doznalas-krzywdy-w-szpitalu-zloz-skarge

Jako pacjenci nie zawsze jesteśmy zadowoleni z opieki medycznej i nie ma się co dziwić, bo publiczny system opieki zdrowotnej pozostawia wiele do życzenia.
Każdy pacjent ma prawo złożyć skargę na lekarza, pielęgniarkę bądź na placówkę służby zdrowia, w której doznał krzywdy. Grunt to znać swoje prawa, aby egzekwować to, co się nam słusznie należy od służby zdrowia.

Znaj swoje prawa
Każdy chory, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta, jest uprawniony m.in. do:

  • świadczeń medycznych, na odpowiednim poziomie,
  • informacji o stanie swojego zdrowia, leczeniu i rokowaniach,
  • zachowania w tajemnicy jego danych osobowych i wszelkich informacji o chorobie
    poszanowania życia prywatnego, intymności i godności oraz (na życzenie) obecności osoby bliskiej podczas badań,
  • sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza oraz prawo wycofania zgody na proponowane leczenie,
  • przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

Pamiętaj, że nie musisz godzić się na łamanie swoich praw i opieszałe działania służby zdrowia, Jeśli Twoim zdaniem nie została Ci udzielona odpowiednia pomoc, masz prawo złożyć skargę. Może to zrobić także Twoja rodzina.

Do kogo kierować skargę?

  • Skargę na publiczny zakład służby zdrowia kieruje się do organu, który utworzył placówkę; – skargę na przychodnię składa się do urzędu gminy ( Burmistrza ), na terenie której ta przychodnia się znajduje.
  • Skargę na szpital powiatowy kierujemy do Starosty.
  • Skargę na szpital wojewódzki składamy do Wojewody odpowiedniego terenem województwa.
  • Skargę na klinikę kierujemy bezpośrednio do Ministerstwa Zdrowia, któremu te specjalistyczne szpitale podlegają.

Zuzanna Górka