doznalas-krzywdy-w-szpitalu-zloz-skarge

Jako pacjenci nie zawsze jesteśmy zadowoleni z opieki medycznej i nie ma się co dziwić, bo publiczny system opieki zdrowotnej pozostawia wiele do życzenia.
Każdy pacjent ma prawo złożyć skargę na lekarza, pielęgniarkę bądź na placówkę służby zdrowia, w której doznał krzywdy. Grunt to znać swoje prawa, aby egzekwować to, co się nam słusznie należy od służby zdrowia.

 

  • Jeśli pacjent uważa, że lekarz lub pielęgniarka zaniedbali swoje obowiązki to może w pierwszej kolejności złożyć pismo w tej sprawie do ich przełożonych – ordynatora oddziału w szpitalu lub dyrektora placówki. Jeśli pacjent nie jest zadowolony z załatwienia sprawy lub nie otrzymał odpowiedzi na skargę, ma prawo złożyć kolejną do oddziału NFZ, z którym placówka ma podpisaną umowę (oddział wojewódzki).
  • Gdy pacjent ma zastrzeżenia do fachowości udzielonego mu świadczenia medycznego, może zwrócić się do rzecznika odpowiedzialności zawodowej. Działają oni przy okręgowej izbie lekarskiej oraz okręgowej izbie pielęgniarskiej. W takim piśmie należy opisać kwestionowaną sytuację oraz podać nazwę zakładu i dane osobowe lekarza lub pielęgniarki, na których składamy skargę.

  • Każda osoba ubezpieczona może również zwrócić się do rzecznika praw pacjenta, działającego przy wojewódzkim oddziale NFZ. Do rzecznika zwracamy się np.: gdy zbyt długo czekamy na zabieg (badanie ) specjalistyczne lub mamy ponosić opłaty za świadczenia, bądź zabiegi, które powinniśmy uzyskać bezpłatnie w ramach ubezpieczenia. Od ubiegłego roku rzecznicy praw pacjenta działają również przy organach założycielskich.

Oprócz skarg każdy pacjent ma również prawo złożyć pozew do sądu. W takim przypadku w pozwie należy powołać się na art.448 Kodeksu Cywilnego i wskazać jakie dobro osobiste zostało naruszone.

Zuzanna Górka