Dieta

Co jeść podczas upałów?

Co jeść podczas upałów

Tegoroczne lato na razie nas nie zawodzi. Możemy korzystać z pięknej pogody, wygrzewać się w ciepłych promieniach słońca, od czasu do czasu szukając ochłody w jeziorze czy morzu. Wraz z nadejściem gorących dni pojawia się dobrze znany problem. Co jeść podczas upałów? Niewątpliwie blendery pozwalają przygotować wiele smacznych i pożywnych posiłków. Z ich pomocą przyrządzisz nie tylko koktajl z owoców sezonowych, ale też smoothie czy domowe lody. Warto postawić na blender profesjonalny, ten będzie ci służył przez długie lata i poradzi sobie z najtrudniejszymi zadaniami.

 

Spis treści:

  1. Co jeść podczas upałów? Świeże owoce takie jak arbuz czy czereśnie
  2. Nawodnienie organizmu podczas upałów
  3. Napoje odwadniające. Co pić zamiast czystej wody?
  4. Koktajl z owoców sezonowych
  5. Smoothie na upały
  6. Pożywny chłodnik idealny na upały
  7. Domowe lody lepsze od gotowych

Co jeść podczas upałów? Świeże owoce takie jak arbuz czy czereśnie

Gdy żar leje się z nieba, nie chcemy spędzać w kuchni zbyt wiele czasu. Stanie przy włączonym palniku, od którego bije ciepło, nie należy do przyjemnych doświadczeń. Na dodatek gotując posiłki, musimy liczyć się z tym, że dodatkowo nagrzewamy swoje mieszkanie. Ponadto w upalne dni niekoniecznie mamy ochotę na ciepłe dania, ponieważ te bardzo często potęgują pocenie się naszego ciała. Wiele z nas zastanawia się, co jeść podczas upałów, aby zapewnić organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze, ale nie tracić pięknego popołudnia na przygotowywanie dwudaniowego obiadu. W gorące dni warto sięgnąć po świeże owoce. Obecnie trwa na nie sezon, więc są dużo tańsze niż jesienią czy zimą. Na dodatek owoce są nie tylko smaczne, ale też zdrowe i pożywne. Wystarczy je tylko umyć po zakupie, ewentualnie pokroić lub zdjąć z nich skórkę. Szczególnej uwadze polecamy arbuzy, truskawki, czereśnie, maliny i jagody. Zanim się obejrzymy, te owoce znikną ze straganów lub staną się dużo droższe. Lato to doskonała okazja, aby rozkoszować się ich smakiem. Owoce sezonowe dostarczają naszemu organizmowi nie tylko cukrów prostych, ale też witamin, minerałów, białka, błonnika i wody. Ich konsumpcja wpływa dobroczynnie na nawodnienie organizmu. Poza tym owoce sezonowe takie jak arbuz, truskawki czy maliny należą do niskokalorycznych. Można je zatem jeść bez obaw o smukłą sylwetkę. Wakacje to też dobry czas, aby zrzucić zbędne kilogramy. Latem mamy mniejszy apetyt, a łatwy dostęp do świeżych owoców ułatwia odchudzanie. W upalne dni można zrzucić zbędne kilogramy bez zbędnych wyrzeczeń.

Co jeść podczas upałów? Świeże owoce takie jak arbuz czy czereśnie

Nawodnienie organizmu podczas upałów

Choć owoce dostarczają naszemu organizmowi wody, to ta nie zaspokaja jego zapotrzebowania w tym zakresie. Specjaliści zalecają, aby niezależnie od ilości spożywanych owoców i warzyw, każdego dnia pić co najmniej 1,5 litra wody, a podczas upałów nawet 2,5-3,5 litra. Nawodnienie organizmu jest bardzo ważne. Niestety, wiele z nas sięga po wodę dopiero wówczas, gdy poczuje pragnienie. To nie jest najlepsze rozwiązanie, ponieważ oznacza to, iż nasz organizm już uległ odwodnieniu. Wodę należy pić regularnie, w niewielkich ilościach. Warto postawić na swoim biurku dzbanek z czystą wodę i szklankę, a następnie sięgać po nie co pół godziny. Gdy wypracujemy w sobie ten zdrowy nawyk, ryzyko odwodnienia znacznie spadnie.  Warto podkreślić, iż gdy spożywamy jednorazowo kilka szklanek wody, tak naprawdę nie nawadniamy organizmu w sposób prawidłowy. Płyn dostarczony naszemu ciału dość szybko zostanie przefiltrowany przez nerki i wydalony z ustroju.  Aby woda zatrzymała się w naszym organizmie, należy ją pić  regularnie w niewielkich ilościach.

Nawodnienie organizmu podczas upałów

Napoje odwadniające. Co pić zamiast czystej wody?

Pamiętajmy o tym, że cola, słodzone napoje, kawa czy herbata nie zaspokoją naszego zapotrzebowania na wodę. Niektóre napoje mogą wręcz nasilać odwodnienie naszego organizmu. Specjaliści wyraźnie podkreślają, iż pić należy czystą wodę, ewentualnie wodę z dodatkiem soku z cytryny czy limonki. Zaleca się także spożywanie ziołowych naparów, np. z mięty czy melisy. Jeśli w swojej miejscowości masz do dyspozycji wodę wysokiej jakości, nie musisz kupować butelkowanej. To duża oszczędność pieniędzy, ale też korzyść dla środowiska, które nie jest zanieczyszczane kolejnymi, plastikowymi opakowaniami.  Gdy chcesz kupić butelkowaną wodę i zabrać ją ze sobą na plażę, postaw na wodę źródlaną lub średniozmineralizowaną. Osoby zdrowe powinny unikać wody wysokozmineralizowanej jako podstawy codziennej diety. Warto podkreślić również, iż mając tendencję do anginy, nie należy umieszczać napoju w lodówce ani dorzucać do niego kostek lodu. Przy wrażliwym gardle, które łatwo ulega nadkażeniom, wystrzegać należy się także wody gazowanej, gdyż obecne w niej bąbelki mogą mechanicznie podrażniać migdałki i tym samym otwierać wrota dla potencjalnych patogenów.

Koktajl z owoców sezonowych

Blender profesjonalny to twój największy przyjaciel, zwłaszcza latem, gdy żar leje się z nieba, a ty nie masz ochoty na gotowanie. Na dodatek stragany uginają się pod ciężarem apetycznie wyglądających owoców sezonowych. To doskonała okazja, aby przyrządzić pyszny koktajl. Jako bazę możemy wykorzystać jogurt, kefir, maślankę, mleko lub mleko roślinne. To ostatnie świetnie sprawdzi się w przypadku osób, które cierpią na nietolerancję laktozy lub alergię na mleko. Napoje  roślinne stanowią też idealną propozycję dla wegan. Na rynku można też spotkać jogurty roślinne, jednak te na ogół posiadają już własny wsad i nie nadają się jako baza koktajlu z owoców sezonowych.  Wybierając owoce, zwróć uwagę na to, czy nadają się na tego typu posiłek. Koktajl z łatwością przygotujesz z bananów, nektarynek, brzoskwiń, truskawek, malin, borówek czy jagód. Wyrobów mlecznych lub produktów roślinnych, które je zastępują, nie należy jednak łączyć z czereśniami, wiśniami, arbuzem czy śliwkami. Można bowiem w ten sposób dorobić się dolegliwości gastrycznych, w tym biegunki.  Aby przygotować koktajl z owoców sezonowych, będziesz musiała sięgnąć po blender. Na rynku można spotkać wiele ciekawych modeli. Dziś blendery są dużo tańsze niż jeszcze kilka lat temu. Dysponując nawet budżetem rzędu 100 zł, kupisz taki, który posłuży ci przez lata.

Koktajl z owoców sezonowych

Smoothie na upały

Czym różni się smoothie od koktajlu? Sposobem przygotowania. Do przyrządzenia obu posiłków będzie ci potrzebny blender profesjonalny.  Smoothie robimy z samych owoców i warzyw, ewentualnie dodajemy do nich niewielką ilość wody. Skomponowane produkty blendujemy, aż uzyskamy aksamitną konsystencję. Niektórzy dla większego orzeźwienia dodają do smoothie kostki lodu lub umieszczają posiłek w lodówce. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają tendencji do anginy. Jeśli ty się do nich nie zaliczasz, zadbaj o to, aby owoce do smoothie były stosunkowo ciepłe. Najlepiej kupić truskawki, banany czy kiwi, a następnie pozostawić je na godzinę w temperaturze pokojowej. Jeśli robisz zakupy na straganie, możesz od razu przygotować smoothie z owoców. Decydując się na produkty z hipermarketu, lepiej odczekać godzinę, aby się zagrzały. W sklepach wielkopowierzchniowych bowiem miękkie owoce sezonowe często przechowuje się w lodówkach.

Smoothie na upały

Pożywny chłodnik idealny na upały

Zupa to dania, które w nieco zmienionej odsłonie, można spożywać także w upalne dni. Chłodnik dostarczy twojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Ponadto orzeźwi i doda sił, gdy żar leje się z nieba.  W przypadku tego typu dań najpierw gotujemy zupę, później ją studzimy, mieszamy z kefirem lub jogurtem, a następnie chłodzimy i podajemy na zimno.  W internecie znajdziesz wiele sprawdzonych przepisów na chłodnik. Jego składniki możesz dobrać, uwzględniając swoje preferencje i potrzeby.

Pożywny chłodnik idealny na upały

Domowe lody lepsze od gotowych

Lody stanowią idealne rozwiązanie na upalne dni. Gdy żar leje się z nieba, szukamy ochłody nad jeziorem oraz sięgając po mrożone desery. Niestety, wiele z nas do zakupu lodów zniechęca ich skład. Ten daleki jest od ideału. Dziś do produkcji lodów wykorzystuje się tłuszcze roślinne, szereg substancji wypełniających, sztucznych barwników i emulgatorów. Na dodatek coraz więcej osób boryka się z nietolerancjami pokarmowymi, przez co zakup gotowych deserów jest w ich przypadku niemożliwy. Domowe lody są zdecydowanie lepsze od tych oferowanych przez sklepy. Sami mamy wpływ na to, z czego je przyrządzamy. Możemy zatem zastąpić niezdrowe składniki ich odżywczą alternatywą. Domowe lody umożliwiają nam też eliminację tych substancji, które nie służą naszemu układowi trawiennemu. Niezależnie od tego, czy postawisz na sorbety czy deser na bazie mleka, przydatny okaże się blender.  Jak widać to urządzenie pozwala przygotować wiele smacznych posiłków na upalne dni. Jeśli jeszcze go nie posiadasz w swojej kuchni, koniecznie musisz to zmienić:)

Domowe lody lepsze od gotowych

Komentarze (5)

alibabka

3 tygodnie temu

Upały to doskonała okazja, aby sobie odpuścić gotowanie i zjeść coś sezonowego w wersji surowej. U mnie królują truskawki, czereśnie i maliny:)

Zostaw komentarz