Dieta Uważaj na...

Gdzie kryje się sól?

gdzie-kryje-sie-sol

Kiedy większość z nas myśli o soli, ma na myśli to, co wysypuje z solniczki na swoje potrawy. Oczywiście niezmiernie ważne jest, by ograniczać dodawanie soli z solniczki, ale musisz uważać również na tę sól, której nie widzisz, ani nie czujesz.

Ilość sodu zawartego w żywności wzrasta wraz z jej przetworzeniem. Na przykład surowe pomidory zawierają średnio 36 mg sodu na kilogram, ale już sos pomidorowy kryje w sobie aż 7073 mg sodu w każdym kilogramie.

Przeciętne ilości sodu różnią się też w zależności od grup żywności. A więc nie pozostaje nam nic innego, jak czytanie etykiet i porównywanie tych samych produktów różnych marek.

Słone bomby

„Sodowe bomby” można znaleźć wśród dań, które każdego dnia lądują na naszych talerzach. Pamiętajmy jednak, że zawsze istnieją sposoby, aby jeść ich mniej. Jakie to sposoby?

  • Chleb rzadko jest postrzegany jako produkt, który dostarcza nam dużych ilości sodu. Ale takim właśnie produktem jest, głównie ze względu na fakt, że jemy go regularnie. Przez to dostarcza nam około 15-27% sodu w diecie.

W 100 g białego chleba sodu jest od 400 do 600 mg, w ciemnym – do 550 mg/100 g. Najlepiej wybierać chleb z pełnej mąki lub pełnoziarnisty – w nim zwykle sodu jest mniej. Zawsze szukaj zawartości sodu na etykiecie i wybieraj te rodzaje chleba, w których będzie go jak najmniej.

Pro-test

Kiedy większość z nas myśli o soli, ma na myśli to, co wysypuje z solniczki na swoje potrawy. Oczywiście niezmiernie ważne jest, by ograniczać dodawanie soli z solniczki, ale musisz uważać również na tę sól, której nie widzisz, ani nie czujesz.

  • Wraz z wędlinami (kiełbasami, szynką itd.) pochłaniamy kilkanaście procent sodu. Jeden plaster szynki to już około 400 mg zjedzonego sodu. Biorąc pod uwagę fakt, że dzienna zalecana minimalna dawka to 575 mg, poza plasterkiem szynki pozostaje nam już niewiele do zjedzenia.
  • Pomidor jest prawie w ogóle pozbawiony sodu. Ale do czasu, gdy się go nie przetworzy. Produkty z przetworzonych pomidorów zawierają zwykle duże ilości sodu. Na opakowaniach sprawdzaj, ile. Na przykład sos pomidorowy to dodatkowe 150 mg sodu w każdej łyżce. Szklanka soku pomidorowego dostarczy nam około 260 mg sodu, ale jeśli dobrze poszukasz, znajdziesz sok o zawartości sodu o połowę mniejszej.
  • Potrawy wędzone zawierają z reguły więcej sodu, ponieważ dodaje się do nich soli w procesie wędzenia, aby zapobiegać psuciu się żywności.

  • Każda łyżka sosu sojowego zawiera od 840 do 1140 mg sodu. Nie daj się zwieść sosowi o jasnej barwie lub lżejszym smaku. On też może zawierać równie dużo sodu.
  • Marynaty to kolejna grupa produktów o wysokiej zawartości sodu.

Pro-test

Kiedy większość z nas myśli o soli, ma na myśli to, co wysypuje z solniczki na swoje potrawy. Oczywiście niezmiernie ważne jest, by ograniczać dodawanie soli z solniczki, ale musisz uważać również na tę sól, której nie widzisz, ani nie czujesz.

  • Gotowe zupki mogą zaskoczyć cię zawartością sodu. Przygotuj się na 700-1000 mg w jednej porcji wielkości głębokiego talerza.

Jeśli nie możesz rozstać się z masłem lub miksem do smarowania pieczywa, zawsze wybieraj chociaż wersje bez dodatku soli.

  • Wiele makaronów instant lub innych dań instant to istne bomby sodowe. Niektóre takie dania do szybkiego przygotowania zawierają więcej niż całodzienna zalecana dawka sodu. Pamiętaj, że znaczna część sodu pochodzi z saszetki z przyprawą, o ile taka jest dodawana do naszego dania. W takim wypadku lepiej zrezygnuj ze zużycia całej saszetki. Albo po prostu ogranicz spożywanie takich gotowych dań.
  • Jedzenie z fast foodu pełne jest sodu. Jeśli często wpadasz do McDonald’sa czy chińskiego baru, jeden posiłek może dostarczać ci całą maksymalną dozwoloną dzienną dawkę sodu. Porcja Bic Maca z frytkami i keczupem to ponad 1500 mg sodu.

Więcej na: www.Pro-Test.pl

Pro-test

Komentarze (5)

pati25

7 lat temu

Słyszałam wypowiedź lekarza co zrobić jak ktoś poczuje się słabo bo spadnie ciśnienie.Otóż należy kilka plasterków pomidora posypać dosyć mocno solą i zjeść.Potem wypić dwie szklanki wody

pati25

7 lat temu

Sól jest we wszystkim,we wszystkicch produktach.Ja staram się ogrniczać spożywanie soli.Sól ztrzymuje wodę w organiźmie,podwyższa ciśnienie krwi

malgosia74

9 lat temu

Kiedys odkryłam tajem,nice pewego przepisu … Mam taki fajny przepis bez uzycia jakichkolwek przypraw. Byłam bardzo zaskoczona jak jedlismy obiad bo naprawde wyczuwalna była sól w potrawie a ani ziarenka soli nie dodawałm . Wynika z tego że juz same prpdukty czy półprodukty zawieraja sól i czasem nie potrzeby przesadzc z dosalaniem tymbardziej ze niektórzy muszą sie pilnować…

Annagata

9 lat temu

Nigdy bym nie przypuszczała,że w tak wielu potrawach,które spożywam codziennie,jest tak dużo soli.Do gotowania używam jej niewiele,ale chyba rekompensuję to sobie zjadając wiele innych rzeczy.A o chlebie w ogóle bym nie pomyślała,tym bardziej,że jak sama piekę,to nie daja dużo soli,a nawet mniej niż jest w przepisie.

mcadelajda

9 lat temu

O chlebie i sosie sojowym nie pomyslalabym… szczegolnie o tym drugim, myslalam ze jest zdrowy a tu taka wiadomosc… tylko jaki stosowac zamiennik?

Zostaw komentarz