Cukrzyca

Indeks glikemiczny ważnym aspektem diety

indeks-glikemiczny-waznym-aspektem-diety

Cukrzyca wbrew obiegowej opinii wcale nie jest choroba, która znacząco ogranicza. Wiele zależy jednak od naszego podejścia. Z cukrzycą da się normalnie żyć.

Współczesna medycyna oraz postęp techniki gwarantują chorym wiele możliwości oraz ułatwień. Te ostanie okazują się niezwykle przydatne w szczególności w przypadku komponowania właściwie zbilansowanej diety.

Jedz pełnowartościowe produkty

O wartości odżywczej każdego produktu spożywczego decyduje stopień zawartości poszczególnych składników odżywczych: witamin, soli mineralnych, węglowodanów, tłuszczów, białek czy chociażby antyoksydantów, które chronią nasz organizm przed różnymi chorobami. Jednak niektóre przyjmowane przez nas pokarmy zawierają sporą ilość cukru, której powinniśmy unikać. Nie wystarczy ładne opakowanie – trzeba bardzo dokładnie przeanalizować skład produktu, który mamy zamiar włożyć do sklepowego koszyka.

Czym jest IG?

IG, czyli skrót od słów: indeks glikemiczny, to wskaźnik informujący nas o zawartości cukru w przyjmowanym pożywieniu. IG określa się na podstawie wzrostu stężenia glukozy we krwi po zjedzeniu konkretnego produktu. Informacje takie szczególnie przydatne są dla osób chorych na cukrzycę, ponieważ dzięki temu mogą one komponować posiłki w taki sposób, aby unormować poziom glukozy we krwi. Białka i tłuszcze nie powodują nagłych i wysokich skoków poziomu cukru w organizmie, dlatego indeks glikemiczny dotyczy tylko produktów węglowodanowych.

Natalia Herzog

Cukrzyca wbrew obiegowej opinii wcale nie jest choroba, która znacząco ogranicza. Wiele zależy jednak od naszego podejścia. Z cukrzycą da się normalnie żyć.

Wybieraj właściwie

Michel Montignac, który jako pierwszy prowadził badania nad wykorzystaniem zalet IG w codziennej diecie dowodził, iż najkorzystniej spożywać produkty, których wartość nie przekracza 60. Metoda Montignaca powstała na skutek badań prowadzanych od lat 80. XX wieku. Lekarze i naukowcy potwierdzają, że jest niezwykle skuteczna. Jej fenomen polega na tym, iż nie zakłada ona żadnych ograniczeń co do ilości spożywanego jedzenia. Stawia na jakość. Jej głównym założeniem jest odpowiedni dobór pokarmów pod kątem zawartych w nich cukrów.

Nie tylko dla diabetyka

Dieta Montignaca to polega przede wszystkim na propagowaniu oraz utrzymywaniu przez resztę życia prawidłowych nawyków żywieniowych. Tak więc mogą się na nią zdecydować wszystkie osoby, które pragną poszerzyć zakres swojej profilaktyki chorobowej. Wyniki badań potwierdzają również, że metoda przynosi poprawę stanu zdrowia nawet u osób z poważniejszymi schorzeniami. Ponadto pomaga trwale i skutecznie stracić na wadze oraz zapobiec efektowi jo-jo.

Zalety

Zalet spożywania produktów o niskim IG jest bardzo wiele. Już sama zmiana nawyków żywieniowych i wybieranie produktów pełnowartościowych wpływa korzystnie na nasz układ krążenia, układ pokarmowy oraz samopoczucie. Diabetykom pomaga kontrolować poziom cukru we krwi zaś osobom z nadwagą pomaga zrzucić zbędne kilogramy.

Natalia Herzog

Komentarze (4)

pati25

5 lat temu

Warto wiedzieć o indeksie glikemicznym.Ważne dla cukrzyków i nie tylko.Wybierajmy dobrze produkty żywnościowe a ustrzeżemy się przed cukrzycą

Mindi

6 lat temu

W wielu chorobach ważne są zdrowe nawyki żywieniowe. Myślę, że artykuł jest ważny dla cukrzyków ale także dla wszystkich, którzy chcą się uchronić przed tą trudną chorobą. Wezmę sobie te rady do serca i zwrócę uwagę na ten indeks glikemiczny w daniach, które zjadam i podaję.

drobina

6 lat temu

Staram się urozmaicać swoją dietę, chociaż przyznaję , że nigdy nie zastanawiałam sie nad ilością cukru w moich posiłkach. Nie przepadam jednak za słodkimi posiłkami, więc chyba nie jest tak źle z tą moją dietą:-X

Zostaw komentarz