Apetyt na wegetarianizm Natura i eko

Wegetarianizm a choroby przewlekłe

wegetarianizm-a-choroby-przewlekle

Dieta wegetariańska jak każda inna, może wpłynąć pozytywnie, jak również negatywnie na nasz organizm. Jeśli ktoś mówi, że wegetarianizm nie ma minusów, to wypowiada swoje słowa nieodpowiedzialnie.

Mimo iż dieta bezmięsna ma zdecydowanie lepszy wpływ na naszą ogólną kondycję, jednak może nam także zaszkodzić. Pamiętajmy jednak: To nie brak samego mięsa stanowi przyczynę komplikacji, lecz źle zbilansowany jadłospis.

Czym kierować się przy wyborze bezmięsnych produktów, które będziemy spożywać na co dzień?
Przede wszystkim: smakiem. Wegetarianizm to nie jest poświęcenie rozkoszy podniebienia w imię wyższych idei, to po prostu świadomy sposób odżywiania się. Jest tyle produktów, tyle kombinacji , że naprawdę wystarczy odrobina wyobraźni, by jeść smacznie i zdrowo.

Dieta może odegrać znaczącą rolę w leczeniu i profilaktyce takich problemów zdrowotnych, jak: otyłość, miażdżyca, cukrzyca czy nadciśnienie. Znane są przypadki, kiedy to właśnie samo przejście na wegetarianizm lub weganizm znacząco przysłużyło się uśpieniu choroby, która stanowiła zmorę wielu lat. Trzeba jednak uważać, by nieświadomie sobie nie zaszkodzić w przypadku niektórych schorzeń przewlekłych.

Choroby układu krążenia

Według statystyk spośród chorych na niedokrwienną chorobę serca rocznie umiera dwa a nawet trzy razy więcej osób spożywających mięsa niż wegetarian. Zjawisko to tłumaczy się różnicą poziomu lipidów we krwi. Dieta wegetariańska jest tutaj korzystniejsza, należy zadbać jednak, by była bogata w błonnik, orzechy, soję, rośliny strączkowe, pestki, pełne ziarna oraz oleje roślinne, a uboższa w tłuszcze nasycone.

Wegetarianie, a zwłaszcza weganie, cechują się też niższą zapadalnością na nadciśnienie tętnicze. Dzieje się tak, ponieważ diety bezmięsne są bogatsze w związki obniżające ciśnienie: potas, magnez, wapń, przeciwutleniacze, tłuszcz oraz błonnik.

A. Złotkowska

Dieta wegetariańska jak każda inna, może wpłynąć pozytywnie, jak również negatywnie na nasz organizm. Jeśli ktoś mówi, że wegetarianizm nie ma minusów, to wypowiada swoje słowa nieodpowiedzialnie.

Osteoporoza

Wegetarianie, przez swój styl żywienia, mają zazwyczaj wyższy poziom wapnia w organizmie, co zapobiega osteoporozie. Uważać muszą jednak weganie, gdyż u osób eliminujących ze swojej diety wszelkie białko pochodzenia zwierzęcego, zauważono niższą gęstości kości. W przypadku dolegliwości związanych z układem kostnym szczególnie ważne jest stałe zaopatrywanie organizmu w białko, wapń oraz witaminę D i K. Zaleca się więc spożywanie dużej ilości owoców (szczególnie jagód), soi oraz warzyw zielonolistnych, wyeliminować natomiast powinniśmy z jadłospisu produkty o wysokim stężeniu sodu.

Cukrzyca

Ryzyko zachorowania na cukrzycę u osób na diecie mięsnej jest dwukrotnie wyższe niż u wegetarian. Chorym już cukrzykom poleca się, jeśli nie całkowite przejście na wegetarianizm, to zwiększenie spożycia warzyw, produktów z pełnego ziarna i orzechów, gdyż taka dieta obniża ryzyko „insulino-odporności” oraz cukrzycy typu 2. Wysoki poziom magnezu i błonnika sprzyja podatności na insulinę oraz reguluje poziom cukru.

Chore nerki

Osobom cierpiącym na przewlekłe schorzenia nerek zaleca się przejście na dietę wegańską, opartą przede wszystkim na soi, gdyż roślina ta spowalnia rozwój chorób tego obszaru. Diety wysokobiałkowe (bogate zarówno w białka pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego) mogą doprowadzić do uszkodzenia nerek lub pogłębić istniejąca już chorobę, dlatego są kategorycznie odradzane.

A. Złotkowska

Dieta wegetariańska jak każda inna, może wpłynąć pozytywnie, jak również negatywnie na nasz organizm. Jeśli ktoś mówi, że wegetarianizm nie ma minusów, to wypowiada swoje słowa nieodpowiedzialnie.

Choroby tarczycy

W przypadku schorzeń tarczycy zbawienną rolę w leczeniu odgrywa jod, którego niestety nie znajdziemy zbyt wiele w artykułach spożywczych, dlatego tak ważne jest, by wakacje planować zawsze w kurortach nadmorskich, gdzie pierwiastek ten obecny jest w powietrzu.

Endokrynolodzy zalecają ograniczenie tłuszczu w jadłospisie (także w przypadku nadczynności). Szczególnie ważne jest dla tarczycowców, aby byli zaopatrywani w witaminy A, C, B1, D oraz wapń, które “wyciszają” ten gruczoł, substancje te znajdziemy choćby w warzywach, owocach cytrusowych, orzechach oraz nabiale.

Gdy cierpimy na nadczynność, szybciej “spalamy” kalorie, a co za tym idzie, mamy zwiększone zapotrzebowanie energetyczne. Musimy to więc uwzględnić w naszej diecie wybierając produkty o wyższej kaloryczności, przy możliwie niskim indeksie glikemicznym.

A. Złotkowska

Dieta wegetariańska jak każda inna, może wpłynąć pozytywnie, jak również negatywnie na nasz organizm. Jeśli ktoś mówi, że wegetarianizm nie ma minusów, to wypowiada swoje słowa nieodpowiedzialnie.

Otyłość

Indeks masy ciała (BMI) wegetarian jest statystycznie niższy niż osób spożywających mięso, tyczy się to wszystkich grup wiekowych zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. A mówiąc prościej, nie tylko łatwiej nam schudnąć, przechodząc na dietę bezmięsną, bogatą w warzywa i owoce, ale też utrzymać właściwą wagę. Powodem tego jest większe spożycie produktów o niskiej zawartości energii i bogatych w błonnik, co zapobiega napadom “wilczego” głodu.

Dieta bezmięsna w większości chorób przewlekłych ma działanie pozytywne na organizm i nie należy się jej obawiać. Musimy jednak pamiętać, że bardzo łatwo zaszkodzić sobie przez zły dobór produktów. Zawsze warto skonsultować się z lekarzem, jakiego rodzaju artykuły spożywcze są dla nas wskazane, a jakich trzeba nam unikać. Pamiętajmy przy tym, że specjaliści, zajmujący się danym typem dolegliwości, nie są jednocześnie dietetykami. Jeśli więc doktor zasugeruje, że musimy jeść czerwone mięso, dowiedzmy się o jaki konkretnie składnik odżywczy chodzi, a potem sprawdźmy czy nie ma zamiennego źródła.

A. Złotkowska

Komentarze (4)

pati25

7 lat temu

Jest wiele chorób z którymi związek ma sposób oodżywiania..W jednych chorobach zalecane są produkty bezmięsne,potrawy wegetariańskie a w innych wręcz przeciwnie.Mogą nawet szkodzić.I bądź tu mądry…

babka

7 lat temu

Moja córka będąc nastolatką nie jadła mięsa, bo nie lubiła go. Miała kłopoty z tego powodu z poziomem żelaza w organiźmie. Po jakimś czasie do jej diety wróciło mięso, i jest już dobrze.

filodendron

7 lat temu

Ja na ogół jadam mało mięsa ,podejrzewam ,że to powoduje u mnie anemię,a gdybym już całkiem z niego zrezygnowała to byłoby jeszcze gorzej. Wczoraj słyszałam naukowca ,który powiedział,że człowiek nie jest stworzony do odżywiania sie tylko roślinami i jestem tego samego zdania co on.

drobina

7 lat temu

Niestety, cierpię na kilka przewlekłych chorób i dieta wegetariańska raczej mogłaby mi zaszkodzić. Niemniej ostatnio wprowadziłam w swojej diecie wiele produktów bezmięsnych. Muszę przyznać, że jest to z korzyścią dla zdrawia 🙂

Zostaw komentarz