cukinia-na-wakacyjny-obiad

Cukinia to odmiana dyni zwyczajnej. Wyselekcjonowano ją we Włoszech i stąd pierwotna nazwa „cukinia” od włoskiego zucchini. Na południowym wschodzie Polski popularność zdobyła nazwa kabaczek.

Niezależnie od tego czy nazywasz to pyszne warzywo cukinią czy kabaczkiem, lato to wyśmienity czas, aby delektować się jego wybornym smakiem, który specjaliści określają jako słodko- pikantny.

Cukinia na wiele sposobów

Szerokie zastosowanie w kuchni, od podania na surowo, smażenia, pieczenia, duszenia, gotowania sprawia, że coraz więcej Polek po nią sięga jako dodatek do obiadu lub potrawę sama w sobie.
W sieci, aż tłoczno od przepisów na cukiniowe zupy, drugie dania, sałatki, surówki, napoje, desery, a także marynaty.

Jeżeli dbasz o linie to na pewno ucieszy Cie fakt, że za tak wybornym smakiem nie idą w parze kalorie. Cukinia należy do warzyw niskokalorycznych i wbrew pozorom ma dużą wartość odżywczą. Średniej wielkości surowe warzywo ma tylko 25 kalorii, a w tym 0,2 grama tłuszczu, 1,5 grama białka, 4 gramy węglowodanów i ponad 2 gramy błonnika, dzięki któremu jej konsumowanie sprzyja przemianie materii. Ponadto zawiera ona duże ilości witaminy C – silnego przeciwutleniacza, który zapobiega chorobom wynikającym z jej niedoboru, np. szkorbutowi.

Wyborna i zdrowa

Dojrzała cukinia zawiera:

  • witaminy PP,
  • witaminy B1,
  • karoten
  • potas

Co ciekawe nie kumuluje metali ciężkich, które coraz częściej zawarte są w kupowanych przez nas, pozornie zdrowych warzywach.
Jedzenie tego ogórko- podobnego warzywa, przyczynia się również do wzmocnienia delikatnych naczyń włosowatych, co może mieć znaczenie dla Pań o cerze naczynkowej i z tendencją do pojawiania się siniaków i wylewów, nawet przy niegroźnych uderzeniach.
Ponadto cukinia odkwasza nasz organizm, a zawarta w niej luteina regeneruje nasze oczy.
Ma wysoką zawartość wody i skutecznie nasyca żołądek.

Pamiętaj, ze najsmaczniejsze cukinie pojawiają się późną wiosną.
Warto wiedzieć, że w przetwórstwie przemysłowym zastosowanie znajdują owoce wielkości 10-15 cm chociaż za najsmaczniejsze uważa się owoce w pełni wyrośnięte to jest o długości ok. 25 cm.

Goszcząc w twojej kuchni, cukinia urozmaici Twoje posiłki i zadba o zdrowie Twoich domowników. Drogie Panie, czekamy na Wasze ciekawe i oryginalne przepisy na dania z cukinii!

Anna J

17 KOMENTARZE

  1. ja mam cukinię z działki – niemal co roku obficie owocuje! w tym roku zrobiłam mnóstwo „słoików” – cukinia kiszona, cukinia z curry :) no i oczywiście lekko podduszona z pomidorami do zamrożenia – jako podstawa do leczo – będzie jak znalazł na szybką kolację!

  2. Pamietam czasy kiedy cukinia byla nowoscia.Nie wiedzialam co mam z nia i z niej zrobic…A teraz jest krolowa na moim stole w postaci lecza,zup i pysznych przetworow.Pamietam tez jak bylam dumna kiedy po raz pierwszy urosla w moim ogrodzie.Zachwycalismy sie wszycsy i tak jest do dzis…:):):)

  3. Ja również uwielbiam cukinię pod każdą postacią!:) Nadziewam ją różnymi farszami, w zależności od tego, co jest w lodówce, robię z niej małe kotleciki,leczo i bigos. Niestety przetworów już nie robię, bo muszę każdą roślinkę kupować. Przyznaję, jest smaczna, zarówno na ciepło jak i na zimno. Wszystkim miłośniczkom tego warzywka życzę: SMACZNEGO I DUŻO ZDRÓWKA:)

  4. Cukinię lubimy w domu, pod każdą postacią.Bardzo często robię leczo z cukinii z dodatkiem papryki,lubię packi ziemniaczane z dodatkiem cukinii. Robię też sałatkę z cukinii,papryki,cebulki jest bardzo smaczna.Sałatkę też robię na zimę z kapusty,cukinii,kalafiora,marchewki jest też bardzo smaczna.Ale artykuł mnie zaskoczył, pokazując nam walory cukinii i jakie dobrodziejstwa w niej są.Nigdy nie zastanawiałam się jakie witaminy zawiera i jaka jest zdrowa.Basia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ