Menopauza

Co zrobić, aby zmniejszyć uciążliwe skutki menopauzy?

jak złagodzić objawy menopauzy

Kiedy przekroczymy pewien wiek, zaczynają się pojawiać objawy menopauzy. Niezależnie od tego, czy są one sporadyczne, niewielkie czy bardzo mocno nasilone, wszystko o czym myślimy to jak przynieść sobie ulgę w tym niezbyt przyjemnym okresie.

Objawy menopauzy mogą wpływać na komfort życia, dlatego warto zadbać, aby przejść ją najłagodniej. Możesz mieć do czynienia z uderzeniami gorąca, zmianami nastroju, zmęczeniem i utratą energii, przyrostem masy ciała w okolicy brzucha, a nawet zmniejszeniem popędu seksualnego. Rzeczywistą przyczyną tych przykrych objawów jest obniżenie się hormonów w organizmie i ich nierównowaga, która odpowiada za szereg konsekwencji. Na szczęście dzisiejsze kobiety nie muszą ryzykować swojego zdrowia za pomocą sztucznej hormonalnej terapii zastępczej, a mogą wspomagać się produktami naturalnymi, które wspomogą przejście tego niekoniecznie przyjemnego okresu. Jednym z produktów, które mogą przynieść ulgę jest koenzym Q10. To substancja, która znajduje się w każdej komórce naszego ciała, pomaga produkować energię w komórkach i jest niezbędna do pełnienia podstawowych funkcji każdej komórki znajdującej się w naszym organizmie. Ponadto działa jako antyutleniacz – chroni organizm przez uszkodzeniami spowodowanymi wolnymi rodnikami. W praktykach medycznych stosowany był przez dziesięciolecia, zwłaszcza w przypadku leczenia problemów sercowych. I choć jest on naturalnie wytwarzany przez nasz organizm, jego produkcja zmniejsza się wraz z wiekiem. Suplementacja koenzymem  Q10 wpływa doskonale na zdrowie układu sercowo-naczyniowego i może zmniejszać uderzenia gorąca, a ponadto poprawiać nastrój i przeciwdziałać depresji. Badania sugerują, że CoQ10 może zmniejszać spadek zdolności poznawczych u kobiet po menopauzie i jest równie ważny dla kobiet stosujących hormonalną terapię zastępczą, przyjmujących leki obniżające ciśnienie krwi i obniżające cholesterol czy przyjmujących leki tarczycowe, ponieważ wszystkie te leki zmniejszają naturalną produkcję koenzymu. Niestety nie uzyskamy dużych ilości koenzymu z samej diety, dlatego warto wspomagać się jego suplementacją w miarę starzenia się, co pomoże zwiększyć poziom energii, utrzymać zdrowy układ sercowo-naczyniowy i wzmocni sieć obrony antyoksydacyjnej organizmu.

Jedną z teorii na temat tego, dlaczego się starzejemy i umieramy w pierwszej kolejności, jest to, że naszym komórkom zabrakło energii – mitochondria przestają funkcjonować prawidłowo i nie ma już wystarczającej energii do funkcjonowania komórek, więc nasze narządy zaczynają zawodzić. Prostym wyjaśnieniem może być to, że nie ma wystarczającej ilości energii, ponieważ nie ma paliwa w postaci krążącego koenzymu Q10.

Dzięki obecności CoQ10 organizm jest w stanie ze składników odżywczych wytworzyć energię w mitochondriach. Ponadto wspomaga on również prace innych enzymów trawiących żywność.

Istnieje w różnych stanach– ubichinon i ubichinon, niestety ten drugi jest droższy i posiada dużo mniej stabilną formę. CoQ10 przekształca się między dwoma formami – ubichinonem i ubichinolem w organizmie w ciągłym cyklu. Na tym polega biologiczna rola CoQ10. Zatem, jeśli człowiek przyjmuje ubichinol, zostaje on przekształcony w ubichinon i odwrotnie. Nie ma znaczenia, jaka postać tej substancji jest przyjmowana. Ubichinon (forma utleniona) odgrywa podstawową rolę  w komórkowym metabolizmie energetycznym (synteza energii -ATP). Ubichinol (forma zredukowana) jest istotna dla realizacji funkcji antyutleniacza. Wykazano również, że CoQ10 pomaga w recyklingu witaminy C i E, co dodatkowo maksymalizuje jego działanie jako przeciwutleniacza.

Naturalnie wraz z wiekiem zdolność organizmu do produkcji koenzymu maleje. Oznacza to, że wszyscy możemy skorzystać na spożywaniu większej ilości CoQ10 zarówno naturalnie w ramach spożywanej żywności jak i w formie wysokiej jakości suplementów.

Wykazuje szereg efektów biologicznych:

  • Pomaga chronić serce i naczynia krwionośne przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego
  • Pomaga zmniejszyć zmęczenie i zwiększa wytrzymałość
  • Chroni przed wolnymi rodnikami i typowymi oznakami starzenia w tym utratą mięśni i zmianami skórnymi
  • Stabilizuje poziom cukru we krwi
  • Wspiera zdrowe dziąsła
  • Zmniejsza dystrofię mięśni
  • Może być pomocny w leczeniu nowotworów, zaburzeń równowagi hormonalnej, cukrzycy, wirusów czy infekcji

W naturalnej formie najwięcej koenzymu występuje w:

  • Wołowinie od krów karmionych trawą
  • Jajkach i mięsie od kurek wolno żyjących
  • Truskawkach, pomarańczach
  • Sezamie, pistacjach
  • Brokułach, kalafiorze
  • Sardynkach, makreli, śledziach, pstrągu tęczowym

Pamiętajmy jednak, że z żywności ciężko dostarczać odpowiednio dużą ilość koenzymu Q10, więc nie bójmy się wspomagać suplementami dobrej jakości, jak np. N°1 Coenzyme Q10 firmy LabOne.

Autor: Małgorzata Ostrowska – Absolwentka studiów magisterskich kierunku dietetyka na Wydziale Nauk o Zdrowiu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Kierownik poradni dietetycznej Be Well by Mauricz. Autor wielu publikacji naukowych oraz artykułów publikowanych w czasopismach eksperckich, popularnonaukowych i  lifestylowych.

Komentarze

elle@elle

11 miesięcy temu

dieta i suplementacja dobrane pod kontorla fachowca to naprawde bardzo wazne ,w okresie menopauzy musimy dbac o kosci przyjmowac wapno z wit.d3 wlaczymy czesto z nadwaga ,taki urook dojrzlaego wieku.

Zostaw komentarz