ABC Odżywiania Dieta

Bakłażan – właściwości zdrowotne. Dlaczego warto jeść bakłażany?

bakłażan

Bakłażan należy do roślin psiankowatych, oznacza to, iż jest blisko spokrewniony z ziemniakami i pomidorami.  Jego skórka charakteryzuje się sprężystością, zaś miąższ wyróżnia się specyficznym smakiem.  Dlaczego warto jeść bakłażany?

Bakłażan to sprzymierzeniec kobiet, które pragną pozbyć się zbędnych kilogramów.  Stanowi on bowiem bogate źródło błonnika, który przyspiesza perystaltykę jelit i tym samym wspomaga odchudzanie. Ponadto wykazano, iż substancje zawarte w bakłażanie wspomagają trawienie tłustych mięs – np. wieprzowiny smażonej na głębokim tłuszczu. Z przeprowadzonych badań wynika, iż najwięcej cennych substancji odżywczych zawiera skórka bakłażana. Nie wszyscy mogą jednak jeść te fioletowe warzywa. Kto powinien usunąć bakłażany ze swojej diety i dlaczego?

Bakłażan – owoc czy warzywo?

Choć w obiegowej opinii bakłażan funkcjonuje jako warzywo, botanicy nie zgodzą się z tym stwierdzeniem. Według poczynionej przez nich kwalifikacji bakłażan należy do owoców, a dokładniej do jagód.  Bakłażan przywędrował do Europy z odległych Indii i początkowo był uprawiany jako roślina o walorach zdobniczych.  Tak działo się od XVI do XIX wieku, dopiero stosunkowo niedawno odkryto, iż bakłażan może stanowić element codziennej diety i warto go w niej uwzględnić ze względu na  bogactwo składników odżywczych. Pierwszą uprawę bakłażanów na cele spożywcze przygotowali Włosi. To właśnie dzięki nim bakłażan jest grillowany na wielu polskich działkach.

Bogate źródło błonnika

Bakłażan to prawdziwy sprzymierzeniec kobiet, które marzą o smukłej i zgrabnej sylwetce. Dostarcza on bowiem błonnika, który przyspiesza perystaltykę jelit i zmniejsza ryzyko miażdżycy. Ponadto bakłażan charakteryzuje się niskokalorycznością. Można go jeść praktycznie bez obaw o linię, ponieważ 100 gram bakłażana to zaledwie 20 kcal z zalecanych 2000 kcal. Oznacza to, iż 100 g bakłażana zaspokaja zaledwie 1% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego! To zasługa składu bakłażana – czy wiesz, że w 90% składa się on z wody, a zaledwie w 2% z cukrów? Bakłażany to bogactwo składników mineralnych – potasu, wapnia odpowiadającego za mocne kości i magnezu odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.  Oberżyna nie jest jednak zbyt bogata w witaminy. W bakłażanie znajdziemy niewielkie ilości witamin A, C i B.

właściwości odżywcze bakłażana

Bakłażan usunie z organizmu toksyny i uchroni cię przed nowotworem!

Bakłażan to składnik pożądany w codziennej diecie, bowiem wykazuje szereg korzystnych właściwości. Największą zaletą oberżyny jest jej działanie o charakterze detoksykacyjnym. Bakłażan pozwala oczyścić organizm z toksyn, toteż jego spożywanie zaleca się osobom poddanym antybiotykoterapii. Antybiotyki bowiem nie tylko zwalczają bakterie będące przyczyną infekcji, ale też rozkładają się w organizmie do związków mniej toksycznych, które należy jak najszybciej usunąć z ustroju.  Antocyjany, które odpowiadają za fioletowe zabarwienie skórki bakłażanów, wykazują aktywność przeciwnowotworową. Wykazano bowiem, iż zwalczają one wolne rodniki, czyli przyczynę starzenia się komórek naszego organizmu. Wolne rodniki są bardzo reaktywne i mogą uszkadzać różne struktury wchodzące w skład komórek naszego organizmu, w tym  białka i materiał genetyczny.

Bakłażan dzięki wysokiej zawartości błonnika – zawiera go więcej  niż jabłko i brzoskwinia, zapobiega powstawaniu płytek miażdżycowych i tym samym wpływa korzystnie na układ krążenia. Jednocześnie ta niepozorna roślina obniża poziom cholesterolu.

Dlaczego bakłażany należy łączyć z tłustym mięsem?

Błonnik to zarówno zaleta, jak i wada bakłażana. Ten składnik przyspiesza perystaltykę jelit i zatrzymuje syntezę cholesterolu w wątrobie, dzięki czemu zmniejsza ryzyko otyłości i miażdżycy. Z drugiej strony błonnik składa się z włókien roślinnych, których nasz organizm nie jest w stanie strawić. W związku z tym nie wszystkie osoby mogą spożywać bakłażany.  Ludzie dotknięci nieswoistym zapaleniem jelita, chorobą Crohna itp.  nie powinni spożywać zbyt dużo błonnika, a zatem także powinni ograniczyć konsumpcję bakłażana.  Jeśli jednak zdrowie ci dopisuje, a chcesz uchronić się przed miażdżycą, wraz z każdym daniem mięsnym jedz bakłażany.

Bakłażan ze względu na to, iż jest ciężkostrawny, nie powinien być spożywany przez kobiety w ciąży, dzieci, osoby chore na podagrę i reumatyzm oraz borykające się z chorobami przewodu pokarmowego.

 

Lidia Kowalczuk

Komentarze (4)

Tess

3 lata temu

Bakłażan jest taki zdrowy a nie znam. Nikt ze znajomych nie kupował i nie gotował bakłażanu. Ja znam się tylko na tradycyjnych daniach ale moja siostra lubi robić nowe to namówię ją.

Mindi

3 lata temu

Nie jadłam jeszcze bakłażana, nie miałam okazji. Artykuł przekonał mnie, znajdę jakiś prosty przepis i sprawdzę czy danie będzie smakowało mnie i mojej rodzinie. Zdrowy owoc, trzeba to wykorzystać.

dulcynea

3 lata temu

Bardzo lubię bałażany , sama co prawda raz tylko robiłam zapiekankę.
Ale jak jestem na urlopie w Grecji czy na Bałkanach zawsze się nimi zajadam.
Tym bardziej , że oni przyrzadzają go bardzo smakowicie.
W tym roku nigdzie jeszcze nie byłam , więc może poszukam fajnego przepisu w internecie 🙂

Zostaw komentarz