ABC menopauzy Menopauza

Fitoestrogeny kontra uderzenia gorąca

fitoestrogeny-kontra-uderzenia-goraca

Menopauza stanowi niezwykle trudny etap w życiu kobiety. Przez organizm pań w okresie przekwitania przetacza się burza hormonalna, która wywiera poważny wpływ na samopoczucie.

W pewnym wieku zmniejsza się produkcja żeńskich hormonów płciowych. Początkowo spada synteza progesteronu, później jajniki przestają wytwarzać estrogeny. Niedobór tych ostatnich przekłada się na huśtawkę nastrojów, uderzenia gorąca i suchość pochwy.

Uderzenia gorąca

Objawy, które towarzyszą przekwitaniu, znacząco obniżają jakość życia. Uderzenia gorąca są niezwykle dokuczliwe. Pojawiają się znienacka i sprawiają, że twarz oblewa się rumieńcem. W związku z tym, iż organizm nie może ulec przegrzaniu, zostają uruchomione mechanizmy wyrównujące temperaturę ustroju. Istotną rolę w termoregulacji odgrywają gruczoły potowe. W okresie menopauzy zwiększają swoją aktywność. Panie w okresie przekwitania często skarżą się na mokre plamy pod pachami.

Atrofia pochwy

Z kolei suchość pochwy odbija się niekorzystnie na życiu seksualnym. W związku z tym, iż brak poślizgu podczas stosunku może zakończyć się powstaniem urazów i infekcji, warto przyjrzeć się ofercie firm farmaceutycznych. Pochwę można nawilżać na kilka sposobów. Dużą popularnością cieszą się lubrykanty. Niestety, przynoszą one krótkotrwałą poprawę. Z kolei nawilżające żele dopochwowe, stosowane regularnie, przynoszą długotrwałe nawilżenie.

Huśtawka nastrojów

Panie, które przechodzą menopauzę, często skarżą się na ogólne rozdrażnienie i huśtawkę nastrojów. W skrajnych przypadkach euforia przeplata się ze stanami depresyjnymi. W związku z tym, iż ogólne rozdrażnienie rzutuje negatywnie na życie zawodowe i towarzyskie, warto przyjrzeć się sposobom łagodzącym dokuczliwe objawy.

Irmina

Menopauza stanowi niezwykle trudny etap w życiu kobiety. Przez organizm pań w okresie przekwitania przetacza się burza hormonalna, która wywiera poważny wpływ na samopoczucie.

Sport i medytacje

Aktywność fizyczna pozwala rozładować stres. Uprawiając jogging, jeżdżąc na rowerze czy grając w badmintona, pozbywamy się negatywnych emocji. Świetne rezultaty przynoszą też medytacje i joga.

Konsultacja ze specjalistą

Niestety, czasem domowe sposoby okazują się bezskuteczne. Jeśli aktywność fizyczna i zmiana diety nie przynoszą pożądanych rezultatów, warto zasięgnąć opinii specjalisty. Lekarz po przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu i zleceniu stosownych badań, wybierze odpowiedni preparat.

HTZ kontra suplementy diety

Hormonalna terapia zastępcza budzi ogromne kontrowersje. Niektóre panie obawiają się, że kuracja przyczyni się do powstania zmian nowotworowych w obrębie piersi, macicy czy jajników. W związku z tym, iż nie każda kobieta może stosować HTZ, dużą popularnością cieszą się suplementy diety na bazie fitoestrogenów. Naukowcy zauważyli, że niektóre substancje, wyodrębnione z roślin, pod względem budowy przypominają ludzkie estrogeny. Uznali, że fitoestrogeny mogą skutecznie uzupełniać niedobór żeńskich hormonów płciowych. Ich hipoteza znalazła potwierdzenie w przeprowadzonych badaniach.

Rodzaje fitoestrogenów

Wprawdzie związki wyodrębnione z roślin wykazują niższą aktywność estrogenową niż żeńskie hormony płciowe, ale skutecznie łagodzą objawy menopauzy. Wyróżniamy kilka rodzajów fitoestrogenów. Najprostszy podział wyróżnia izoflawony, lignany i kumestany.

Dużą popularnością wśród suplementów diety na bazie fitoestrogenów cieszą się preparaty takie jak: Ligunin, Klimaktobon, Mabelle, Meno Comfort, Menostop, Promensil Forte Menopauza i Olimp Menopauzin.

Irmina

Komentarze (4)

pati25

5 lat temu

Suplementów z fitoestrogenami nie stosuję.W tym trudnym etapie stosuję terapię HTZ.Jestem zadowolona.Nie mam żadnych objawów:-X

Mindi

5 lat temu

Nie wiem jak będę przechodziła menopauzę do końca ale na tym etapie pierwszy suplement z fitohormonami jaki spróbowałam od razu się sprawdził. Patrzę na małą tableteczkę z podziwem, bo wiele mi wyregulowała 🙂

drobina

5 lat temu

Na hormonalne burze i zmienne nastroje mam swoje sposoby.
Moim najlepszym „suplementem” jest aktywność fizyczna – jeżdżę na rowerze, pływam, chodzę na „siłkę” i uganiam się za wnusiem:-X Po południu jeszcze działka dochodzi. Wieczorami, gdy już jestem padnięta:P , relaksuję się przy krzyżówkach, książkach i… (nie powiem) cicho, sza! Reszta jest milczeniem:-X:P(devil)

mejgosia

5 lat temu

Na temat suplementów menopauzowych wiem już chyba wszystko, przetestowałam na własnej skórze!(LOL) Ale co chwila w aptece pojawia się coś nowego, więc myślę że dopasuje sobie jakiś specyfik!:P

Zostaw komentarz