Leczenie osteoporozy Osteoporoza Profilaktyka osteoporozy Przyczyny osteoporozy

Profilaktyka osteoporozy

profilaktyka-osteoporozy

Częste złamania kości mogą być spowodowane osteoporozą. Aby temu zapobiec, postaw na odpowiednią profilaktykę.

Wapń – cenny budulec kości

W celu rozpoznania choroby przeprowadza się m.in. badanie gęstości kości czyli densytometrię, dzięki której oceniana jest zawartość substancji mineralnych i stopień zagrożenia wystąpienia osteoporozy. Aby ustrzec się przed dolegliwością, niezbędna okazuje się profilaktyka. Zmiana stylu życia – a przede wszystkim sposobu odżywiania – ma w tym przypadku kluczowe znaczenie.

Naukowcy, lekarze i dietetycy podkreślają, że poprzez właściwe nawyki żywieniowe oraz odpowiednią aktywność fizyczną można zmniejszyć ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym także osteoporozy.

W codziennej diecie nie powinno zatem zabraknąć wapnia, magnezu, fosforu, witamin D3, C, B6 oraz K, jak również zrównoważonej ilości białka, tłuszczów i węglowodanów – mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk z Centrów Naturhouse.

Najważniejszą rolę odgrywa oczywiście wapń – budulec kości, dlatego tak istotne jest jego odpowiednie dostarczanie przed osiągnięciem szczytowej masy kostnej. Maksymalne zapotrzebowanie przypada na pierwsze miesiące życia i okres dojrzewania, wynosi wtedy ok. 1200 mg na dzień. W późniejszym wieku spada do 1000 mg.

Naturhouse

Częste złamania kości mogą być spowodowane osteoporozą. Aby temu zapobiec, postaw na odpowiednią profilaktykę.

Większe zapotrzebowanie, ok. 1500 mg, występuje u kobiet w ciąży, jak również po okresie menopauzy i u osób po 65 roku życia. Warto pamiętać, że niektóre substancje mogą hamować wchłanianie Ca, są to m.in.: kwas szczawiowy (występuje w szpinaku), kwas fitynowy (łuski ziaren zbóż), alkohol, kofeina, sód czy błonnik pokarmowy. Z kolei witamina D, laktoza oraz aminokwasy o charakterze kwasowym powodują lepszą przyswajalność pierwiastka.

Właściwe nawyki żywieniowe

Nie bez powodu specjaliści zalecają, aby dzieci wypijały przynajmniej jedną szklankę mleka dziennie. W jadłospisie powinny pojawić się także produkty fermentowane, takie jak kefir, maślanka czy jogurt. Warto również spożywać soki, napoje i przetwory mleczarskie wzbogacane w wapń. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest dodatkowa suplementacja preparatami zawierającymi calcium.

Aby zapewnić sobie właściwą ilość wapnia w ciągu dnia (ok. 1000 mg), należy np. wypić szklankę jogurtu naturalnego, zjeść 200 g sera twarogowego i 200 g sardynek lub wypić 2 szklanki mleka i zjeść 2 plasterki sera żółtego – dodaje dietetyk.

Kompleksowa profilaktyka

Równie istotnym elementem profilaktyki jest aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia – bieganie, aerobik lub gimnastyka mają nieocenione znaczenie dla zdrowia oraz kondycji całego organizmu. Podobnie jak ograniczenie używek w postaci alkoholu, papierosów czy nadmiernej ilości kawy. Odpowiednia dieta i zdrowy styl życia okazują się jedną z lepszych recept, zmniejszających ryzyko zachorowań na większość chorób cywilizacyjnych, w tym także na osteoporozę.

Naturhouse

Komentarze (4)

basia4ab

10 lat temu

Moja mamusia ma osteoporozę.Dopiero gdy zostały złamane kręgi kręgosłupa i wystąpił silny ból, zrobiłyśmy zdjęcia rtg i właśnie na nich wyszło już, że jest bardzo za awansowana osteoporoza.W Krakowie też wykonałyśmy badanie i tez potwierdziło za awansowaną osteoporozę. Zażywa leki i dużo teraz je nabiału, by wzmocnić kości.Prawie rok chodziła, nawet spała w gorsecie metalowym.Po zrobieniu teraz zdjęć, widoczne jest zalanie kręgów kręgosłupa. Teraz nic nie może robić,tylko dużo spacerować i dobrze się odżywiać.Mamusia moja ma 76 lat.Basia

Annagata

10 lat temu

Moja babcia cierpiała na osteoporozę.Ja na szczęście nie mam z tym problemu.Tym bardziej się cieszę,bo nie przyswajam nabiału.Kiedyś mogłam jeszcze zjeść budyń czy jogurt,tera już niestety nie.Ale kości mam mocne.Czasem się potłukę,ale odpukać,nigdy nie złamię.

tereska56

10 lat temu

Staram się zbilansować dietę. Ale nie zawsze jestem pewna, czy dobrze to robie. No i nie zawsze mam czas, by przemyśleć jadłospis. Ale mleko spożywam za to codziennie. I to nie tylko do kawy 😉

pati25

10 lat temu

Osteoporoza to częsta choroba.Jednak dbając o prawidłową dietę bogatą w wapń,dbając by spożywać dużo wapnia możemy ustrzec się przed tą chorobą.Według niedawnego testu na osteoporozę to nie należę do osób zagrożonych ale profilaktycznie przyjmuję dużo wapnia w pożywieniu.

Zostaw komentarz