ABC Odżywiania Dieta

Gdzie znajdziemy kwasy omega-3 i omega-6?

gdzie-znajdziemy-kwasy-omega-3-i-omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, które pełnią ogromną rolę w odżywianiu człowieka: wpływają pozytywnie na pracę serca, mają działanie przeciwnowotworowe, spowalniają procesy starzenia się, pomagają także chorym na reumatoidalne zapalenie stawów.

Prawidłowa proporcja kwasów

Oba kwasy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Co ważne, muszą być zachowane odpowiednie proporcje pomiędzy nimi, ponieważ np. duże spożycie tłuszczów omega-6 przy niedoborze tłuszczów omega-3 powoduje wiele szkód w organizmie (m.in. sprzyja to rozwojowi raka po okresie menopauzy czy wzrostowi nowotworów prostaty).

Właściwa proporcja pomiędzy omega-3 a omega-6 w diecie powinna wynosić 3:1, ewentualnie może to być proporcja 4:1. Najbliżej ideału jest dieta śródziemnomorska. Tymczasem standardowy Europejczyk stosuje dietę, w której proporcja tych kwasów wynosi 20:1, a nawet (według niektórych naukowców) 30:1. Właśnie z tej zaburzonej proporcji wynika wiele chorób cywilizacyjnych, które są plagą w dzisiejszych czasach.

Kwas omega-6

Dobrymi źródłami kwasu omega-6 są:

  • olej kokosowy,
  • olej słonecznikowy,
  • olej kukurydziany,
  • olej arachidowy,
  • olej sojowy,
  • olej sezamowy,
  • olej z nasion winogron,
  • majonez,
  • margaryna,
  • sosy do sałatek,

Oleje mogą być spożywane tylko na surowo! nie można ich używać do smażenia, bowiem wtedy wytwarzają się związki o cechach miażdżycogennych i pronowotworowych.

Sabina Sosnowska

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, które pełnią ogromną rolę w odżywianiu człowieka: wpływają pozytywnie na pracę serca, mają działanie przeciwnowotworowe, spowalniają procesy starzenia się, pomagają także chorym na reumatoidalne zapalenie stawów.

Kwas omega-3

Dobrymi źródłami kwasów omega-3 są:

  • len (tzw. polskie złoto) – olej lniany, siemię lniane,
  • ryby morskie zimnych wód dziko żyjące – głównie łososie i makrele,
  • owoce morza,
  • migdały,
  • tofu,
  • orzechy włoskie,
  • żółtko jaj,

  • olej arachidowy,
  • olej rzepakowy,
  • olej z dzikiej róży,
  • olej z pestek dyni,
  • warzywa zielone,
  • portulaka pospolita (roślina uważana popularnie za chwast),
  • organiczne mięso,
  • organiczne produkty mleczne,
  • suplementy diety (np. suplementy z algami polecane szczególnie weganom),
  • inne produkty spożywcze fortyfikowane kwasami tłuszczowymi (np. jajka kur karmionych kwasami omega-3).

Aby zdrowo się odżywiać, należy spożywać takie produkty, aby zachować odpowiednią proporcję kwasów, ale także należy regularnie spożywać ryby i zielone warzywa.

Sabina Sosnowska

Komentarze (3)

pati25

6 lat temu

Bardzo pomocny artykuł.Wiemy gdzie znjdziemy potrzebne nam kwasy.Mogę przychylić się do wypowiedzi Drobinki.Mam tak samo.

Mindi

6 lat temu

Dziękuję za wykaz produktów, w których znajdziemy zdrowe kwasy Omega-3. Będzie mi łatwiej komponować dania, żeby się zdrowo odżywiać.

Zostaw komentarz