Dieta O dietach

Dieta na bolące stawy

dieta-na-bolace-stawy

To w jakiej stawy są kondycji zależy w dużej mierze od stylu życia, jaki prowadzimy. Służy im regularna aktywność fizyczna oraz odpowiednia dieta. Jak się odżywiać, by uniknąć bólu stawów oraz rozwoju stanów zapalnych?

Stawy to miejsca łączące dwie (i więcej kości), składają się z chrząstki, więzadeł, ścięgien, kaletek i błony maziowej, która wyściela torebkę stawową. Umożliwiają nam poruszanie się, niestety – są też bardzo podatne na urazy.

Przede wszystkim konieczna jest racjonalna dieta, pozwalająca utrzymać prawidłową masę ciała.

Nie powinno w niej zabraknąć: nabiału – mleka, twarogów, jogurtów (stanowią źródło wapnia, ale też pełnowartościowego białka – budulca chrząstki stawowej); produktów zbożowych, jak niełuskany ryż, pieczywo pełnoziarniste, makarony razowe czy otręby a także warzyw strączkowych (zawierających duże ilości błonnika oraz witamin z grupy B).

Ważne jest też codzienne dostarczanie organizmowi kilku porcji owoców i warzyw. Są one bowiem źródłem antyoksydantów, zapobiegających zwyrodnieniu i opóźniających starzenie się stawów. Oprócz tego witamina C bierze udział w produkcji kolagenu (jednego z budulców chrząstki), wpływa na kondycję stawów oraz ścięgien.

Kluczowym składnikiem diety „chroniącej” przed bólem stawów są również ryby morskie, jak makrela, flądra, tuńczyk, halibut czy śledzie – stanowią one źródło kwasów tłuszczowych omega-3 (wspomagających zwalczanie stanów zapalnych), oraz witaminy D(ułatwiającej przyswajanie wapnia).

Redakcja

To w jakiej stawy są kondycji zależy w dużej mierze od stylu życia, jaki prowadzimy. Służy im regularna aktywność fizyczna oraz odpowiednia dieta. Jak się odżywiać, by uniknąć bólu stawów oraz rozwoju stanów zapalnych?

Pomocne w zwalczaniu stanów zapalnych mogą być także: czosnek, cebula, kurkuma, bazylia, imbir, chrzan, mięta i szałwia. Jeżeli chodzi o tłuszcze w diecie, to dobrze jest wybierać te o pochodzeniu roślinnym, jak oliwa z oliwek, oleje lniany i rzepakowy.

Tak jak niektóre pokarmy korzystnie oddziałują na stan stawów, tak inne mogą im zaszkodzić. Chcąc zapobiec bolesnym objawom, powinno się w diecie ograniczyć: ilość tłuszczy zwierzęcych, czerwonego mięsa, ale też olejów słonecznikowego i kukurydzianego; ilość białego pieczywa ubogiego w błonnik; obecność żywności wysokoprzetworzonej, zawierającej dużo dodatków, konserwantów; ilość kawy, alkoholu i herbaty (wypłukują magnez z organizmu oraz zmniejszają przyswajalność białka). Kofeina obniża ponad to wchłanianie wapnia.

Redakcja

Komentarze (7)

Emilly27k

6 lat temu

Utrzymać odpowiednią masę ciała nie jest łatwo.
Samo dbanie o wygląd sprawia ,że uważamy na to co jemy. Pełnoziarniste pieczywo jest zdrowe ze względu na ziarna zawarte w samym pieczywie.
Dla mnie osobiście jedzenie ostatnio kaszy wzbogaca smak potraw zamiast jedzenia ziemniaczków. Uważam ,żer kasza jest zdrowsza i smaczniejsza.

pati25

6 lat temu

Aby mieć zdrowe stawy powinno się jeść ryby morskie, pieczywo pełnoziarniste, kasze, oliwa, olej rzepakowy, orzechy włoskie, warzywa i owoce z dużą ilością witaminy C, ważne są również przyprawy. Kurkuma, imbir czy goździki mają działanie przeciwzapalne. Zmniejszają też obrzęki i sztywność stawów

Nie jemy:tłuste mięsa, podroby, uważamy na olej słonecznikowy, na pestki słonecznika, unikamy produktów wysoko przetworzonych – zup i dań w proszku, uważamy na kawę i herbatę, wykluczamy całkowicie alk ohole

pati25

7 lat temu

Także w tym wypadku ważna jest odpowiednia dieta 🙂
Wszystkie te produkty zawartev są w mojej diecie.Zresztą je lubię..Za mało tylko jest w niej przypraw.To muszę zmienić

drobina

8 lat temu

Przekonałam się na własnej skórze, jak wielki wpływ na naszą kondycję ma odpowiednia dieta. Był czas, że miałam wielkie kłopoty z bólem stawów. Radykalna zmiana diety poparta aktywnością fizyczną sprawiły, że moje kłopoty z bólem stawów skończyły się.:-)

filodendron

8 lat temu

Ja podobnie jak koleżanka te potrawy stosuję , muszę wzbogacić swoją dietę o te przyprawy – ostatnio dużo się słyszy o zaletach kurkumy i imbiru.

Zostaw komentarz