Kobieta na rynku pracy Psychologia

Bądź liderem zespołu

badz-liderem-zespolu

Każda grupa potrzebuje swojego przywódcy i wcale nie musi to być formalny szef. Nawet Ty możesz zostać liderem zespołu. Lider to osoba, która ma możliwość wpływania na zachowanie zespołu, ale tylko pod warunkiem, że grupa mu na to pozwala.

Liderowanie to przewodzenie innym w taki sposób by sami chcieli w tym uczestniczyć. O ile z opisu wydaje się to całkiem proste okazuje się, że najlepsi liderzy przechodzą dziesiątki szkoleń by stać się mistrzami w swoim fachu i odpowiednio prowadzić swój zespół.

Lider czy menadżer?

Chociaż te dwie funkcje są często ze sobą mylone, nie można sprowadzać ich do jednego stanowiska. Najważniejszym zadaniem lidera jest planowanie. W przeciwieństwie do menadżera, który odpowiada za bieżącą organizację pracy, lider musi myśleć perspektywicznie, przewidywać przyszłość i planować z wyprzedzeniem. Każdy może wypracować swój własny styl działania. Najważniejsze jest to by skutecznie motywować pracowników, pokazywać im, że ich głos się liczy a inicjatywa jest wysoko ceniona.

Czas najwyższy

Liderem nikt się nie rodzi, można też nim zostać na każdym etapie swojego życia. Cech jakimi powinien wykazywać się dobry przywódca nabierasz w procesie kształtowania charakteru i osobowości, a te jak wiadomo modyfikują się w ciągu całego życia. Nie da się ukryć, że jako dojrzała kobieta masz już duże doświadczenie, znasz siebie bardzo dobrze, prawdopodobnie wiesz już, że nie musisz nikomu imponować a na wiele spraw potrafisz patrzeć z wymaganym u lidera dystansem. Jesteś więc idealnym przywódcą, musisz tylko wiedzieć co cię czeka.

Skuteczne przywództwo

Szef, lider, przywódca, po prostu osoba z autorytetem. Tylko niektórym przychodzi to łatwo, większość osób pracuje nad swoją postawą, sposobem podejmowania decyzji i stosunkiem do zespołu. Ci którzy mają to we krwi w naturalny sposób przejmują dowodzenie nad grupą, która wyraziła na to zgodę, choć i oni powinni wykazać się pokorą i z dystansem ocenić swoje zdolności przywódcze. Musisz pamiętać, że zachowania lidera mają wpływ nie tylko na faktyczną realizację planów, ale też na ludzi, którzy z nim współpracują. Nie mogą oni czuć się zmęczeni, zestresowani a żeby sprawdzić czy będziesz dobrym liderem, odpowiedz sobie na kilka pytań:

www.psychospace.pl

Każda grupa potrzebuje swojego przywódcy i wcale nie musi to być formalny szef. Lider to osoba, która ma możliwość wpływania na zachowanie zespołu, ale tylko pod warunkiem, że grupa mu na to pozwala.

1. Czy potrafię panować nad emocjami?

To najważniejsza cecha. Lider nie może być impulsywny, często zmieniać zdanie lub nastrój. Kontrola emocji i integralność charakteru pozytywnie wpływa na pracę całego zespołu, który jest w stanie przewidzieć zachowania swojego przywódcy i nie musi obawiać się jego wybuchowej reakcji.

2. Czy jestem zdecydowana?

Wszystko zależy od tego jaki przyjmiesz sposób przewodzenia, konsultacyjny czy partycypacyjny. Musisz pamiętać czy w przypadku pierwszego rzeczywiście konsultujesz wszystkie decyzje z zespołem i czy podejmujesz świadomą, wyważoną decyzję. Jeśli zdecydujesz się na model partycypacyjny, w którym w podejmowaniu decyzji uczestniczy cały zespół, musisz pamiętać by był on taki do końca. Jeśli ostatecznie wprowadzisz w życie projekt, który nie został zaakceptowany przez większość, możesz wiele stracić w oczach grupy.

3. Czy w łatwo dogaduję się z innymi?

Otwartość, wyrozumiałość ale też stanowczość stanowią bardzo ważne cechy dla każdego lidera. Musi on zjednać sobie ludzi, sprawić by chcieli się go słuchać. Ważne jest wyważenie między spoufalaniem się a profesjonalną sympatią. Błędem jest wychodzenie z założenia, że pobłażaniem i nadmiernie przyjacielską atmosferą stworzymy dobrze działający zespół.

www.psychospace.pl

Każda grupa potrzebuje swojego przywódcy i wcale nie musi to być formalny szef. Lider to osoba, która ma możliwość wpływania na zachowanie zespołu, ale tylko pod warunkiem, że grupa mu na to pozwala.

4. Czy dostrzegam wady tego co jest?

Lider musi projektować i odważnie podejmować działania związane z poprawą zastanej sytuacji. Gdy wchodzisz w nowy zespół łatwo możesz zauważyć jakie stanowisko przyjmujesz, czy dostosowujesz się do tego co zastałaś czy może od razu dostrzegasz wady w działalności.

5. Czy potrafię zmobilizować się do pracy?

Samodyscyplina pomaga wprowadzać dyscyplinę w całym zespole. Zdyscyplinowany i sumienny szef działa mobilizująco i zachęca do pracy wszystkich. Na pewno wiesz jak bardzo irytujące jest gdy zawalona pracą patrzysz na beztroskiego szefa, który plotkuje z zespołem.

Więc jak, nadajesz się na lidera?

www.psychospace.pl

Komentarze (6)

Emilly27k

11 lat temu

Nigdy nie byłam liderem w zespole. Jedynie pełniłam tą funkcję na studiach czy w szkole,ze względu na moją odwagę grupa zostawiała mi wybór. Praca zespołowa była, ale ostateczne wnioski przedstawiałam ja.

pati25

12 lat temu

Funkcja lidera do łatwych nie należy i nie każdemu by ona odpowiadała.Mi na pewno nie.Nie nadaję się do tego.

Emilly27k

12 lat temu

Filo ale zauważ ,że nie zawsze szefowie mają rację. Pracownik nie ma zdania, aby wyrazić swoją opinię co myśli o swojej pracy:)

filodendron

12 lat temu

Nie jestem typem przywódcy, nigdy nie chciałabym być liderem w pracy.Wolę słuchać mądrych szefów.Do tego trzeba mieć predyspozycje,których u siebie nie dostrzegam.A najlepiej to mieć wolny zawód i być samemu szefem dla siebie.

Emilly27k

12 lat temu

Moim zdaniem nie jest łatwo być liderem w pracy. Tworzy to rywalizację.Osobiście nie marzy mi się taka pozycja.

Zostaw komentarz