kiedy-wezwac-pomoc

W życiu przytrafiają się różne sytuacje, także nieprzewidywalne i tragiczne. W takich chwilach zdarza się, że tracimy głowę i nie potrafimy podjąć odpowiedniej decyzji. Dobrze jest wiedzieć co zrobić kiedy jesteśmy świadkami wypadku, jak rozmawiać z dyspozytorem pogotowia, kiedy wezwać karetkę, a w jakich sytuacjach skorzystać z nocnej opieki medycznej.

W przypadku, gdy nie ma powyższych objawów, ale są obawy, że występująca choroba może się znacznie pogorszyć jeśli będziemy zwlekać z wizytą u lekarza – mamy możliwość skorzystania ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki lekarskiej. Wystarczy zadzwonić do dyżurnego ambulatorium w danym mieście. W ramach takiej pomocy udzielane są porady na miejscu, a także w szczególnych wypadkach możliwe są wizyty domowe.

Kiedy dzwonimy na pogotowie bardzo ważne jest, aby podać jak najbardziej precyzyjne i jasne informacje. Najważniejsze, aby powiedzieć kto potrzebuje pomocy, jaki jest powód wezwania oraz podać dokładne miejsce zdarzenia i kto wzywa karetkę. Dyspozytor może zadawać standardowe pytania:

  1. Co się wydarzyło?
  2. Z jakiego numeru zgłasza się wezwanie (ważne ze względu na ponowny kontakt).
  3. Czy osoba poszkodowana jest przytomna? Czy się rusza? Czy reaguje na bodźce?
  4. Czy oddycha? Czy wyczuwalny jest puls na tętnicy szyjnej?
  5. Jaki jest adres miejsca zdarzenia?
  6. Jakie są dane i wiek osoby poszkodowanej?

Należy poczekać, aż dyspozytor potwierdzi realizację wezwania słowami: wezwanie przyjęte i sam się rozłączy – na wypadek, gdyby chciał jeszcze o coś zapytać.

Numery Pogotowia Ratunkowego:

Z tel. stacjonarnego: 999
Z tel. komórkowego: 112
W górach: 0-601 100 300
Nad morzem: 0-601 100 100

M. Borowik