Fitness Jak ćwiczyć?

Sztuka biegania

sztuka-biegania

Jak biegać efektywniej? Jak ustrzec się w trakcie kontuzji? Tak pozornie prosta czynność stanowi zmorę wielu osób, jeśli nie jest wykonywana prawidłowo. Jak więc należy biegać?

Sport to zdrowie, ale sport to też kontuzje. Weekendowy biegacz, którego mam w rodzinie, leczył bolące kolano i ortopeda zalecił unikanie twardej nawierzchni, takiej jak betonowa czy asfaltowa ścieżka.

By oszczędzać chorą nogę miał wybierać wyłącznie trawę lub ziemię. Zastosował się do zalecenia. Wkrótce zwichnął kostkę i pogłębił kontuzję kolana. Dlaczego do tego doszło?

Wybór miejsca i nawierzchni

Co więc bardziej szkodzi bieganie po asfalcie czy po trawie? Która z tych powierzchnia zwiększa ryzyko kontuzji stopy, kostki, kolana? Okazuje się, że brakuje wiarygodnych badań naukowych potwierdzających przekonanie, że dla osób po kontuzji zdrowsza jest miękka nawierzchnia. Nie ma też związku (udowodnionego) między kontuzjami podczas biegania a wiekiem, płcią, nadwagą, nachyleniem terenu, porą roku, czy porą dnia! Co jest więc najczęstszą przyczyną kontuzji? Okazuje się że nagła zmiana asfaltu na trawę i odwrotnie!

Dr. Willem van Mechelen, z University Medical Center w Amsterdamie, twierdzi, że przyczyny należy szukać w sposobie, w jaki nasze ciało przystosowuje się do ruchu. I obrazuje to następującym przykładem – jeśli skaczemy ze stołu na podłogę odruchowo zginamy kolana lądując. Natomiast podczas skoków na trampolinie nogi mamy sztywne przy uderzenie w powierzchnię. Podobnie dzieje się gdy biegniemy po różnych nawierzchniach. Na twardej nasze ciało zmniejsza sztywność, kolana i biodra stają się bardziej elastyczne, na miękkiej nogi pozostają sztywniejsze.

Bieganie po trawie jest aktywnością innego typu, z punktu widzenia biomechaniki, czyli sił działających na nasze stawy. Według dr Wardena istnieją osobnicze różnice w adaptowaniu się do nawierzchni, u jednych przebiega ona szybciej u innych wolniej. Dlatego podczas biegania należy w miarę możliwości zmieniać rodzaj powierzchni stopniowo.

Zwierciadlo.pl

Jak biegać efektywniej? Jak ustrzec się w trakcie kontuzji? Tak pozornie prosta czynność stanowi zmorę wielu osób, jeśli nie jest wykonywana prawidłowo. Jak więc należy biegać?

Obuwie do biegania

Jakie buty najlepiej chronią przed kontuzją – klasyczne z podniesioną, amortyzowaną piętą, czy minimalistyczne, na cienkiej, bardzo miękkiej podeszwie, które od kilku lat są promowane? W ekstremalnej wersji – FiveFingers – buty jak rękawiczka – stworzone zostały dla tych, którzy uważają, że najzdrowiej jest biegać boso.

Zwolennicy powrotu do natury twierdzą, że buty poprzez eliminowanie pracy wielu drobnych ścięgien, mięśni i kości stopy prowadzą do kontuzji i deformacji stopy oraz stawów. Powołują się na fakt, że 75 proc. biegaczy uderza w podłoże piętą, co powoduje bardzo duże obciążenia. Natomiast bieganie w butach minimalistycznych wymusza inny ruch – środkowa część stopy uderza w podłoże pierwsza. W efekcie biomechanika ruchu jest inna, inne ułożenie całego ciała. Dr Daniel Liberman z Harvardu poleca minimalistyczne buty tym, którzy doświadczyli już kontuzji.

Zwierciadlo.pl

Komentarze (5)

pati25

7 lat temu

Zastanawiając się nad tym co stwierdza Dr. Willem van Mechelen uważam,że jest w tym dużo racji.O tym jak zachowują się nasze stawy ma wpływ,duże znaczenie nawierzchnia po której biegamy jak i odpowiednio dobrane obuwie

dulcynea

7 lat temu

Ciekawe te informacje ,ja bardzo lubię biegać .
Wiadomo ,z konieczności, najczęściej po powierzchni twardej .
Buty mam odpowiednio dobrane indywidualnie przez eksperta ,kupując nowe buty przyniosłam stare obuwie sportowe i na podstawie zużycia podeszwy-dobrał mi odpowiednie.

drobina

7 lat temu

Ciekawy artykuł. Muszę przyznać, że mam słabość do obuwia sportowego. Lubię markowe buty sportowe. Przede wszystkim wybieram jednak takie, w których dobrze się czuję. Ze względu na kłopoty ze stawami, wolę buty klasyczne z podniesioną, amortyzowaną piętą.

stazyz

7 lat temu

Tak, tak długo zastanawiałam się co tu dopisać, tym bardziej że mam troszeczkę doświadczenia, a i kilka lektur przeleciało mi przez ręce i oczy:) nawet słynnego małżeństwa Galloway:) i muszę przyznać, że tak jak każdy człowiek jest inny tak i do każdego biegacza należy podejść indywidualnie…Ja osobiście biegam, chodzę z kijkami i jeżdżę rowerem głównie po tzw. miękkiej nawierzchni jest trudniej, ale przyjemniej. Nie odczuwam takiej frajdy korzystając np. z asfaltu.Obuwie mam jakie mam, żadne specjalne czy firmowe, po prostu wygodne:) i już. Rower tez składak a nie wyczynowy…myślę (co zresztą już wiele razy pisałam), że najważniejsze to ruszać się i mieć z tego przyjemność:) a czy boso czy w super butach i na jakiej nawierzchni to już pozostawiam indywidualnym decyzjom:): Fajnie ma być przed, w czasie i po…:):):) Aaa pamiętajcie chociażby o krótkiej rozgrzewce! To ważne:)

Mindi

7 lat temu

Niby prosta sprawa bo biegamy od urodzenia. A jednak i o bieganiu trzeba więcej wiedzieć, żeby nie zaszkodzić nogom i kręgosłupowi i aby uniknąć kontuzji.

Zostaw komentarz