Poradnik pacjenta Profilaktyka

Czym jest Karta Praw Pacjenta?

czym-jest-karta-praw-pacjenta

W Karcie Praw Pacjenta zebrano informacje o prawach pacjenta zawartych w najważniejszych aktach prawnych wydanych w kraju. Dokument ten gwarantuje pacjentom ich przywileje, a tym samym nakłada na publiczną i prywatną służbę zdrowia wiele istotnych obowiązków.

Karta Praw Pacjenta odwołuje się do następujących przepisów:

  • Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.97.78.483z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U.91.91.408 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.94.111.535 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 26 października 1995 r. o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U.95.138.682 z późn.zm.),
  • ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U.01.57.602-j.t. z późn.zm.),
  • ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz.U.02.21.204-j.t. z późn. zm.).

A. Złotkowska

W Karcie Praw Pacjenta zebrano informacje o prawach pacjenta zawartych w najważniejszych aktach prawnych wydanych w kraju. Dokument ten gwarantuje pacjentom ich przywileje, a tym samym nakłada na publiczną i prywatną służbę zdrowia wiele istotnych obowiązków.

Podstawowe założenia Karty Praw Pacjenta:

  • Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych;
  • Prawo do informacji;
  • Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych;
  • Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta;
  • Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej;
  • Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
  • Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
  • Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej;
  • Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Zgodnie z zaleceniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej Karta Praw Pacjenta powinna znaleźć się w każdym szpitalu, poradni, przychodni (także w placówkach niepublicznych), aby każdy miał do niej dostęp w razie chęci. Możemy więc domagać się od zakładu opieki zdrowotnej przedstawienia Karty oraz w oparciu o jej treść dochodzić swoich praw.

A. Złotkowska

Komentarze (8)

pati25

9 lat temu

Często słyszy się,że niektórzy pacjenci narzekają na lekarzy.,na opiekę w szpitalach.Są też tacy kórzy narzekają nawet na jedzenie w szpitalach.To wina też samych pacjentów,to jak sami się zachowują.Nie wińmy więc tylko lekarzy.Ja byłam już w kilku różnych szpitalach i lekarze byli tam wspaniali.Opieka cudowna.Tak samo jedzenie.Nie mogłam narzekać bo nie było na co

mjbz

9 lat temu

Wiele też zależy od zachowania tego, który przychodzi. Nie ma się ochoty pomagać nikomu kto emanuje chamstwem i uważa drugiego człowieka za śmiecia. Że system jest „chory” wiemy wszyscy a z tym wiąże się również zmęczenie i przepracowanie personelu. Czy kiedyś to się zmieni?

summer

9 lat temu

Życzę Ci Basiu, żeby termin był jak najdogodniejszy:). Uprzejmość w pracy z człowiekiem to podstawa, a w pracy z chorym człowiekiem, to już chyba punkt honoru! Ja jednak współczuję takim zwykłym rejestratorkom, bo co one winne, że limity są ograniczone? A na nich się i tak wszystkie żale skupią, bo kto idzie kłócić się z lekarzem albo tym bardziej dyrektorem szpitala, że już nie wspomnę „wyższych instancjach”?;)

basia4ab

9 lat temu

Mjbz masz racie tak człowiek wszystko wytrzyma,ale jeśli się spotykamy z brakiem uprzejmości, z brakiem dobrego słowa,brakiem zrozumienia,ciągłym słyszeniem, że nie ma dzisiaj numerka do lekarza, to człowieka denerwuje. Właśnie zaraz jadę ustalić sobie wizytę lekarską w szpitalu.Basia

mjbz

9 lat temu

Bez względu na przepisy jakie obowiązują, najważniejsza jest rola człowieka w tym wszystkim. Jesli pracowanicy służby zdrowia wykazują ludzkie cechy, wtedy można wiele niedoskonałości systemu wytrzymać. Uprzejmość, dobre słowo, zaufanie, więcej znaczą niż wszystko inne…

summer

9 lat temu

Myślę Basiu, że jednak potrzebna jest ta Karta Pacjenta, żebyśmy wiedzieli, co się nam należy i żeby Służba Zdrowia miała świadomość, co jest nam winna. Nie lekarze – bo oni często też dają z siebie wszystko – ale cała ta machina, która powoduje, że tak a nie inaczej jesteśmy traktowani.
Tak sobie pomyślałam, że gdyby ten dokument nazwać Kartą Obowiązków Służby Zdrowia, to może mielibyśmy większą możliwość wyegzekwowania naszych praw;). W końcu nie jest to opieka bezpłatna państwa nad pacjentem, płacimy za nią całe życie, tylko ktoś źle gospodaruje naszymi składkami (?)

basia4ab

9 lat temu

Karta pacjenta sobie, a pacjent sobie.Po co nam karta pacjenta, jak wiemy jak w służbie zdrowia jest.Tak dużo się mówi o prawach pacjenta i na każdym kroku słyszymy, że dobro pacjenta się liczy.Pytam się gdzie tak jest ?. Chyba nie u nas.Pacjent tylko się liczy by jednostka zarobiła na nim jak najwięcej.Długie kolejki do lekarzy,długie wyczekiwania na badania, na operacje.Liczą się tylko punkty jakie przypisuje się jednostce chorobowej, według których mają poradnie,szpitale wypłacane. A do jakiego punktu zaliczą pacjenta,który wymaga szybkiej interwencji lekarza.Tyle się mówi o prywatyzacji szpitali,jak to dobrze ma pacjent, w takich sprywatyzowanych szpitalach.To nie prawda.Mam przykład na szpitalu,który teraz został sprywatyzowany u w moim najbliższym mieście.Tylko co parę miesięcy zmieniają się dyrektorzy,a poprawy dla pacjenta jak nie było, tak nie ma.Basia

drobina

9 lat temu

Czasami mam wrażenie,że Karta Praw Pacjenta to tylko pusty slogan na nic nie znaczacym papierze. Patrząc na podstawowe założenia Karty Praw Pacjenta, zwłaszcza na pierwszy jego punkt, dotyczący prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych zastanawiam się, dlaczego czasami droga do tych świadczeń jest taka długa i wyboista?

Zostaw komentarz