Psychologia Specjalista radzi

Zadbaj o swój cenny czas

zadbaj-o-swoj-cenny-czas

W dzisiejszym świecie żyjemy w rozterce. Z jednej strony, chcemy ze wszystkim zdążyć, załatwić wiele spraw, być do przodu i wszystko mieć poukładane i dopięte na ostatni guzik, z drugiej tęsknimy za spokojem, luzem i brakiem napięcia wywołanego zapełnionym po brzegi kalendarzem. Może jednak jest złoty środek na te skrajne sytuacje?

Zanim zaczniesz się organizować najpierw musisz uświadomić sobie najważniejszą zasadę: nie da się zarządzać czasem, ten jest niezmienny. To nad czym można pracować to my sami, nasze nawyki i zachowania. To normalne, że zdarza się myśleć, że czasu jest za mało, ale wiele zależy od nas. Efektywna praca to taka, dzięki której możesz wygospodarować czas na obowiązki i życie prywatne. Przed wami kilka rad jak to osiągnąć.

1. Nie zaczynaj pracy bez planu. W przeciwnym razie skończy się na robieniu mnóstwa mniej potrzebnych rzeczy i pod koniec dnia przypomnisz sobie, że naprawdę pilne sprawy nadal czekają na realizację. Zrób listę spraw, które musisz załatwić wraz z szacunkowym czasem wykonania . Odhaczaj każdą tuż po wykonaniu. Taka metoda działa też bardzo mobilizująco.

2. Zaplanuj to co nieoczekiwane. Nie można przewidzieć wszystkiego co się wydarzy. Nawet jeśli dzień zapowiada się spokojnie i do pracy zabierasz się leniwie, za chwilę może okazać się, że masz dodatkowe zadanie i cały twój plan legnie w gruzach. Zaplanuj 60% dnia, resztę zostaw dla sytuacji nagłych i na odpoczynek, przecież wiesz, że będzie ci potrzebny.

3. Nie daj się skusić sieci. Pracując często korzystamy z internetu, który kusi mnóstwem stron i aplikacji. Wchodząc na nie marnujesz czas, a dodatkowo się rozpraszasz i spowalniasz pracę. Owszem, przerwy są potrzebne, ale jeśli i tak siedzisz w ich trakcie przed komputerem, ten kilkuminutowy odpoczynek jest nieskuteczny.

4. Na zmianę. Efektywna praca to także taka, która nie męczy. Dlatego racjonalnie musisz dostosować plan do siebie. Jeśli na początku dnia masz mnóstwo energii zajmij się tym co jest najbardziej uciążliwe. Nie dość, że szybciej pozbędziesz się problemu to ukończenie trudnego zadania podziała mobilizująco na resztę dnia. Po wytężonej pracy zrób sobie przerwę np. na napisanie maili.

5. Nie za dużo naraz. To kwestia bardzo indywidualna. Fakt, że nie potrafisz skupić się na wykonywaniu kilku zdań jednocześnie nie znaczy, że nie możesz efektywnie pracować. Zajmując się tylko jedną sprawą możesz skończyć ją wcześniej, ostateczny bilans między wielozadaniowością a pracą „linearną” jest więc taki sam.

www.psychospace.pl

W dzisiejszym świecie żyjemy w rozterce. Z jednej strony, chcemy ze wszystkim zdążyć, załatwić wiele spraw, być do przodu i wszystko mieć poukładane i dopięte na ostatni guzik, z drugiej tęsknimy za spokojem, luzem i brakiem napięcia wywołanego zapełnionym po brzegi kalendarzem. Może jednak jest złoty środek na te skrajne sytuacje?

6. Korzystaj z organizatorów czasu. Jest wiele internetowych aplikacji, które ułatwiają uporządkować sprawy. Najpopularniejsze to Remember The Milk, Simplenote, Springpad, TeuxDeux.

7. Czasem po prostu odpuść. Siłownia, hiszpański, kurs tańca i szkolenie z umiejętności autoprezentacji to bardzo dobre sposoby na konstruktywne spędzanie wolnego czasu. Uatrakcyjniają czas miedzy pracą a domem, ale nie wszystkie na raz. Dodatkowe zajęcia tak, ale jeśli przestają sprawiać przyjemność to znaczy, że przesadzasz i musisz zwolnić. Organizm sam zaczyna domagać się odpoczynku i jeśli najlepiej regeneruje się w pozycji leżącej na kanapie czasem warto go posłuchać.

8. Rób notatki z tego czym się zajmujesz, zwłaszcza jeśli pracujesz w domu i brakuje ci samodyscypliny. Przez dwa tygodnie spisuj każdą czynność jaką robisz (od pójścia do toalety po przeprowadzone spotkanie, odbieranie telefonów, czy przerwę w pracy). Notuj również ile czasu zajmuje każda z tych czynności. Analizując potem dane zobaczysz na co poświęcasz zbyt dużo czasu i w którym momencie dnia możesz zyskać na efektywności.

www.psychospace.pl

Komentarze (11)

pati25

4 lata temu

Rady pomocne.Ja staram się mieć wszystko tak zaplanowane,żeby ze wszystkim zdążyć i mieć jeszcze czas na przyjemności (komputer,czytanie książki )

Mindi

6 lat temu

Posłucham rad bo od dłuższego czasu nie radzę sobie z organizacją wszystkich obowiązków. Jeśli wypada mi coś nieoczekiwanego to od razu tworzą mi się zaległości. Chyba muszę więcej planować ale też pewne rzeczy odpuścić sobie, chyba za wiele rzeczy mnie interesuje. Ale każdej chwili dnia zapisywać nie będę… nie mam na to czasu 🙂

drobina

7 lat temu

Odkąd pamiętam, czas zawsze mi przeciekał przez palce. Teraz jestem bardziej zorganizowana. Może dlatego, że jestem na emeryturze. Potrafię sobie wszystko bardziej zorganizować. Nigdy jednak nie nakreślam sobie wielkich planów. Moja dewiza – planować, to czas stracony. Jeśli sobie planuję, że zrobię to czy tamto, to najczęściej nic z tego nie wychodzi. Należę do tych osób, które nie robią nic „pod sznurek”. Przyznaję jednak, że jestem rogatą duszą i jak coś postanowię to tego dokonam i tempo mam wtedy ekspresowe. Czasem żartuję, co masz zrobić dziś zrób pojutrze, bedziesz miał dwa dni wolnego. 🙂 Po tych dwóch dniach zasuwam jak pershing, ale jaka radocha, jak wszystko się uda 😉

filodendron

7 lat temu

Ja zapisuję na kartce wszystko co dotyczy długiego wyjazdu, jest wtedy sporo do zrealizowania,żeby dom zostawić bezpieczny ,żeby nie zapomnieć najważniejszych rzeczy, takich jak dokumenty, leki ,prezenty dla rodziny itp. Muszę to zapisywać,bo przekracza to moje możliwości pamięciowe. Gdy przygotowuję całą rodzinkę do wyjazdu plan dla mnie jest niezbędny.

babka

7 lat temu

Znam działanie według planu na kartce, o której pisze Annaagata. Znam też stan aby wszystko zrobić aby nie robić tego co na tej kartce. Nie mam z tego powodu wyrzutów sumienia ,bo…..i tak co mam zrobić muszę wykonać. Ot i cała moja filozofia.

Annagata

8 lat temu

Zawsze zapisuję sobie na kartce co mam zrobić danego dnia,a potem sukcesywnie wykreślam to,co zostało już zrobione.Oczywiście nie zawsze uda się wszystko zrealizować,więc muszę być elastyczna.A niekiedy,mimo, że coś mam zapisane,tak szukam substytutów,że wreszcie brakuje mi czasu na zrealizowanie planów.Nie znoszę prasowania i zawsze robię wszystko,żeby odwlec tą czynność.

filodendron

8 lat temu

Ja korzystam z internetu tylko w przerwach miedzy moimi codziennymi obowiazkami , ale to mile, ze Redakcja dba o nasze zdrowie.

możefajna

8 lat temu

No cóż, jak sama nazwa mówi – sieć. W każdą można się zaplątać…
Nie z każdej można się – odplątać… a czasu – jest coraz mniej….

linet

8 lat temu

Nie wiem, jak rozumieć punkt 3: Nie daj się skusić sieci.:)
Czy Redakcja ,mając na uwadze nasze dobro i chcąc zadbac o nasz czas, podsuwa nam w ten sposób radę, która ma nas zniechęcić i oddalić od pewnego notorycznie odwiedzanego portalu? Ogólnie znana to rzecz, że nieszczęsne, dotknięte nałogiem kobiety, spedzają na nim każdą wolną chwilę, rozpraszając się, spowalniając czy wręcz zaniedbując inne zajęcia.
Z pewnoscią ta wskazówka ma je bronić przed niepotrzebną stratą czasu:)

pati25

8 lat temu

Prawie codziennie mamy coś do zrobienia,musimy wykonać nasze obowiązki.Czasami udaje się wykonać to co zaplanowaliśmy dzień,dwa wcześniej.A czasami nasze plany ulegają zmianie.Ja staram się nigdy nie planować wcześniiej.Nie wyobrażam sobie,aby nie wygospodarowć czasu dla siebie,na własne przyjemności

Zostaw komentarz