pachne-wiec-jestem

„Kobieta bez zapachu to kobieta bez przyszłości” – powiedziała ponadczasowa kreatorka stylu, Coco Chanel. I miała całkowitą rację. Dobrze dobrany zapach perfum podkreśla cechy osobowości, dodaje uroku, jest niezastąpionym atrybutem sztuki uwodzenia i dodaje pewności siebie jego właścicielce.

Magnetyzm perfum
Znano je już w Starożytności. Jednakże to dopiero wiek X przyniósł prawdziwe perfumy, czyli olejki zapachowe rozpuszczone w alkoholu. Ich ojczyzną jest Arabia, stąd w XI-XIII wieku dzięki Wyprawom Krzyżowym, powróciły do Europy ku przyjemności i rozkoszy wielbicieli zapachów. Dzisiaj, produkt luksusowy i powszechnie pożądany. Dla kobiety – niezbędny.

Kompozycja zapachu to klucz do naszego zmysłu węchu. Składniki kompozycji dzielimy na nuty zapachowe: nutę bazową, średnią ( nuta sercowa), wysoką ( nuta głowy).

Zapach kobiety
Każda z nas jest wyjątkowa i wybiera inny zapach, który odzwierciedla duszę, podkreśla temperament. Inaczej pachnie kobieta- kusicielka, niepokorna femme fatale, inaczej Pani świadoma swojej atrakcyjności, a jeszcze inaczej delikatna romantyczka i marzycielka. Zapach potrafi rozpalać zmysły, rozbudzać pożądanie, sprawić, że zostaniemy zapamiętane. Jest nasza wizytówką.

Wyróżniamy rożne kategorie zapachów:

  • kwiatowe – uwielbiana przez kobiety i najliczniej reprezentowana.
  • cytrusowe – to jedna z najstarszych i najpopularniejszych kategorii zapachów.
  • aldehydowe – najmłodsza kategoria (powstała w latach 20. XX wieku). Pierwszy zapach z tej kategorii to kultowy Chanel No 5.
  • orientalne – kategoria perfum bardzo ciepłych, zmysłowych, egzotycznych oraz mających bardzo trwały zapach.
  • szyprowe (chypre) – specyficzna, drzewno- cytrusowa kompozycja.
  • drzewne- najpopularniejsza kategoria męskich zapachów
  • paprociowe (Fougère) – głównie męskie zapachy
  • tytoniowo- skórzane – kategoria częściej występująca w przypadku perfum niszowych niż tzw. popularnych. Należą do niej zapachy ciepłe, lekko duszne.

Sztuka udanego zakupu
Drogerie uginają się od ilości i różnorodności kuszących flakoników. Możemy wybierać wśród perfum lub wód toaletowych czy wód perfumowanych, sygnowanych znanym nazwiskiem projektanta lub gwiazdy show – biznesu czy znaną firmą sportową. Podstawowe kryterium wyboru – nasz gust i zasobność portfela.

Oto kilka podstawowych zasad, którymi warto się kierować kupują wymarzone, unikatowe perfumy:

  • Za jednym razem nie wąchamy więcej niż 3 – 5 zapachów
  • Należy rozpocząć test od zapachów cytrusowych, następnie przejść do orientalnych, korzennych
  • Na zakupy najlepiej jest się wybrać przed południem, bo wtedy nasz nos jest najwrażliwszy na doznania zapachowe
  • Nie należy sugerować się jak dany zapach pachnie na innej kobiecie. Każdy człowiek ma swój specyficzny zapach, dlatego te same perfumy na dwóch różnych osobach będą pachnieć inaczej.

Na koniec, Drogie Panie najważniejsza zasada – wybrany zapach to nam ma się podobać i dla nas ma być najpiękniejszy i wyjątkowy. Ten zapach to my.

Zuzanna Górka