Leczenie osteoporozy Osteoporoza Profilaktyka osteoporozy Przyczyny osteoporozy

Profilaktyka osteoporozy

profilaktyka-osteoporozy

Częste złamania kości mogą być spowodowane osteoporozą. Aby temu zapobiec, postaw na odpowiednią profilaktykę.

Wapń – cenny budulec kości

W celu rozpoznania choroby przeprowadza się m.in. badanie gęstości kości czyli densytometrię, dzięki której oceniana jest zawartość substancji mineralnych i stopień zagrożenia wystąpienia osteoporozy. Aby ustrzec się przed dolegliwością, niezbędna okazuje się profilaktyka. Zmiana stylu życia – a przede wszystkim sposobu odżywiania – ma w tym przypadku kluczowe znaczenie.

Naukowcy, lekarze i dietetycy podkreślają, że poprzez właściwe nawyki żywieniowe oraz odpowiednią aktywność fizyczną można zmniejszyć ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym także osteoporozy.

W codziennej diecie nie powinno zatem zabraknąć wapnia, magnezu, fosforu, witamin D3, C, B6 oraz K, jak również zrównoważonej ilości białka, tłuszczów i węglowodanów – mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk z Centrów Naturhouse.

Najważniejszą rolę odgrywa oczywiście wapń – budulec kości, dlatego tak istotne jest jego odpowiednie dostarczanie przed osiągnięciem szczytowej masy kostnej. Maksymalne zapotrzebowanie przypada na pierwsze miesiące życia i okres dojrzewania, wynosi wtedy ok. 1200 mg na dzień. W późniejszym wieku spada do 1000 mg.

Naturhouse

Częste złamania kości mogą być spowodowane osteoporozą. Aby temu zapobiec, postaw na odpowiednią profilaktykę.

Większe zapotrzebowanie, ok. 1500 mg, występuje u kobiet w ciąży, jak również po okresie menopauzy i u osób po 65 roku życia. Warto pamiętać, że niektóre substancje mogą hamować wchłanianie Ca, są to m.in.: kwas szczawiowy (występuje w szpinaku), kwas fitynowy (łuski ziaren zbóż), alkohol, kofeina, sód czy błonnik pokarmowy. Z kolei witamina D, laktoza oraz aminokwasy o charakterze kwasowym powodują lepszą przyswajalność pierwiastka.

Właściwe nawyki żywieniowe

Nie bez powodu specjaliści zalecają, aby dzieci wypijały przynajmniej jedną szklankę mleka dziennie. W jadłospisie powinny pojawić się także produkty fermentowane, takie jak kefir, maślanka czy jogurt. Warto również spożywać soki, napoje i przetwory mleczarskie wzbogacane w wapń. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest dodatkowa suplementacja preparatami zawierającymi calcium.

Aby zapewnić sobie właściwą ilość wapnia w ciągu dnia (ok. 1000 mg), należy np. wypić szklankę jogurtu naturalnego, zjeść 200 g sera twarogowego i 200 g sardynek lub wypić 2 szklanki mleka i zjeść 2 plasterki sera żółtego – dodaje dietetyk.

Kompleksowa profilaktyka

Równie istotnym elementem profilaktyki jest aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia – bieganie, aerobik lub gimnastyka mają nieocenione znaczenie dla zdrowia oraz kondycji całego organizmu. Podobnie jak ograniczenie używek w postaci alkoholu, papierosów czy nadmiernej ilości kawy. Odpowiednia dieta i zdrowy styl życia okazują się jedną z lepszych recept, zmniejszających ryzyko zachorowań na większość chorób cywilizacyjnych, w tym także na osteoporozę.

Naturhouse

Komentarze (4)

basia4ab

8 lat temu

Moja mamusia ma osteoporozę.Dopiero gdy zostały złamane kręgi kręgosłupa i wystąpił silny ból, zrobiłyśmy zdjęcia rtg i właśnie na nich wyszło już, że jest bardzo za awansowana osteoporoza.W Krakowie też wykonałyśmy badanie i tez potwierdziło za awansowaną osteoporozę. Zażywa leki i dużo teraz je nabiału, by wzmocnić kości.Prawie rok chodziła, nawet spała w gorsecie metalowym.Po zrobieniu teraz zdjęć, widoczne jest zalanie kręgów kręgosłupa. Teraz nic nie może robić,tylko dużo spacerować i dobrze się odżywiać.Mamusia moja ma 76 lat.Basia

Annagata

8 lat temu

Moja babcia cierpiała na osteoporozę.Ja na szczęście nie mam z tym problemu.Tym bardziej się cieszę,bo nie przyswajam nabiału.Kiedyś mogłam jeszcze zjeść budyń czy jogurt,tera już niestety nie.Ale kości mam mocne.Czasem się potłukę,ale odpukać,nigdy nie złamię.

tereska56

8 lat temu

Staram się zbilansować dietę. Ale nie zawsze jestem pewna, czy dobrze to robie. No i nie zawsze mam czas, by przemyśleć jadłospis. Ale mleko spożywam za to codziennie. I to nie tylko do kawy 😉

pati25

8 lat temu

Osteoporoza to częsta choroba.Jednak dbając o prawidłową dietę bogatą w wapń,dbając by spożywać dużo wapnia możemy ustrzec się przed tą chorobą.Według niedawnego testu na osteoporozę to nie należę do osób zagrożonych ale profilaktycznie przyjmuję dużo wapnia w pożywieniu.

Zostaw komentarz