Depresja Sen

Sen a nadciśnienie

sen-a-nadcisnienie

Nadciśnienie tętnicze to poważny problem, zwiększający ryzyko zawału serca, udaru mózgu i innych problemów zdrowotnych. Powszechnie wiadomo, że niewłaściwa dieta jest przyczyną powstawania nadciśnienia m.in. przez fast foods, które zawierają dużo tłuszczu i soli. Ale okazuje się, że z naszym ciśnieniem tętniczym związany jest też inny element zdrowego życia – mianowicie sen.

Walcz z bylejakością

Zdrowy sen to ten, który jest głęboki, relaksuje i pomaga zregenerować się organizmowi. W natłoku przeróżnych spraw i obowiązków życie w naszej stresogennej cywilizacji doprowadza do znaczącego obniżenia jakości snu. Śpimy krótko i nieregularnie, nie zwracając uwagi na materac, podgłówek (ułożenie kręgosłupa) czy na to, że w pomieszczeniu jest zbyt dużo światła i szyszynka funkcjonuje nieprawidłowo itp. Po prostu śpimy byle jak, nie przywiązujemy to tego większej wagi, ponieważ po zaśnięciu do naszej świadomości zazwyczaj nie docierają ewentualne niewygody.

Syndrom pracoholika

Największy jednak problem to tzw. zarywanie nocy praca lub zabawa w godzinach nocnych – swoista regularna nieregularność. To ujemnie wpływa na nasze zdrowie. Sen dzieli się na dwie fazy – NREM (głęboki wolnofalowy) i REM (płytki, w którym występują marzenia senne). Kiedy zasypiamy zaczyna się faza NREM, która trwa ok. 100 min., po niej następuje faza REM trwająca ok. 15 min. Cykl powtarza się u dorosłej zdrowej osoby 4-5-krotnie. Podczas bezsenności faza głębokiego snu zazwyczaj jest krótka lub w ogóle nie występuje.

Z najnowszych badań naukowych opublikowanych w czasopiśmie “Hypertension” wynika, że osoby które nie dosypiają częściej zapadają na nadciśnienie niż osoby, które przykładają do snu większa wagę.

Badania przeprowadzone pod kierunkiem prof. S. Redlin z Harvard Medical School obejmowały osoby po 65. roku życia. Badani, u których głęboki sen był najkrótszy byli o 84 proc. bardziej narażeni na nadciśnienie od tych, którzy głęboko spali najdłużej.

dr Paweł F. Nowak

Nadciśnienie tętnicze to poważny problem, zwiększający ryzyko zawału serca, udaru mózgu i innych problemów zdrowotnych. Powszechnie wiadomo, że niewłaściwa dieta jest przyczyną powstawania nadciśnienia m.in. przez fast foods, które zawierają dużo tłuszczu i soli. Ale okazuje się, że z naszym ciśnieniem tętniczym związany jest też inny element zdrowego życia – mianowicie sen.

Warto więc się zastanowić nad jakością snu, na którą składa się wiele czynników m.in.: miejsce do spania, długość snu i jego regularność. Nasza aktywność zawodowa ma znamienny wpływ na jego jakość. W ciągu ostatnich 30 lat obserwuje się spadek średniej długości snu u ludzi w krajach wysokorozwiniętych. W Stanach Zjednoczonych procentowy udział osób w wieku produkcyjnym, których długość snu jest mniejsza od 6 godzin wzrósł z 12% w roku 1998 do 16% w 2005. Coraz częściej pojawia się bezsenność, której przyczyn doszukuje się w nerwicy, depresji, stresorach życia codziennego.

W najnowszych badaniach naukowych stwierdza się ponad 5-krotny wzrost ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego u osób, u których długość snu jest krótsza niż 5 godzin.

W Polsce można zauważyć, że w ostatnich latach zwiększa się rynek produktów (materacy, podgłówków itp.) związanych ze zdrowym snem. To oznaka wielkiego zapotrzebowania na odpoczynek w ciągle przyspieszającej cywilizacji, która żyje i działa 24h.

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (5)

Mindi

4 lata temu

Ciekawy artykuł. W sumie dużo się mówi i pisze o minimalnej ilości mu, jaką potrzebujemy dla zdrowia. Nie jest łatwo to zrealizować, szybko żyjemy i mamy bardzo dużo do zrobienia. Ale ryzyko życia i zdrowia to ważny argument. Zwrócę uwagę i postaram się tak zorganizować sobie i mężowi czas aby choć godzinkę wcześniej kłaść się do łóżka.

Tess

6 lat temu

Nigdy nie pomyślałam, że nadciśnienie tętnicze może być spowodowane brakiem snu. To było tłumaczyło dlaczego tak wiele ludzi ma takie problemy. Niestety tempo życia wzrosło i nie wszyscy mogą to zmienić.

aneczka

7 lat temu

Nie należę do osób, które zarywają noc. Staram się zawsze chodzić wcześnie spać, muszę spać co najmniej 8 godzin, żebym czuła się wyspana.

pati25

8 lat temu

Wiele cennych informacji dowiedziałam się z tego artykułu.Wynikałoby z tego i jest wskazane spać długo,więcej niż 5 godzin aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia ndciśnienia.Śpijmy więc słodko.Miłych snów!

Zostaw komentarz