Czy wiesz że...? Zdrowie

Witaminy – prawdy i mity

witaminy-prawdy-i-mity

Zewsząd atakują nas reklamy witaminowych suplementów diety. Czy ich zażywanie jest konieczne? Rozprawiamy się z prawdami i mitami nt. witamin.

Owoce lepsze niż multiwitamina

W aptekach, supermarketach i niektórych drogeriach można natknąć się na musujące tabletki multiwitaminowe. Warto jednak pamiętać, iż substancje zawarte w tego typu wyrobach są gorzej przyswajalne od składników występujących w warzywach i owocach. Im więcej kolorów znajduje się na talerzu, tym więcej witamin dostarczamy organizmowi. Przyjmuje się, iż zielone warzywa i owoce stanowią źródło witamin z grupy B, żółte witaminy C, podczas gdy czerwone obfitują w beta-karoten. Żadna firma farmaceutyczna nie wyprodukowała preparatu, który pod względem przyswajalności mógłby się równać z darami natury.

Uroda a witaminy A i E

Nasza dieta obfituje w wyżej wspomniane witaminy. Tokoferol (witaminę E) znajdziemy w popularnych olejach, w tym słonecznikowym i rzepakowym. Z kolei mięso i marchewka stanowią bogate źródło witaminy A. Wyżej wspomniane substancje są rozpuszczalne w tłuszczach, toteż w ich przypadku warto zachować umiar. Nadwyżka witamin A i E kumuluje się w organizmie. Przeprowadzone badania wykazały, iż nadmiar witaminy A sprzyja powstawaniu nowotworów.

Irmina

Zewsząd atakują nas reklamy witaminowych suplementów diety. Czy ich zażywanie jest konieczne? Rozprawiamy się z prawdami i mitami nt. witamin.

Witamina C a przeziębienie

Do niedawna lekarze zalecali pacjentom zażywanie tabletek na bazie witaminy C. Specjaliści wychodzili z założenia, że skoro kwas askorbinowy wzmacnia naczynia krwionośne, to katar powinien się zmniejszyć. Niestety, przeprowadzone badania nie wykazały korelacji pomiędzy zażywaniem witaminy C a poprawą jakości życia osoby, która zmaga się z przeziębieniem. Wbrew pozorom, kwas askorbinowy nie wzmacnia odporności. Naukowcy udowodnili, że zażywanie dużych dawek witaminy C może wpływać negatywnie na funkcjonowanie organizmu. Wśród działań niepożądanych wymienia się: zakwaszenie organizmu, wypłukanie wapnia z kości i wzrost ryzyka zachorowania na kamicę nerkową.

Gotowanie a zawartość witamin

Witaminy rozpuszczalne w wodzie tj. kwas askorbinowy i kwas foliowy (witaminy C i B9) są termolabilne. Oznacza to, iż wykazują dużą wrażliwość na oddziaływanie wysokiej temperatury. Podczas obróbki termicznej witaminy C i B9 częściowo ulegają rozkładowi. Z kolei witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, tj. A, D, E, K są odporne na działanie wysokiej temperatury. Warto pamiętać, iż sposób gotowania stanowi klucz do sukcesu. Szacuje się, że podczas tradycyjnego, długiego gotowania stężenie witaminy C spada o 80%, podczas gdy witamin z grupy B o 50%. Warzywa przygotowane w parowarze charakteryzują się wyższą zawartością witamin rozpuszczalnych w wodzie.

Irmina

Komentarze (4)

pati25

6 lat temu

Są inne informacje.Naukowcy przedstawiają nam nowe fakty o witaminach.Dobrze wiedzieć,że nadmiar np. wit A sprzyja nowotworom.

Mindi

7 lat temu

Martwi mnie to, że nadmiar niektórych witamin ma zły wpływ na nasz organizm. Czasami potrzebujemy niektórych witamin ale zwykle są one komponowane z innymi i wtedy łatwo o przedawkowanie.

drobina

7 lat temu

Naukowcy co jakiś czas bombardują nas nowymi wiadomościami o witaminach. Wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie. Jednego dnia jakaś witamina jest „cacy”, a inna jest „be” i szkodzi, a za jakiś czas kolejny naukowiec „odkryje”, że jest na odwrót:-X . Po pewnym czasie słyszymy o kolejnych „rewelacjach” i tak w kółko. I bądź tu mądry człowieku(woot)

stazyz

7 lat temu

Tak, tak nic dodać, nic ująć. Technika się zmienia i coraz to nowsze badania zaskakują, ale i dobrze, że takie badania są prowadzone, zawsze można coś zmienić;)

Zostaw komentarz