Dieta O dietach

Dieta pięciu przemian

dieta-pieciu-przemian

Dieta pięciu przemian jest odpowiednia dla osób, które pragną zmienić swój sposób spożywania posiłków na zdrowszy i bardziej harmonijny.Ten starożytny, pochodzący z Chin sposób odżywiania bije rekordy popularności. W naszym artykule możesz przeczytać jak jadać, aby zachować równowagę między duszą a ciałem.

Dieta pięciu przemian pochodzi z tradycji chińskie, natomiast u jej podstaw leży filozofia taoistyczna. Zasady tej filozofii mówią o przynależności człowieka do natury, wedle której zasad każdy z nas powinien postępować. Dieta pięciu przemian charakteryzuje się czerpaniem energii z własnego sposobu odżywiania, które powinno być harmonijne, aby spożywane posiłki dawały nam odpowiednio dużą moc i pokłady siły do działania.

Wedle zasad tradycyjnej filozofii pięć żywiołów (drewno, ogień, ziemia, metal, woda) to Wu Xing, czyli pięć elementów budujących wszechświat, w którym można wszystko przyporządkować. Pięć żywiołów działa zgodnie z zasadą Yin i Yang w dwóch przeciwstawnych kierunkach nazywanych cyklami tworzenia i niszczenia.

Cykl tworzenia:

•z wody rodzi się drewno,
•z drewna ogień,
•z ognia ziemia,
•z ziemi wydobywa się metal,
•metal zmienia się w ciecz.

Cykl niszczenia:

•woda gasi ogień,
•ogień topi metal,
•metal niszczy drewno,
•drewno wrasta w ziemię,
•ziemia zasypuje wodę.

Oba cykle regulują przyrodę. Według Teorii Pięciu Przemian wszystkie procesy, które przebiegają w organizmie powiązane są z stałym i wzajemnym oddziaływaniem na siebie poszczególnych elementów w cyklach stwarzania i niszczenia.

Zasady kuchni pięciu smaków

Osoby, które odżywiają się według diety pięciu przemian stosują się do kilku zasad opisanych poniżej:

•Jadłospis powinien składać się z co najmniej trzech ciepłych posiłków dziennie.

•Dietę komponuje się w przynajmniej 90% z produktów roślinnych.

•Konieczna jest rezygnacja z wyrobów mlecznych- spożywanie nabiału wskazane jest jedynie w okresie niemowlęctwa. Dziecko w tym czasie powinno przyjmować tylko mleko matki.

•Podczas odżywiania powinno się przywiązywać uwagę do tego, w jakim klimacie żyjemy, w której porze roku znajdujemy się obecnie oraz jaki jest nasz stan emocjonalny. Te trzy zależności determinują, to jakich produktów powinniśmy unikać, po to by nasz organizm był odpowiednio odżywiony.

•Chińska teoria przywiązuje dużą wagę do spożywania owoców i warzyw sezonowych, regularności posiłków, obecności ułatwiających trawienie ziół, a także celebracji procesu przyrządzania potraw, co pozwala spojrzeć na jedzenie w sposób bardziej mistyczny.

•Elementy podlegają ciągłej zmianie według określonej kolejności. Odnosi się to zarówno do faz życia czy pór roku, jak i smaków potraw. Gotowanie z zachowaniem reguł rządzących pięcioma przemianami polega na dodawaniu składników w ściśle określonej kolejności, mając na uwadze, że w potrawie znaleźć muszą się wszystkie elementy składowe.

•Podczas dodawania poszczególnych elementów potrawy konieczne jest przestrzeganie odpowiedniej kolejności, co ma oczywiście podłoże w chińskiej filozofii. Jako pierwszy dodajemy składnik Drzewa, który “ożywia” Ogień. Ten z kolei “budzi Ziemię do życia”, dzięki czemu “z Ziemi powstaje Metal”, który to “ożywia wodę”, by mogła “karmić i odżywiać” Drzewo.

Ewa Małecka

Dieta pięciu przemian jest odpowiednia dla osób, które pragną zmienić swój sposób spożywania posiłków na zdrowszy i bardziej harmonijny.Ten starożytny, pochodzący z Chin sposób odżywiania bije rekordy popularności. W naszym artykule możesz przeczytać jak jadać, aby zachować równowagę między duszą a ciałem.

Podział produktów według smaków

Do produktów gorzkich (ogień) należą czerwone wino, piwo, orzechy włoskie, herbata, kawa, papryka, bazylia, tymianek, śliwki wędzone, kasza gryczana. Smak kwaśny (drzewo) mają jogurt, orkisz, kefir, botwina, ser biały, drób, cukinia, mąka, białe wino, pomidory, kwaśne owoce. Do grupy ostrej (metal) należą czosnek, seler naciowy cebula, ryż, rzodkiewka oraz kalafior. Słodkie (ziemia) są między innymi ziemniaki, kukurydza, groch, marchew, orzechy laskowe, jaja, miód, słodkie owoce. Do grupy słonej (woda) należą wędliny, woda morska, sery pleśniowe, wieprzowina, sól, ryby morskie.

Przykładowe dzienne menu

Śniadanie: talerz gęstej zupy jarzynowej na chudym mięsie z dużą ilością pieprzu, imbiru, dojrzały owoc.

Obiad: makaron z pikantnym sosem mięsno-jarzynowym, kapusta duszona na oliwie.

Kolacja: brązowy ryż przyprawiony curry, ćwierć ugotowanego na półtwardo kalafiora.

Wady i zalety

Do zalet kuchni pięciu przemian zaliczyć możemy poprawę naszej przemiany materii, brak konieczności liczenia kalorii, czy sprawdzania indeksu glikemicznego. Dieta zapewnia dostarczenie naszemu organizmowi odpowiedniej ilości minerałów i witamin. Po krótkim okresie od jej rozpoczęcia możemy zauważyć jak korzystny wpływ wywiera na nasze zdrowie. Do jedynej wady związanej z dietą pięciu przemian należy konieczność nauczenia się sposobu łączenia smaków.

Dieta w której stosuję się zasadę Pięciu Przemian wydawać się może bardzo radykalna, okazuje się jednak że wystarczy wprowadzić kila zasad do naszego jadłospisu. Należy zmniejszyć ilość spożywanego białka przy jednoczesnym zwiększeniu ilości produktów pochodzenia roślinnego. Należy zjadać dziennie trzy ciepłe posiłki, pamiętając o tym by były one coraz mniejsze. Wystarczy dostosować się do zasady, aby „ Śniadanie jedz jak cesarz, obiad jak król, natomiast kolację jak żebrak”. Jeśli bardzo zależy Ci nie tylko na zmienianę diety ale również chcesz poprawić swoją kondycje fizyczną to możesz znaleźć informacje na ten temat w naszym cyklu dotyczącym fitnessu prowadzonym na portalu DojrzalaKobieta.p. W ostatnim artykule możemy przeczytać o tym jak znaleźć w sobie motywację, aby rozpocząć ćwiczenia Chcę być fit. Życzymy miłej lektury!

Ewa Małecka

Komentarze (5)

pati25

9 lat temu

Dieta pięciu przemian jest na pewno zdrową dietą.Jednak,tak mi się zdaje,przygotowywanie posiłków,komponowanie jest dosyć skomplikowane.To nie dla mnie

filodendron

9 lat temu

Dosyc skomplikowana ta dieta.
Kiedyś jak byłam młoda nie interesowałam sie wcale jedzeniem,jadłam małe porcje ,nie miałam zadnych apetytów na cos szczególnego. Miałam inne zaiteresowania niz jedzenie i tak było do 41 roku zycia – figure miałam bardzo dobra. Jednak zmiana w zyciu,zmiana miejsca zamieszkania, w innym kraju sprawiły ,że zaczęłam tyc i także zaczęło mi smakować jedzenie. Tak to nabyłam niechcianych kilogramów, które siedza i nie za bardzo nie chca złazic ale przyznam,że to moja wina ,bo mam słabą silną wolę,ale musze sie poprawić.A z drugiej strony jako kobieta grubo po 50-tce mam chyba prawo do zmiany priorytetów dot. wygladu i nawet jakbym była za tłusta to mam do tego prawo i nie muszę sie męczyć dietami. Normalne jedzenie plus ruch .

Emilly27k

9 lat temu

Istotne jest to aby dostosować odpowiedni posiłek oraz czas kiedy jemy sprzyja naszemu organizmowi, ale nie zawsze. Najzdrowiej jest jeść to co lubimy, ale jedzmy w małych porcjach. Efekty będą widoczne po jakimś czasie. Ja kontroluje to co jem i przynosi efekty. Ruch służy temu.Na okres ostrej zimy odradzam ruch.

drobina

9 lat temu

Ciekawy artykuł. Podoba mi się dieta w której stosuje się zasadę Pięciu Przemian. Tylko zastanawiam się jak wydobyć z siebie pokłady cierpliwości do niej:-X
Może stosowanie zasady „ Śniadanie jedz jak cesarz, obiad jak król, natomiast kolację jak żebrak” da jakieś efekty?:-X:-X

Zostaw komentarz