Dieta

Dieta bogatoresztkowa – na czym polega, jadłospis, dla kogo

Dieta bogatoresztkowa

Zdjęcie autorstwa Trang Doan z Pexels

Czy masz problemy z wypróżnianiem? Często pojawiają się zaparcia? A może stwierdzono u Ciebie zespół jelita wrażliwego? Przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę na swój sposób odżywiania. Dieta bogatoresztkowa pomoże Ci uregulować pracę jelit i przywrócić regularność wypróżnień. Poznaj jej zasady i przykładowy jadłospis.

Dieta bogatoresztkowa – na czym polega?

Dieta bogatoresztkowa może Ci pomóc usprawnić działanie układu trawiennego bez stosowania środków farmakologicznych.

Oto główne założenia diety bogatoresztkowej:

  • Jadłospis opiera się na zwiększeniu ilości przyjmowanych płynów oraz produktów obfitujących w błonnik pokarmowy. Jego zalecana dzienna dawka to 50-60g
  • Białe pieczywo należy zastąpić pieczywem razowym
  • Warto włączyć do diety kasze gruboziarniste, płatki owsiane, brązowy ryż, duże ilości owoców i warzyw
  • W diecie bogatoresztkowej można korzystać ze wszystkich form obróbki termicznej
  • Ilość błonnika w diecie należy zwiększać stopniowo. Nagła zmiana menu może spowodować powstawanie wzdęć i uczucie dyskomfortu w obrębie jamy brzusznej.
  • Należy spożywać otręby i łączyć je z dużą ilością płynów, ponieważ tylko wtedy błonnik pokarmowy może zwiększyć swoją objętość i poprawić konsystencję stolca
  • Najlepiej wypijać około 2 litry płynów dziennie. Poza wodą, mogą to być herbaty ziołowe
  • Należy unikać cukru, białej mąki, mąki ziemniaczanej i kaszy manny

TARGROCH Mąka Orkiszowa Razowa 1000g

TARGROCH Mąka Orkiszowa Razowa 1000g

Dieta bogatoresztkowa – jadłospis

Co jeść na diecie bogatoresztkowej:

  • mąka żytnia,
  • mąka pszenna,
  • kasza jaglana,
  • kasza gryczana,
  • kasza jęczmienna,
  • białka jaj,
  • jogurt,
  • kefir,
  • twaróg,
  • chude mięsa,
  • oliwa z oliwek,
  • ziołowe herbaty,
  • kawa zbożowa,
  • przyprawy ziołowe,
  • chude ryby.

Należy unikać tłustych mięs, mąki kukurydzianej, ziemniaczanej, mocnej kawy i herbaty, tłustego nabiału, alkoholu i słodyczy. (Zdrowe mąki znajdziesz tutaj: https://strefamocy.pl/pl/220-m%C4%85ki)

Przedstawiamy przykładowy jadłospis na diecie bogatoresztkowej:

  • Śniadanie: kanapka z chleba pełnoziarnistego, chudej wędliny i surówka z sałaty, ogórka, papryki i pomidora polana oliwą z oliwek;
  • Drugie śniadanie: płatki owsiane na mleku;
  • Obiad: zupa warzywna ze śmietaną, pieczeń wołowa, surówka z warzyw i kasza gryczana.
  • Kolacja: jogurt naturalny z suszonymi śliwkami i herbata ziołowa.

BASSO Oliwa z oliwek extra vergine 200 ml

BASSO Oliwa z oliwek extra vergine 200 ml

Dieta bogatoresztkowa – dla kogo?

Dieta bogatoresztkowa to sposób odżywiania, który najlepiej sprawdzi się w przypadku osób cierpiących na zespół jelita drażliwego, nowotwór jelita grubego, miażdżycę, cukrzycę czy kamicę nerkową.

Pomaga poprawić trawienie i pozbyć się zaparć. Trzeba zachować ostrożność w przypadku  dzieci i osób starszych, ponieważ duża zawartość błonnika może utrudniać wchłanianie witamin.

Chcesz zadbać o regularność wypróżnień, pobudzić swój metabolizm, uniknąć cukrzycy i miażdżycy oraz obniżyć ciśnienie? Wypróbuj dietę bogatoresztkową.

Duża ilość błonnika pokarmowego wiąże się z koniecznością dłuższego żucia przyjmowanego jedzenia. Już małe ilości tego składnika szybko zapewniają uczucie sytości. Poprawisz nawodnienie organizmu, oczyścisz jelita i będziesz przeciwdziałać otyłości.

Autor: Klaudia Pieczykolan

Dodaj komentarz