sposoby na zaparcia

Choć menopauza stanowi naturalny etap w życiu każdej kobiety, nie jest stanem chorobowym, to przekwitaniu towarzyszy szereg uciążliwych dolegliwości. Oczywiście nie wszystkie panie je odczuwają w równie intensywny sposób. Jedne kobiety lepiej znoszą menopauzę,  drugie nieco gorzej. Zdarza się, iż wskutek zmian hormonalnych zachodzących w organizmie dochodzi do spowolnienia procesów metabolicznych i powstawania zaparć. Te z kolei odbijają się negatywnie na samopoczuciu pań, są niekorzystne dla organizmu i utrudniają utrzymanie zgrabnej sylwetki. Przedstawiamy sprawdzone sposoby na zapobieganie zaparciom w okresie menopauzy.

Menopauza a spowolnienie procesów metabolicznych

W okresie przekwitania, który rozpoczyna się już na kilka lat przed pojawieniem się ostatniej miesiączki w życiu kobiety i trwa jeszcze kilka lat po ustaniu krwawień menstruacyjnych, obserwuje się spadek stężenia żeńskich hormonów płciowych. To zasługa jajników, których czynność stopniowo wygasa. Te kobiece narządy płciowe nie tylko uwalniają co miesiąc dojrzałą komórkę jajową, ale też wytwarzają estrogeny i progesteron. Gdy ich stężenie w organizmie spada, pojawiają się dokuczliwe dolegliwości towarzyszące menopauzie. Wbrew pozorom estrogeny i progesteron nie odgrywają roli jedynie w procesach związanych z płodnością kobiety. Ich receptory są zlokalizowane w różnych częściach organizmu pań, w tym w podwzgórzu, gdzie mieści się ośrodek termoregulacji. Niedostateczna podaż estrogenów prowadzi zatem do uderzeń gorąca i zlewnych potów w okresie okołomenopauzalnym.

REKLAMA

Zmniejszone zapotrzebowanie kaloryczne w okresie przekwitania

Gdy w organizmie brakuje żeńskich hormonów płciowych obserwuje się także spowolnienie procesów metabolicznych. Trawienie zachodzi nieco wolniej, spada też zapotrzebowanie kaloryczne organizmu pań w okresie przekwitania. Kobiety w wieku okołomenopauzalnym powinny mieć to na uwadze i wyeliminować ze swojej diety produkty takie jak słodycze, napoje z dodatkiem cukru, fast foody i smażone dania. O ile przy odpowiedniej podaży estrogenów organizm pań nie najgorzej radził sobie z ich trawieniem, ponadto miał wyższe zapotrzebowanie kaloryczne, o tyle niedobór żeńskich hormonów płciowych przy starych nawykach żywieniowych może prowadzić do zaparć i otyłości.

Zaparcia i ich szkodliwy wpływ na organizm

Zaparcia są nie tylko dokuczliwe dla kobiet, wpływają one też niekorzystnie na funkcjonowanie organizmu. Gdy pokarm za długo zalega w układzie trawiennym, podlega licznym procesom biochemicznym. Produkty tego rodzaju reakcji bywają toksyczne, a nierzadko rakotwórcze. Np. z zalegającego mięsa uwalniane są nitrozoaminy, które uchodzą za związki kancerogenne.

Sprawdzone sposoby na zapobieganie zaparciom – lekka dieta bogata w błonnik

Aby usprawnić procesy trawienne i tym samym zapobiegać zaparciom, należy działać kilkutorowo. Po pierwsze, warto wprowadzić do diety owoce, warzywa, chudy nabiał, jaja i produkty pełnoziarniste. Mile widziane są też orzechy, pestki dyni, słonecznika, siemię lniane i chude mięso gotowane na parze. Owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste nie tylko dostarczają witamin oraz minerałów, zawierają one również błonnik. Ten ostatni wprawdzie nie jest substancją odżywczą, w organizmie człowieka nie podlega procesom trawiennym, ale pełni niezwykle istotną rolę. Błonnik przyspiesza perystaltykę jelit, obniża stężenie cholesterolu, reguluje stężenie cukru we krwi i sprzyja utrzymaniu prawidłowej mikroflory jelitowej.

Jogurt – nieocenione wsparcie w walce o utrzymanie zgrabnej sylwetki

Warto pamiętać o regularnym spożywaniu fermentowanych produktów mlecznych takich jak kefir, maślanka czy jogurt, ponieważ zawierają one dobre bakterie kwasu mlekowego, które żyją w naszym organizmie i usprawniają procesy trawienne. Chronią też przed namnażaniem mikroorganizmów patogennych, których nadmiar prowadzi do infekcji wymagających leczenia. Wykazano, iż prawidłowy skład mikroflory jelitowej nie tylko chroni przed zaparciami, ale też pozwala utrzymać zgrabną sylwetkę.

Prawidłowe nawodnienie organizmu ułatwia wypróżnianie

W związku z tym, iż kobiety w okresie okołomenopauzalnym powinny spożywać produkty bogate w błonnik, nie należy zapominać o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Dieta wysokobłonnikowa przy piciu zbyt małej ilości płynów prowadzi bowiem do zaparć.   Aby błonnik sprawnie przesuwał treści pokarmowe i nie utknął po drodze w jelitach, należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie.  W profilaktyce zaparć istotną rolę odgrywa także ruch, którego nie powinno zabraknąć w codziennym życiu kobiet. Spacer, jogging, nordic walking, badminton, jazda na rowerze – każda forma aktywności jest dobra. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Ispagul® S – naturalne źródło błonnika zapobiegającego zaparciomispagul s

W związku z tym, iż dieta kobiet nie zawsze zaspokaja zapotrzebowanie ich organizmu na błonnik, dobrym rozwiązaniem wydaje się przyjmowanie suplementów. Przykładem produktu, który może wspomóc panie w okresie okołomenopauzalnym w zapobieganiu zaparciom, jest Ispagul® S. Ten naturalny suplement diety składa się z łupiny oraz nasion babki jajowatej, która stanowi bogate źródło błonnika. Ispagul® S zapewnia prawidłową pracę układu pokarmowego. W delikatny sposób oddziałuje na śluzówkę jelit, przyspieszając ich perystaltykę. W związku z tym, iż błonnik pochodzący z babki jajowatej wykazuje zdolność do wiązania wody, stosowanie suplementu diety Ispagul® S przyczynia się do zmiękczenia stolca przy jednoczesnym zwiększeniu jego objętości.  Omawiany produkt przyspiesza też pasaż jelitowy, czyli przesuwanie się treści pokarmowych w obrębie jelit.  Suplement diety Ispagul® S zapewnia regularne wypróżnianie, dzięki czemu odgrywa istotną rolę w oczyszczaniu organizmu, może też być stosowany wspomagająco przy dietach odchudzających.  Jednocześnie łupiny nasienne babki jajowatej pomagają utrzymać prawidłowe stężenie cholesterolu we krwi i tym samym zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy.

 

Więcej informacji nt. suplementu diety Ispagul® S znajdziesz na stronie internetowej http://ispagul.pl/

5 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ