Gdzie się przebadać? Cytologia Mammografia
Tematy

Kasza jaglana - Królowa wszystkich kasz

08.07.2010

Komentarzy: 19

Kasza jaglana - Królowa wszystkich kasz
Wydawać by się mogło, że to zwykła kasza. Kasza, jak każda inna. A jednak już jakiś czas temu została nazwana królową kasz. Nie bez powodu- rzeczywiście wyróżnia się na tle innych "koleżanek" wartościami odżywczymi.

Kasza jaglana, inaczej zwana jagłą jest kaszą z łuskanego ziarna prosa. Jest nadzwyczaj sycąca, ze względu na zawartość błonnika, ale też energetyczna, ponieważ aż 65% jej składu stanowi skrobia. Kolejnym składnikiem kaszy jaglanej jest białko, które stanowi 10 – 11% jej wartości. Ale co najważniejsze – kasza ta nie zawiera glutenu, co sprawia, że idealnie nadaje się do spożywania przez dzieci, a także osoby dorosłe będące na diecie bezglutenowej. Szacuje się, że około 1% społeczeństwa nie toleruje glutenu. Co więcej – kobiety w średnim wieku i kobiety w okresie około menopauzalnym mają zazwyczaj wrażliwość kosmków jelitowych na gluten i z tego też powodu myślą, że muszą zrezygnować ze spożywania kaszy.

Na szczęście jest kasza jaglana, która nie dość, że jest całkowicie bezpieczna dla naszego układu pokarmowego to jeszcze ma całe mnóstwo składników odżywczych i – jak żadna inna kasza, zawiera w sobie nadzwyczaj dużo witamin z grupy B, lecytynę, soli mineralnych oraz… krzemionkę, działającą korzystnie na stawy, kości, włosy, paznokcie i zęby.

Działanie antyoksydacyjne kaszy jaglanej

Ta niepozorna kasza zawiera także nadzwyczaj dużo antyoksydantów chroniących nasz organizm przed zgubnym działaniem wolnych rodników atakujących dzień w dzień każdą komórkę naszego ciała i przyśpieszających procesy chorobowe, w tym proces starzenia. Inne działanie antyoksydacyjne polega na zawartości w kaszy jaglanej odpowiedniej proporcji składników odżywczych co sprawia, że częste jej spożywanie (najlepiej al dente – na pół surowo, lub surowo w postaci płatków jaglanych) powoduje detoksykację organizmu, zwłaszcza jelit i dróg oddechowych z nadmiaru śluzu i toksyn.

Dodatkowo witaminy w niej zawarte, które również działają antyoksydacyjnie przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia u tych, którzy borykają się z chorobami nadciśnienia czy zakrzepowo-zatorowych. Witaminy te przyspieszają regenerację naczyń krwionośnych i polepszają jakość krwi, a jak wiadomo decyduje to jakości wszystkich komórek, tkanek i organów w organizmie,. W końcu to krew zapewnia im wszystkim tlen i składniki odżywcze, dzięki którym mogą sprawnie funkcjonować.

Co choroba to kasza

Każdy rodzaj kaszy nadaje się do profilaktyki innej choroby. Jednakże nasz organizm tak naprawdę działa ogólnoustrojowo i nie ma w rzeczywistości podziału na choroby różnych układów. Jeśli za wyznacznik zdrowia i choroby przyjąć teorię toksemii, to dojdziemy z czasem do wniosku, iż kasza, a zwłaszcza ta najwszechstronniej działająca czyli jaglana, jest w stanie poprawić stan zdrowia w niemal każdej chorobie, niezależnie od jej umiejscowienia czy stopnia zaawansowania. Kasza jaglana ma potwierdzoną skuteczność w chorobach wątroby, jelita grubego, w chorobach układu oddechowego i w zwyczajnych przeziębieniach. Można by powiedzieć, że jest w niej zawarta cząstka natury niosąca z każdym kęsem uzdrowicielską moc.

Jak najlepiej przyrządzać kaszę jaglaną?

Spożywając ją musimy pamiętać jednak o tym, że im bardziej jest surowa tym więcej ma wartości odżywczych. Rozwiązaniem wydaje się być prażenie choć i tu wychodzi w końcu na to, iż została ona poddana obróbce cieplnej. Z drugiej strony jak mamy ją spożywać skoro jest tak twarda? Można spróbować ją zmielić i w średniej temperaturze (nie przekraczając 50 stopni) przygotować potrawkę. Można też zakupić gotowe płatki w postaci miazgi z kaszy, które świetnie nadają się do przyrządzania w niskiej temperaturze. Zwłaszcza teraz – w okresie letnim warto czerpać moc z kaszy przyrządzanej w niższej niż normalnie temperaturze, gdyż na dworze jest na tyle gorąco, że możemy pozwolić sobie na chłodniejszy obiad.

Najlepiej podawać kaszę jaglaną w asyście świeżych warzyw (na słono) lub owoców (na słodko), które są o tej porze roku ogólnie dostępne. Jednocześnie należałoby unikać spożywania kaszy z nabiałem, mięsem lub innymi produktami wysokobiałkowymi jak np. rośliny fasolowate, gdyż różnice w sposobie trawienia kaszy i produktów białkowych są zbyt wielkie i spożycie ich razem byłoby ciężkostrawne. Znając te wskazówki możesz śmiało wprowadzić zmiany do swojej letniej diety. Smacznego.

ALNG

Przeczytaj też:
  • Zielarka avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    ALNG dziękuję za artykuł o kaszy jaglanej, kiedy byłam w sanatorium mieliśmy wykłady o prawidłowym żywieniu i prelegent podkreślał zasadnicze znaczenie we właściwym odżywianiu,właśnie kaszy jaglanej.
    Jak ktoś w rodzinie choruje, od razu gotuję kaszę jaglaną, którą wszystkim bardzo polecam - i nie tylko z okazji choroby - odkwasza organizm!
  • justi avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    kasze są zapomniane i ostatnio jakoś mało lubiane, my najczęściej jadamy gryczaną, bo jest dla nas najsmaczniejsza, ale wiem że jaglana jest najbardziej wartościowa!
  • Narcyza avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Prawdziwą jednak sztuką jest jeść tą kaszę na surowo. Ja tak właśnie jem. Oczywiście uprzednio trzeba ją wymoczyć w wodzie. Wtedy kasza ma 100% wartości odżywczej!
  • amchojnacka avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Kasza jaglana z warzywami
    Składniki: szklanka kaszy jaglanej, 2 papryki, mała cukinia, duża cebula, puszka kukurydzy, 3 łyżki oleju, 3 ząbki czosnku, sos sojowy, rozmaryn, sól, pieprz.

    Kaszę sparz i odsącz. Paprykę umyj, usuń gniazda nasienne, a miąższ pokrój w paski. Umytą cukinię (jeśli młoda – ze skórką) pokrój w ćwierć plasterki, natomiast cebulę obierz i posiekaj. Otwórz puszkę i odsącz ziarna kukurydzy. Rozgrzej na patelni część oleju i najpierw podsmaż samą cebulę, a gdy będzie złota, wsyp kaszę i jeszcze chwilę smaż razem. Kaszę z cebulą przełóż do rondla, zalej 2 szklankami wody, osól i upiecz ją w piekarniku (około 25 minut). Na reszcie oleju podsmaż posiekany czosnek, po czym dołóż cukinię i paprykę. Duś, nie podlewając wodą, aż warzywa staną się przezroczyste i miękkie, ale zachowają jędrność. Wówczas wymieszaj je z kukurydzą i kaszą, dopraw pieprzem, rozmarynem i sosem sojowym. Następnie przykryj i trzymaj na płytce około 8 minut. Podawaj na ciepło. To danie doskonale nadaje się do odgrzewania
    Pychotka polecam wszystkim smakoszom kaszy.
  • summer avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    A ja nigdy nie jadłam kaszy jaglanej! Fajnie, że się dowiedziałam o jej wartościach odżywczych! U mnie króluje kasza jęczmienna, chociaż ja osobiście uwielbiam gryczaną, zwłaszcza jej zapach
  • pati25 avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Nie lubię żadnych kasz.Ale po przeczytaniu tego artykułu stwierdziłam,że powinnam jeśc.Może nawet wypróbuję jakiś przepis z kaszą,może kaszę z warzywami
    Ten komentarz był edytowany 1 raz(y)
  • karoligrz avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    niestety nie przepadam za kaszą. wolę ryż lub ostatecznie uwielbiane przez Polaków ziemniaki. Zresztą u nas kaszę najczęściej jada się do różnego rodzaju gulaszów za którymi nie przepadam
  • basikmac avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    karoligrz - ale kaszę jaglaną mozna z powodzeniem podawać tylko z warzywami - np. gotowanymi na parze, albo z owocami i np. naturalnym jogurtem Zdrowo i smacznie. A z gotowych płatków w postaci miazgi z kaszy można zrobić doskonałe placuszki
  • karoligrz avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    oj niestety jakoś mnie to też nie przekonuje. No chociaż musiałoby to być naprawdę coś dobrego, za zabiło by ten dziwny smak kaszy
  • irysek7 avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Uwielbiam wszelkie rodzaje kasz, a najbardziej gryczaną i kuskus. Przeważnie mieszam je z warzywami takimi jak marchewka, groszek, kukurydza, albo z przysmażoną cebulką. Pycha! Myślę, że do smaku kaszy można się przyzwyczaić i z czasem go pokochać. Istota leży w odpowiednim przyprawieniu.
  • Annagata avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Ostatnio po raz pierwszy w życiu spróbowałam kaszy jaglanej.I powiem szczerze,że nie podpasowała mi.Nie przekonały mnie nawet jej cudowne właściwości.Lubię różne kasze,a najbardziej pęczak,ale jaglana ma taki dziwny smak.Chyba nie zostanę jej fanką...
  • filodendron avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Najbardziej lubię gryczaną i jęczmienną.A najlepiej to kaszankę gryczaną -dla mnie super,z małymi kawałkami wątróbki.
  • jaga avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Fajny artykuł, bardzo lubię kaszę jaglaną, zarówno z sosem jak i w zupie Jęczmienna też jest fajna, za to za gryczaną nie przepadam..
  • hallina avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Ja też bardzo lubię kasze .W sumie to właśnie kasza gryczana jest zawsze w moim domowym menu-nawet goście się nią zachwycają.Gotuję na sypko,a odzielnie robię dośc pikantny sos ziołowo-pomodorowo-czosnkowy z odrobiną pokrojonego mięsa.Sosem polewam kaszę,przystrajam świezymi listkami bazylii i voila-gotowe i zdrowe!
  • Emilly27k avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Jestem fanką kaszy. Uwielbiam jej smak zwłaszcza
    w daniach typu schab.Doskonale smakuje z kiszonym ogórkiem Polecam kasza jest zdrowa.
  • hallina avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Oj tak -jestem za kiszonym ogórkiem- najlepiej małosolnym
  • sirena46 avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Świetny artykuł, wiedziałam, że kasza jest zdrowa, ale, że aż tak, tego nie wie chyba wiele osób. Muszę częściej podawać kaszę tym bardziej, że ma same zalety i jest smaczna.
  • Emilly27k avatar napisał(a) jakiś czas temu:
    Kasza jaglana jest rewelacyjna do wszystkich potraw. Człowiek dawniej nie zwracał uwagi na to co je , a okazuje się,ze kasza jest zdrowsza od ziemniaka ,który zawiera potas.
  • elle@elle avatar napisał(a) miesiąc temu:
    nigdy nie przepadalam za kaszami w ogole ale chyba warto sie zaprzyjaznic bo to zdrowe
Dodaj komentarz
Przed dodaniem komentarza prosimy o lub rejestrację
FacebookTab