacją czy spotkaniem z kluczowym klientem decydujemy się na określone elementy garderoby. Chcemy w ten sposób dodać sobie odwagi, profesjonalizmu i podkręcić własne kompetencje. Jak psychologia ubioru przekłada się na życie zawodowe?

Spis treści:

  1. Czym zajmuje się psychologia ubioru?
  2. Jak ubrać się na rozmowę o pracę?
  3. Stylizacja na rozmowę kwalifikacyjną – jak podkreślić swoje kompetencje?
  4. Stylizacja biznesowa – czy to dobry pomysł na rozmowę o pracę?
  5. Psychologia stylu – o czym warto pamiętać, kompletując swoją stylizację?
  6. Jeśli nie garnitur damski, to co założyć na rozmowę o pracę?
  7. Jakie buty na rozmowę o pracę?
  8. Jak psychologia ubioru przekłada się na życie zawodowe?
  9. Styl biznesowy – jaką biżuterię wybrać?

Czym zajmuje się psychologia ubioru?

Psychologia ubioru opiera się na badaniach naukowych, które wykazały korelacje między naszą stylizacją a odbiorem osoby. Oczywiście zależności te wykorzystuje się nie tylko w biznesie. Możemy też świadomie wysyłać komunikaty swojemu otoczeniu, w tym partnerowi, poprzez odpowiedni strój.  W tym artykule skupimy się jednak na życiu zawodowym, gdyż wiele z nas pragnie jak najlepiej wypaść właśnie na tym polu.

Jak ubrać się na rozmowę o pracę?

Rozmowa kwalifikacyjna to bardzo ważne wydarzenie, na które chcemy się odpowiednio przygotować. Od tego, jak się potoczy, zależy, czy otrzymamy pracę swoich marzeń i satysfakcjonujące wynagrodzenie. Bardzo mocno koncentrujemy się na potencjalnych pytaniach, jakie może zadać rekruter. Przeczesujemy internet w poszukiwaniu wiadomości nt. firmy, do której idziemy na rozmowę o pracę. Zapominamy jednak, jak ważną rolę odgrywa pierwsze wrażenie. Jeśli nieświadomie wyślemy niewłaściwy sygnał do rekrutera, nasze szanse na zatrudnienie mogą przepaść, zanim przedstawimy swoją wiedzę i doświadczenie. Niestety, ludzki mózg został tak skonstruowany, iż często wybiera drogę na skróty. Dokonuje szybkiej oceny drugiej osoby na podstawie wyglądu, czyli cech, które można dostrzec na pierwszy rzut oka. W związku z tym warto dokładnie przemyśleć ubiór na rozmowę kwalifikacyjną.

Stylizacja na rozmowę kwalifikacyjną – jak podkreślić swoje kompetencje?

Stylizacja na rozmowę o pracę powinna podkreślać nasze kompetencje i prezentować się profesjonalnie. Zastanawiasz się, jaki outfit zjedna sympatię rekrutera? W kolejnych akapitach przedstawimy Ci zestawy, dzięki którym zaprezentujesz się jako idealny kandydat na stanowisko, o które się ubiegasz. Wyjaśnimy też, jak poszczególne elementy ubioru oddziałują na podświadomość Twojego rozmówcy.

Stylizacja biznesowa – czy to dobry pomysł na rozmowę o pracę?

Rozmowa kwalifikacyjna powinna przebiegać w profesjonalnej atmosferze. Pamiętaj o tym, że gdy założysz zbyt wzorzyste ubrania w ostrych kolorach, odciągniesz uwagę rekrutera od tego, co masz do zaprezentowania. On przestanie cię słuchać, nawet gdy opowiadasz mu o wielkim projekcie, jaki udało ci się zrealizować u konkurencji. Poza tym rozmowa o pracę ma charakter formalny, w związku z tym nie wypada założyć na nią jeansów czy T-shirtu. Musisz pomyśleć o tym, że rekruter patrząc na ciebie, zastanawia się, czy nadajesz się do reprezentowania firmy podczas spotkań z klientami. Jeśli ubierzesz się zbyt kolorowo, wzorzyście lub zmysłowo, twoje szanse przepadną już na pierwszym etapie. Nikt nie zaprosi cię na drugi.

Psychologia stylu – o czym warto pamiętać, kompletując swoją stylizację?

Stylizacja na rozmowę kwalifikacyjną powinna mieć bardziej formalny charakter. Niedopuszczalne jest odsłanianie ramion, noszenie głębokich dekoltów czy nadmierne odsłanianie nóg w kusej spódniczce, sukience czy skórzanych szortach. Także klapki, sandały, sneakersy czy trampki nie stanowią właściwego dopełnienia stylizacji biznesowej. Co zatem założyć, aby prezentować się z klasą? Specjaliści uważają, że najlepiej sprawdzą się stylizacje biznesowe. Nawet jeśli ubiegasz się o stanowisko w firmie informatycznej, gdzie panuje raczej luźniejsza atmosfera, to rozmowa o pracę rządzi się swoimi prawami. Warto postawić na klasyczne rozwiązania, w których wyglądasz skromnie i schludnie. Zanim przejdziemy do konkretów, chcemy podkreślić, iż ubranie na rozmowę o pracę powinno być czyste i starannie wyprasowane. Zaniedbania w tym względzie wywierają złe pierwsze wrażenie. Najlepiej postawić na klasykę, garnitur damski w dużej mierze rozwiązuje problem. Pod spód załóżmy koszulę w neutralnym kolorze. Czarne cygaretki, czarna marynarka i biała koszula to zestaw, który może sprawiać wrażenie nudnego, ale w biznesie uchodzi za przejaw profesjonalizmu. Oczywiście czerń możesz zamienić na brąz, beż, biel, granat, szarość lub błękit. Na szczęście wszystkie wymienione barwy to kolory neutralne, które można ze sobą dowolnie zestawić.

Jeśli nie garnitur damski, to co założyć na rozmowę o pracę?

Garnitur damski nie jest tym, co posiadasz w swojej szafie? A może spodnie wywołują u ciebie dyskomfort? Możesz postawić na spódnicę ołówkową tuż przed kolano i zestawić ją z błękitną koszulą z długim rękawem. Także sukienka z krótkim lub długim rękawem, która ma niewielki dekolt i długość tuż przed lub za kolano, jeśli jest utrzymana w neutralnym kolorze, doskonale zda egzamin. Nie powinna jednak zawierać wzorów, wyjątek stanowią paski i krata.

Jakie buty na rozmowę o pracę?

Stylizacja biznesowa powinna zostać domknięta odpowiednim obuwiem. Psychologia ubioru zauważyła, że najlepiej oceniane są czółenka na niewielkim, grubszym obcasie, które mają zabudowany przód. Ważne, aby pozostały gładkie i w neutralnym kolorze. Nie każda z nas umie jednak chodzić w butach na obcasie, a przecież nie o to chodzi, aby dołożyć sobie dodatkowego stresu podczas rozmowy kwalifikacyjnej. W takiej sytuacji świetnie sprawdzą się mokasyny, czyli buty z męskiej szafy.

Jak psychologia ubioru przekłada się na życie zawodowe?

Pamiętajmy o tym, że psychologia koloru zwraca uwagę na to, jak dana barwa oddziałuje na naszą podświadomość. Błękitna koszula kojarzy się z profesjonalizmem. Biel i czerń z kwintesencją elegancji, ale też kompetencji. Natomiast czerwień uchodzi za krzykliwą, jest też symbolem władzy i zmysłowości. Rozmowa o pracę to zdecydowanie ta okazja, na którą nie wypada jej zakładać, gdyż możemy zostać źle odebrane. Niemniej negocjując ważny kontrakt z klientem, warto postawić na czerwony garnitur damski, gdyż w ten sposób demonstrujemy swoją pewność siebie. Natomiast gdy staramy się sprzedać kontrahentowi swoją wizję kampanii, fioletowy garnitur damski stanowi idealne rozwiązanie. Kolor ten bowiem łączy się z ludźmi kreatywnymi.

Styl biznesowy – jaką biżuterię wybrać?

Zastanawiasz się, jak psychologia ubioru przekłada się na życie zawodowe? Niewątpliwie duże kolczyki, naszyjniki, bransoletki i pierścionki odbierają ci nieco profesjonalizmu. Wyglądamy w nich zbyt krzykliwie, a przez to za mało profesjonalnie. Tego typu biżuterię najlepiej nosić w sytuacjach nieformalnych. Spotkania biznesowe rządzą się własnymi prawami, tutaj sprawdzą się minimalistyczne kolczyki i naszyjniki.

Zapraszamy do lektury: