żółtka jajek

Bez względu na wiek można mieć reakcje alergiczne na żółtka jajek. Wiele z nich ujawnia się w zaskakujących momentach np. gdy nabywamy zwierzę albo przy wypiekach.

Osoby z problemami alergicznego nieżytu nosa czy astmy (np. przez sierść, ptasie pióra) mogą odczuwać duszności, ciast czy lodów po spożyciu jaja, przy czym alergia nie jest alergią na jaja, a jedynie na żółtka. Bywa też tak, że osoby uczulone na białko jaj mają reakcje alergiczne na żółtka, albo alergia występuje jako objaw reakcji krzyżowej podczas alergii na pylące trawy.

REKLAMA

Co powodują antygeny żółtka?

Niepożądane objawy alergiczne w tym przypadku to głównie pokrzywka kontaktowa, ale też reakcje na proszek jajeczny, który bywa dodatkiem do szamponów czy lukru cukierniczego, wywołujących reakcje podobne do astmy.

W tym przypadku żółtko można zastąpić (w produkcji przemysłowej) barwnikiem azowym – tartrazyną czyli E-102 zwaną żółcienią spożywczą. Warto wiedzieć jednak, że tartrazyna uwalnia histaminę, dlatego po jej spożyciu astmatycy mogą odczuwać wzmożone objawy choroby (jest ona także odpowiedzialna za skurcze macicy, grożące poronieniem u ciężarnych).

MC

11 KOMENTARZE

  1. Kiedyś oglądałam program o jajach. I – jeśli w to wierzyć , to żółtka są
    bardzo zdrowe. I wcale – nie powiększają cholesterolu… to do Mejgosi 🙂
    Mało tego – zjedzenie dwóch jajek dziennie, powinno poprawić nastrój.
    Ponoć , działają antydepresyjnie…. Ile w tym prawdy ??? Nie wiem.
    A, ponieważ – uwielbiam jaja, najbardziej – sadzone – to jem. A co tam…
    Co jakiś czas – naukowcy – zmieniają zdanie na temat różnych produktów.
    Jakby tak wszystkim wierzyć, to najlepiej – nic nie jeść…. bo to nie zdrowe,
    tamto – z chemią, inne – z ulepszaczami, glutaminianem …. dajcie spokój.
    Powietrze – też – podtrute. Mam przestać oddychać ????

  2. Po przeczytaniu tego artykułu, wygląda na to, że powinnam dać sobie spokój z jajkami (astma). Lubię jednak jajka i nie za bardzo mam ochotę z nich zrezygnować, więc będę się trzymała tego co proponuje Filo:
    „…zdrowego rozsądku i doświadczenia życiowego”.

  3. Jajka od kury zielononozki nie uczulaja i maja o 30% mniej cholesterolu niz zwykle. Jajka od takich kurek sa bardzo zdrowe, poniewaz sa karmione naturalnie, bez paszy. Nazywa sie je szczesliwymi kurkami bo biegaja sobie swobodnie po podworku 🙂

  4. Podaję pozytywnne strony jedzenia żółtek jaj.
    „Tym czasem żółtko to prawdziwa bomba witaminowo-mineralna, której w żadnym wypadku nie należy się pozbywać. A oto lista dobrodziejstw którą tracimy wyrzucając żółtka:
    Lecytyna
    Lecytyna bierze udział w procesach metabolicznych, jest częścią składową tkanki nerwowej, zapobiega tworzeniu się złogów miażdżycowych, obniża poziom cholesterolu LDL, zapobiega nadmiernej kumulacji tłuszczu w wątrobie. Więc zupełnie niepotrzebnie martwimy się o wysoki poziom cholesterolu.
    Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach zawartość w jednym żółtku:
    A 177ug
    D 0,9ug
    E 0,4ug
    B2 0,2mg
    B12 1ug
    Folacyna 30ug
    Beta-karoten 5,8ug
    Dostarczamy te witaminy razem z tłuszczem, więc nie trzeba się martwić o przyswajalność.
    Minerały zawartość w jednym żółtku:
    Sód 10mg
    Potas 25mg
    Wapń 29mg
    Fosfor 117mg
    Magnez ; 3mg
    Żelazo 1,4mg
    Cynk ; 0,7mg
    Tłuszcze:
    Nasycone 37%
    Jedno-nienasycone n-6 54%
    Wielo-nienasycone n-3 9%
    Rozkład makro dla jednego żółtka:
    Białko ; 3g
    Tłuszcz 6g ;
    Wartość energetyczna 63kcal.

    Witamina E, prekursory witaminy A, betaina, selen, chrom i kwasy tłuszczowe obecne w jaju obniżają nadciśnienie, poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, zapobiegając w ten sposób zawałowi, dusznicy bolesnej oraz zakrzepicy. Znajdujący się w jaju chrom obniża we krwi poziom złego cholesterolu i cukru, poprawiając produkcję insuliny. Równocześnie obecne w żółtku naturalne sterole podnoszące we krwi poziom dobrego cholesterolu, w efekcie zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału. Obecna w jaju cholina i witaminy z grupy B wzmacniają pamięć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ