Kultura Styl życia

Znajdź spokój wewnętrzny – Tian Dayton

Znajdź spokój wewnętrzny – Tian Dayton

Tian Dayton w swoim poradniku Znajdź spokój wewnętrzny koncentruje się na trzeźwości emocjonalnej. U osób, które wzrastają w spokojnych rodzinach, wykształca się umiejętność autoregulacji emocji. Niestety, ludzie, którzy wychowali się w dysfunkcyjnych domach, często mają z tym problem. Skarżą się na to, że emocje po prostu ich zalewają. Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego nagle zalewają nas emocje?

Tian Dayton sama jest dorosłym dzieckiem alkoholików. Z własnego doświadczenia wie, jak trudno budować relacje oparte na zależności od drugiego człowieka, które wymagają zaufania. Autorka poradnika Znajdź spokój wewnętrzny doskonale zdaje sobie sprawę, że czasem zalewają nas emocje, nad którymi nie do końca panujemy.

Emocje od niedawna stanowią obiekt  badań naukowych

W czasach, gdy dorastała Tian Dayton nikt nie mówił o syndromie DDA, brakowało też poradników, które pomagałyby zachować trzeźwość emocjonalną. Ba, mało tego, emocje traktowano dość po macoszemu i nikt ich nie badał. Na szczęście czasy uległy zmianie, a wraz z nimi pojawiły się nowe kierunki rozwoju psychologii. Emocje znalazły się w ich epicentrum.

Dlaczego emocje wyprzedzają nasze myśli?

Emocje wyprzedzają nasze myśli. Z ewolucyjnego punktu widzenia ma to głęboko zakorzeniony sens. Odczuwanie emocji zachodzi w układzie limbicznym, który jest stosunkowo starym tworem ewolucji. Gdy odczuwamy strach, ten dość szybko nas zalewa, pozbawiając zdolności analitycznego myślenia. Emocje powodują wyrzut adrenaliny, ta zaś uruchamia reakcję uciekaj albo walcz. Dzięki temu mamy większe szanse na przetrwanie. Gdy przeczuwamy, że przypadkowy przechodzień zaatakuje nas nożem, na bok schodzą wszelkie analizy, na czele z tą, skąd wezmę pieniądze na czynsz. Najważniejsze jest zażegnanie zagrożenia poprzez ucieczkę lub walkę.

Czym jest trzeźwość emocjonalna?

Trzeźwość emocjonalna stanowi stan równowagi między emocjami, myślami i naszymi relacjami z innymi. Osiągamy ją poprzez autoregulację emocji. Tej z kolei uczymy się w domu rodzinnym, obserwując zachowanie rodziców i wchodząc z nimi w interakcje. Dziecko jest calkowicie zależne od swoich opiekunów. Nie ma sił, by przetrwać w pojedynkę. Nie odeprze też potencjalnego ataku z ich strony. W normalnych rodzicach dziecko obserwuje, że rodzice uprawiają jogę, biegają, rozmawiają ze sobą, aby rozładować trudne emocje. Niestety, w rodzinach dysfunkcyjnych, w tym dotkniętych problemem alkoholowym, korzysta się ze wspomagaczy, vide wódka czy substancje psychoaktywne. Rodzice nie radzą sobie z własnymi emocjami, nie mówiąc o tych, które targają dzieckiem. To musi sobie nauczyć jakoś radzić.  Jako że nie ma ku temu odpowiednich podstaw, zazwyczaj rekompensuje sobie strach poprzez drobne przyjemności takie jak kompulsywne jedzenie czy wielogodzinne korzystanie z internetu.

Autoregulacja emocji – czy można się jej nauczyć, rezygnując z prowizorki?

Znajdź spokój wewnętrzny to poradnik, w którym znajdziemy praktyczne wskazówki, dzięki którym uzyskamy trzeźwość emocjonalną. Tian Dayton opisuje zjawiska, które stają się naszym udziałem, a z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy. Rozkładając je na czynniki pierwsze, ułatwia czytelnikowi zrozumienie, dlaczego nagle zaczyna się stresować staje się nerwowy i przestaje kontrolować emocje. Z książki Znajdź spokój wewnętrzny dowiemy się również, dlaczego w stanach wzmożonego napięcia emocjonalnego sięgamy po jedzenie, idziemy na zakupy lub uprawiamy seks. To wartościowa książka, z której może wiele wyciągnąć każdy z nas, nawet jeśli nie pochodzi z rodziny dysfunkcyjnej.

Komentarze (4)

Goplana

3 miesiące temu

Mnie kiedyś zalewały emocje, podobnie jak moją mamę, ale dzięki przyjaciółkom trochę się wyciszyłam i lepiej panuję nad emocjami.

Zostaw komentarz